מסתמן: תורניות הרופאים המתמחים יקוצרו משמעותית

אחרי מאבק ארוך של המתמחים, הוועדה שהוקמה בנושא המליצה על קיצור התורנויות מ-26 שעות ל-12-16 בלבד. המשמעות: צורך בתקצוב מאסיבי ובהוספת תקנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/12/20 21:27 כח בכסלו התשפא

מסתמן: תורניות הרופאים המתמחים יקוצרו משמעותית
אילוסטרציה, צילום: pixabay

מהפכה  בהתמחות הרופאים בכל בתי החולים: תורניות הרופאים המתמחים ברוב מקצועות הרפואה יקוצרו מ-26 שעות ל-12-16 שעות, כך מסתמן מההמלצות המתגבשות של הוועדה לבחינת מתכונת תורניות הרופאים, על פי דיווח הערב (ב') ב'ישראל היום'. כזכור, הוועדה הוקמה בעקבות לחץ ציבורי מתמשך בנושא ומאבק ארוך של המתמחים. 

מאבק המתמחים | "יש קשר שתיקה - מנהלי המחלקות אומרים שאנחנו בכיינים"

מדובר בקיצור משמעותי במיוחד של כחצי מאורך התורנות. למרות זאת, מסתמן כי התורניות של מקצועות הכירורגיה והטיפול הנמרץ, לא יקוצרו כלל. ההמלצות המתגבשות אינן רשמיות ואינן סופיות. הן עוד עשויות להשתנות ואמורות להתפרסם רק בסוף ינואר 2021. 

עוד מסתמן כי הוועדה תמליץ שקיצור התורניות יעשה בשלושה מודלים שונים. לפי אחד המודלים, הרופא המתמחה יתחיל את התורנות ב-23:00 בלילה עד ל-11:00 בבוקר למחרת. מודל נוסף מציע שבוע אחד בחודש שבו יהיו שני מתמחים שיתפסו את התורנויות למהלך היממה, 12 שעות לכל אחד. בנוסף, מתגבשת המלצה להגדלת התקנים לעוזרי רופא ולמזכירות רפואית ל-24 שעות ביממה כדי להקל עוד על עבודת הרופאים התורנים.

משמעות ההמלצות, אם יתקבלו במלואן, היא רפורמה בהעסקת הרופאים בכל בתי החולים בישראל, לה צפויה להיות השפעה דרמטית על איכות וזמינות הטיפול הרפואי. לפי ההערכות הוועדה, כדי ליישם את ההמלצות יהיה הכרח בתקצוב מאסיבי של בתי החולים בסכום המוערך במאות מיליוני שקלים, זאת לשם תוספת דרמטית של כוח אדם רפואי ותקנים. לפי נתוני מערכת הבריאות, בישראל עובדים כיום 7,700 רופאים מתמחים בבתי החולים ובקופות החולים. 

בראש הוועדה מכהנים שניים מבכירי הרופאים בישראל: האחד, פרופ׳ יוסף קלאוזנר, שהקים וניהל את החטיבה הכירורגית בבית החולים איכילוב, ונחשב לאחד מבכירי הכירורגים בארץ. השני, ופרופ׳ רן טור כספא, מייסד ודיקאן הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן, וראש מכון המחקר של אוניברסיטת תל אביב בבית החולים בילינסון. את הוועדה מינה פרופ׳ חגי ציון, יו״ר ההסתדרות הרפואית, כחלק מהיערכות של ההסתדרות הרפואית למו״מ להסכם השכר החדש בין המדינה קופות החולים והרופאים.