מאבק המתמחים | "יש קשר שתיקה - מנהלי המחלקות אומרים שאנחנו בכיינים"

ניסוי שנערך בקרב מתמחים ברפואה מעלה תמונת מצב קשה, של עבודה ממושכת במצבי עייפות קיצונית, המשפיעה על בהירות המחשבה ואיכות האבחון והטיפול הרפואי

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/06/20 12:50 ג בתמוז התשפ

מאבק המתמחים | "יש קשר שתיקה - מנהלי המחלקות אומרים שאנחנו בכיינים"
ד"ר גיא ברמן, צילום: צילום מסך

מאבק המתמחים עלה לכותרות בחודשים האחרונים, בשל דרישתם לקיצור שעות התורנות במחלקות, על מנת לאפשר מתן טיפול ראוי ומדויק למטופלים. לטענתם, הדרישה לעבודה תחת לחץ, ובמצבי עייפות קיצונית, פוגמת בשיקול הדעת, ועלולה לסכן חיים.

לדברי ד"ר גיא ברמן, הקושי מתעצם לאור העובדה כי על חלק מהם, נאסר להתבטא ולדבר בגלוי על מצוקתם, בשל הפחד שהדבר יפגע בקידומם. "יש קשר שתיקה, יש פחד. מנהלי המחלקות והחטיבות אומרים בפומבי שאנחנו בכיינים".

ניסוי שנערך לאחרונה, בדק את הפעילות המוחית של מתמחים הנדרשים למשמרות של עשרים ושש שעות, והמסקנות מדאיגות. ביניהן, ירידה של עשרה אחוזים ביכולת עיבוד הנתונים, ירידה של שנים עשר אחוזים בזיכרון לטווח הקצר, וירידה של שמונה עשרה אחוזים ביכולת שליפת הנתונים.

לדברי ד"ר לי גלעד, המתמחה ברפואה פנימית: "אני לא חושבת שמישהו היה רוצה שלרופא שיטפל בו תהיה אפילו ירידה באחוז..אני מסיימת תורניות עם הלקאה עצמית שלא מפסיקה ועם תחושת אשם מאוד גבוהה, שאני לא עושה את הכי טוב שלי".