"השאלה העיקרית היא - איך מעבדים ומתמודדים עם אסון כזה?"

הרב ירון גיאת, מנהל בית הספר של אלישיב וידידיה-חיים ז"ל שנהרגו בתאונת דרכים בסוף השבוע האחרון, מספר על קבלת הבשורה הקשה, ההתמודדות שלו עצמו ושל המורים, ואיך הם מתווכים את הכאב הגדול לחברים מבית הספר

עדיאל שביט ישי אלמקייס עדיאל שביט, ישי אלמקייס, חדשות כיפה 14/12/20 17:25 כח בכסלו התשפא

"השאלה העיקרית היא - איך מעבדים ומתמודדים עם אסון כזה?"
אלישיב וידידיה-חיים יונגרייס ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

הטרגדיה הקשה שפקדה את היישוב בית אל, בסוף השבוע האחרון, כשהאחים האחים אלישיב וידידיה-חיים, בני ה-6 וה-8, נהרגו בתאונת דרכים קשה סמוך למחלף לטרון בכביש 1, שעות ספורות לפני כניסת השבת. אחיהם בן ה-10, יאיר, ודודם בן ה-25 שנהג ברכב, נפצעו בתאונה באורח קשה.

מנהל בית הספר הממלכתי דתי לבנים בו למדו ידידיה-חיים ואלישיב ז"ל ביישוב בית אל, הרב ירון גיאת סיפר לחדשות כיפה על קבלת הבשורה: "ביום שישי קיבלנו את ההודעה, קיבלתי ממנהל מחלקת חינוך בבית אל, והיה לנו קשה לעכל את הבשורה, גם לי לעצמי. אלה ילדים שאנחנו מכירים מאוד מקרוב. ידידיה-חיים בכיתה ג' ואלישיב בכיתה א'. ואח שלהם, יאיר בכיתה ד'". 

הרב גיאת שיתף סיפור על ידידיה-חיים, בו הוא "היה אחראי על הילדים בכיתה שנמצאים בבידוד, וקרה מצב שבו כבר לא היו ילדים כאלה בכיתה שלו. אז הוא הלך לרב שלו ושאל: "הרב, אין מבודדים, מה עושים?", אז ידידיה-חיים הציע את עצמו להיות אחראי על הילדים החולים, ועל הילדים שיש להם ימי הולדת".

מנהל בית הספר, הרב ירון גיאת

מנהל בית הספר, הרב ירון גיאתצילום: באדיבות המצולם

מנהל בית הספר ממשיך ומספר על ידידיה-חיים, כאשר לדבריו הוא היה "ילד שרק ראה טוב, ילד מאוד אופטימי, כל הזמן עם חיוך על הפנים. בכיתה הוא היה מהילדים הבולטים, אבל לא מתוך כוח, הוא לא היה ילד כוחני, הכול היה רק בזכות הטוב שלו. את אלישיב אני מכיר אבל פחות, בגלל שהיה רק בכיתה א', אבל ממה שהספקתי להכיר יש לו אופי כמו לאחיו הגדול. הם היו גורסים משניות, סיימו משניות, היה להם מבצע קבוע אצל הסבתא של ללמוד משניות ותהילים". 

"איך מעבדים ומתמודדים עם אסון כזה?"

התאונה הטראגית קרתה ביום שישי, שעות ספורות לפני כניסת שבת, דבר שגרם לעיכוב בהגעת ההודעה לתושבי בית ואנשי בית הספר: "לקח זמן עד שההודעה הגיעה", אומר הרב גיאת, ומספר כי, "דבר ראשון שעשינו הוא לארגן את השירות הפסיכולוגי, ואחרי התייעצות התחלנו לגלגל את הדברים ולדבר עם מי שצריך, כדי לראות איך להתנהל בבית ספר".

"ביום ראשון כינסנו את כל התלמידים והמורים" ממשיך הרב גיאת, "עשינו שיחה קודם עם הצוות, עם פסיכולוגים, מטפלים ויועצי בית הספר, ואז קראנו לכל התלמידים שנמצאים בחופש חנוכה לבוא מהבית לבית הספר, והגיעו די הרבה. המורים דיברו איתם במשך שעה על האסון. ולאחר מכן התכנסנו שוב עם כל המורים ואנשי הצוות ועשינו עיבוד של כל הקולות שעלו מתוך השיחות עם התלמידים".

התאונה בכביש 1, בה נהרגו האחים

התאונה בכביש 1, בה נהרגו האחיםצילום: איחוד והצלה

"השאלה העיקרית היא, איך מעבדים ומתמודדים עם אסון כזה?", מציף הרב גיאת את השאלה ואומר כי, "אחד הכלים המשמעותיים הוא עשייה. קריאת תהילים, יצירה עם הגילים הקטנים יותר, כתיבה של זיכרונות מהילדים שנעביר כחוברת להורים, ותיעול של הכאב למקום שילדים יכולים להכיל. 

"מטרה נוספת היא לזהות את הילדים שזקוקים יותר לעזרה, שחווים חרדות, שעוברים משהו, שזה הזכיר להם משהו. אז את אותם ילדים להכיל ולשמוע יותר. כבר באותו יום לקחנו כמה ילדים ואפילו משפחות לשיחה עמוקה יותר, ואנחנו ממשיכים להיות בקשר עם אותם הורים. זה תהליך שבתקופה הקרובה עוד נעסוק בו ולאט לאט זה יפחת".

הרב גיאת מספר כי "כמנהל בית הספר אני בקשר עם משרד החינוך, המועצה והמשפחה. מדובר במשפחה מאוד חמה, מאוד טובה". 

הבן הגדול יאיר, נפצע באורח קשה אך מצבו יציב והוא בהכרה. הרב גיאת אומר כי הרבה מהקשה שלהם מופנה גם אליו, כאשר "המחנך של יאיר, גם בקשר עם המשפחה. אנחנו עושים סבב בין החברים שכל הזמן יהיו איתו חברים, ישבתי ודיברתי איתו בעצמו, והוא ילד נבון ומתוק, מדבר על הכול ומודע מאוד למה שקרה. אנחנו דואגים לו שבעזרת ה' יצליח לעמוד, כי הוא כרגע עם גבס ברגל וכאבים בכתף ובבטן. אנחנו דורשים בשלומו וברפואתו המלאה".