"החיסונים לא ישפיעו עד סוף החורף"

באמ"ן מזהירים משאננות לנוכח הגעת החיסונים, ומנגד ממונה הקורונה פרופ' אש מביע אופטימיות: "את פסח נוכל לחגוג כמעט כרגיל". מנכ"ל משרד הבריאות הבטיח כי זריקת החיסון הראשונה תגיע כבר בשבוע הבא

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 13/12/20 10:08 כז בכסלו התשפא

"החיסונים לא ישפיעו עד סוף החורף"
מאושפזי קורונה. ארכיון, צילום: shutterstock

החיסונים בדרך אבל הקורונה עדיין כאן. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, מבטיח כי זריקת החיסון הראשונה תינתן כבר ביום ראשון הבא, ומבצע החיסונים יוכל לצאת לדרך בהקדם. בראיון לכאן חדשות אמר הבוקר (א') פרופ' לוי כי החיסון בטוח ואין לו תופעות לוואי חמורות, לאחר שעבר אלפי נסיינים.

ראש ה-FDA במסר מרגיע: "אני סמוך ובטוח בחיסון. אתחסן בעצמי"

גם ממונה הקורונה, פרופ' נחמן אש, אומר הבוקר כי ניתן לראות את האור בקצה המנהרה של הקורונה. בראיון ל-ynet אמר פרופ' אש כי את חג הפסח כבר נוכל לחגוג באופן כמעט נורמלי: "אני מניח שבמרץ-אפריל נחזור כבר לפעילות משמעותית, התקווה שלי שנוכל לחגוג את פסח הבא בצורה כמעט חופשית".

לדברי פרופ' אש, תאריך היעד לתחילת החיסונים הוא ה-27 בדצמבר, אך התקווה היא להקדים אותו: "עושים מאמצים להקדים את זה". אמר, "נצא לדרך מהר מאוד, ונגיע ליעד שתוך חודשים ספורים נפח גדול מהאוכלוסייה יהיה מחוסן ונוכל לחזור לפעילות".

"צריך לעשות את זה בצורה מסודרת ואחראית, אנו רוצים שהלוגיסטיקה תעבוד כמו שצריך, שיתקבלו כל האישורים. נצא לדרך מהר מאוד, ונגיע ליעד שתוך חודשים ספורים נפח גדול מהאוכלוסייה יהיה מחוסן ונוכל לחזור לפעילות".

אז להערכתך בשולחן הסדר אפשר יהיה לארח באופן חופשי?
"זו השאיפה שלי, אני מקווה שהיה תתקיים. אני חושב שזה תלוי בכולנו ובעיקר בשיעור המתחסנים. פה ההזדמנות שלי לקרוא לאנשים להתחסן וכך ניצור את חסינות העדר בציבור בישראל ונוכל לחזור לפעילות מלאה".


(פרופ' נחמן אש, באדיבות ynet)

"אני רוצה לסייג את עניין המסכות. גם כשנהיה ברמת חיסון יותר גבוהה, נצטרך לעשות את הדברים בזהירות. אבל כן, במרץ-אפריל נוכל להתנהל במשק פתוח בתנאי שכולם מתחסנים. אני אופטימי, בהחלט רואים את האור בקצה המנהרה ואנו צריכים להגיע לשם בזהירות. התקופה הקרובה היא קריטית במובן שלא לחלות, להתנהג כמו שצריך וגם לא להגיע לצעדים קשים בגלל שהתחלואה עולה".

מה החשש הכי גדול שלך בתקופת המעבר?
"החשש הכי גדול שלי זה מה שנקרא בעגה הצבאית 'אס"ק', אווירת סוף קורס, שאנשים חושבים שהנה זה הסוף ויפסיקו לשמור, יתקהלו ובלי מסכות והתחלואה תתפרץ בצורה קשה. יש גם תרחיש כזה וצריך להיזהר ממנו".

אתה תתחסן בין הראשונים?
"בוודאי שאני אתחסן. החיסונים נבדקו בצורה טובה מאוד, הנתונים פורסמו וזמינים לכולם. בצורה חד-משמעית אני אגיד שהחיסונים בטוחים ואף אחד לא צריך לחשוש מלהתחסן. כמובן שיש מגבלות שלא נבדקו עדיין על כל הילדים, ולכן זה מגיל 16. נשים בהיריון לא נבדקו ולכן לא ממליצים להן להתחסן. כל מי שנמצא באוכלוסייה שצריכה להתחסן צריך לעשות זאת בלי כל חשש".

במל"ל מזהירים משאננות

מנגד, גורמי רפואה וביטחון מזהירים הבוקר משאננות יתר. בדו"ח היומי של אמ"ן נאמר כי על אף האישור שהעניק ה-FDA לחיסון של חברת 'פייזר', "יש לזכור כי החיסונים לא צפויים להשפיע באופן ממשי על מהלך המגפה בישראל עד שלהי החורף הנוכחי". באמ"ן מזהירים, על רקע חג החנוכה, ומזכירים לציבור לנקוט יתר זהירות על מנת לשמור על המבוגרים, בדגש על בני הגיל השלישי ועל בעלי מחלות הרקע; יש לאוורר היטב חללים סגורים ולהימנע ככל הניתן משירה ואכילה רבי משתתפים.

משרד הבריאות עדכן הבוקר כי אמש אומתו כחיוביים לקורונה 1,288 בני אדם, מתוך 44,810 תוצאות בדיקות שתוצאותיהן התקבלו.
בסך הכל יש בישראל 17,339 חולים ונשאי קורונה פעילים, מתוכם 321 מוגדרים במצב קשה, ו-128 מונשמים. 21 בני אדם נפטרו מקורונה במהלך סוף השבוע, ומספר הנפטרים הכולל עומד על 2,983.

עוד על פי נתוני משרד הבריאות ועל פי מדד ה'רמזור', 32 ערים ו-3 יישובים מוגדרים היום 'אדומים' מבחינת תחלואת הקורונה. 33 ערים ו-5 יישובים מוגדרים 'כתום'. 69 ערים ו-34 יישובים בציון ה'צהוב'. גם מקדם ההדבקה עולה, והנתון הגבוה ביותר הבוקר הוא במגזר החרדי, שם מקדם ההדבקה הגיע ל-1.34. במגזר הערבי 1.12 ובמגזר הכללי 1.28.