החיסון של פייזר: ה-FDA סיים את הבדיקה. שני נסיינים מתו לאחר שחוסנו

החיסון של פייזר טרם אושר בארצות הברית, אך מסמכי החברה מוכיחים כי ניכרת השפעה חיובית גם לאחר מנה אחת מתוך שתיים. יש גם חדשות לא טובות: במהלך הניסוי היו 6 מקרי מוות, רובם בקבוצת הפלצבו. חיסונים ראשונים יגיעו לישראל כבר מחר

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 08/12/20 15:34 כב בכסלו התשפא

החיסון של פייזר: ה-FDA סיים את הבדיקה. שני נסיינים מתו לאחר שחוסנו
צילום: shutterstock

חברת "פייזר" האמריקאית הגישה היום (ג') מסמכים  לקראת אישור החיסונים בארצות הברית. לפי בכירים במנהל התרופות האמריקני (FDA), נתוני החיסון מעידים על יעילות גם לאחר קבלת המנה הראשונה, יעילות נרשמה גם מי שחלה בקורונה בעברו. במנהל התרופות הביעו תמיכה בחיסון ואמרו כי המידע שהעבירה פייזר תואם להנחיות שמאפשרות אישור מהיר. 

לאחר שפורסם אתמול כי 110,000 מנות ראשונות של החיסון יגיעו לישראל ביום חמישי, היום פורסם כי כבר מחר אמורות לנחות בישראל מנות החיסון הראשונות. תחילה יסופקו ל-3,500 עובדי בית החולים וולפסון, שאמורים להתחסן עוד לפני סוף השבוע. שר הבריאות יולי אדלשטיין, קיים היום סיור היערכות בבית החולים לקראת הגעת החיסונים.

מתוך המידע שהגישה פייזר עולה כי מתוך 43,000 נסיינים, שישה מתו - ארבעה מקבוצת הפלצבו, תרופת דמה, ושניים שקיבלו את החיסון האמיתי. אחד מהם סבל מטרשת עורקים ומעודף משקל, והוא מת שלושה ימים לאחר קבלת מנת החיסון הראשונה. 

עוד עולה מהנתונים כי בתוך שבוע לאחר קבלת המנה הראשונה שיעור התחלואה בקרב המתחסנים מתיישר, במקביל שיעור התחלואה בקרב מקבלי הפלצבו ממשיך לעלות. על פי המסמכים שהגיעו לידי סוכנות רויטרס, החיסון יכול לעזור גם לאנשים שכבר חלו בקורונה בעבר - מכיוון שהם עדיין יכולים להידבק שוב לאחר מספר חודשים. יעילות החיסון לאחר קבלת המנה הראשונה ולפני קבלת המנה השנייה הייתה 52% בשלב השלישי של המחקר. 

על פי הנתונים יעילות החיסון הייתה כ-94% בשלב השלישי בקרב בני 55 ומעלה, ולפי החברה האמריקיאית, לא התגלו "דאגות בטיחותיות ספציפיות" שיאסרו את השימוש בו. עם זאת, עדיין אין מספיק מידע על היעילות של החיסון כלפי בני 16 ומטה, נשים הרות ואנשים עם פגמים במערכת החיסונית. 

(הראשונה לקבל את החיסון של פייזר, היום בבריטניה)