בדרך לתיקון: הורה שהורשע ברצח ההורה הנוסף של הקטין - לא יהיה אפוטרופוס

הצעת החוק שעברה במליאה ללא מתנגדים, אושרה בקריאה טרומית, ותשים סוף למצב בו רוצח ההורה ממשיך לשמש כאפוטרופוס של ילדם המשותף. יוזם החוק, חבר הכנסת גדעון סער טען כי המצב הנוכחי הוא "הפרה של כל תפיסה מוסרית"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 25/11/20 16:03 ט בכסלו התשפא

בדרך לתיקון: הורה שהורשע ברצח ההורה הנוסף של הקטין - לא יהיה אפוטרופוס
גדעון סער. "הפרה של כל תפיסה מוסרית"., צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') וללא מתנגדים, בקריאה טרומית את הצעת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות של חבר הכנסת גדעון סער. החוק מציע לשלול אפוטרופסות מהורה אשר הורשע בעבירת רצח או רצח בנסיבות מחמירות של בן זוגו שהוא הורה של מי מהקטינים, או רצח כאמור של אחד הקטינים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "התיקון המוצע לחוק נועד למנוע מצב מעוות, בו ההורה הרוצח נשאר אפוטרופוס על ילדיו, והם נותרים תלויים בו ונאלצים לעמוד איתו בקשר. התיקון המוצע שולל לאלתר את אפוטרופסות ההורה הרוצח במקרה של הרשעה בעבירת רצח ההורה הנוסף של הקטינים או של מי מהקטינים. 

"תיקון זה לחוק יאפשר לאפוטרופוס אחר לדאוג לשלומו של הקטינים ללא חשש לפגיעה בהתפתחותו הנפשית והפיזית כתוצאה מהמשך האפוטרופסות של ההורה הרוצח על הקטינים. כמו כן, תיקון זה מנתק את התלות של ילדי הנרצח באותו אדם שאחראי לרצח."

ח"כ גדעון סער: "שוחחתי עם  גברת לילי בן-עמי, אחותה של מיכל סלה שנרצחה על ידי בן-זוגה ונדקרה על יד מיטתה של בתה בת שמונת החודשים בעת הרצח. האם אנחנו יכולים להעלות על הדעת שלאב בבית הכלא יהיו זכויות הוריות כלפי אותה ילדה? האם אנחנו יכולים להשלים עם תופעה שילד שראה את אימו נרצחת מול עיניו ע"י אביו, מבחינת זכויות הוריות עולם כמנהגו נוהג אחרי זה? זו הרי הפרה של כל תפיסה מוסרית".