אליס מילר עונה לרב פרץ: מי שלא יכול להתמודד עם נשים באוטובוס - שיירד

מגישת הבג"ץ המפורסם שפתח את קורס טייס לנשים ונושא את שמה, יצאה נגד דבריו של השר רפי פרץ וטענה כי יש לאפשר לנשים להתגייס לכל מקום בצה"ל. ח"כ מתן כהנא ענה: "צה"ל הוא לא מקום להגשמת חלומות, הוא מקום לנצח במלחמה"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 25/11/20 15:43 ט בכסלו התשפא

אליס מילר עונה לרב פרץ: מי שלא יכול להתמודד עם נשים באוטובוס - שיירד
החיילות הראשונות שסיימו הכשרה כמפקדות טנקים. אילוסטרציה, צילום: דובר צה"ל

היום (ד') נערך היום השני לכנס השנתי של המרכז לביטחון לאומי ודמוקרטיה במכון הישראלי לדמוקרטיה. כאשר במושב שעסק בנושא שילוב נשים ביחידות הלוחמות ובסיירות, דיברו חבר הכנסת מתן כהנא מימינה, אליס מילר שהגישה את בג"ץ פתיחת קורס טייס לנשים ועומר סרייה, מי שהגישה לאחרונה את עתירת בג"ץ הסיירות

במושב מוקדם יותר התייחס השר רפי פרץ לגיוס נשים לתפקידי לוחמה ביחידות המיוחדות ואמר: "ברור שאנחנו נצטרך להוריד את הרף, מה שקורה בכל יחידה מעורבת. לא הגיוני שבת תסחוב 50 קילו על הגב שלה. אז תהיה אחת, אבל בדרך נפסיד עשר בנות שמסיבה פיזיולוגית גמרו את השירות שלהן ונתקעו עם בעיה חמורה מאוד לכל ימיהן, צריך לקחת על זה אחריות ועם זה נלחמים פחות טוב".

דברים אלו עמדו ברקע המושב הנוכחי, כאשר אליס מילר, התייחסה לדברי השר פרץ: "בבג"ץ שלי אמרה דליה דורנר לראש הרכב השופטים, למה אישה לא יכולה לשרת כטייסת בחיל האוויר, שהשיב כי אין טיעון. "כמות האנשים שאמרו לי יש גברים שלא יכולים להיות טייסים, "את בטח אוהבת שבי", וכל מיני אמירות כאלה. ובבג"ץ, כמו בבג"ץ שקט ונקי".

בתגובה לשאלתו של המנחה יוסי יהושע לדבריו של הרב רפי פרץ, כי בני הציונות הדתית, המהווים נדבך מרכזי ביחידות הלוחמות, יברחו מהיחידות האלה במידה ויהיו בהן נשים, השיבה אליס מילר: "שיברחו. מי שלא יכול לעלות לאוטובוס במרכז תל אביב כי הוא לא יכול להתמודד עם הנשים שעומדות באוטובוס שיירד". באשר להיבטים הפיזיולוגיים, "אמרה כי יש מומחים. יש יחידות שצריך לסחוב 50 קילו על הגב, ובאחרות עושים זאת כדי להביא את החייל לקצה גבול היכולת. שם, אם יהיו שברי מאמץ אצל אישה, שימו 30 קילו כדי לבדוק זאת. צריך להסתכל על הדברים לגופו של עניין".

חבר הכנסת מתן כהנא ממפלגת ימינה טען כי "מי שחושב שאישה פחות טובה מגבר, יש לו בעיה רצינית. עם זאת, מי שחושב שגבר ואישה שווים זה לזו, גם לו יש בעיה רצינית. הטענות שלי הן מטעמי הבדלים פיזיולוגיים ובריאות החיילים, ובהקשר הרמה הצבאית של היחידות האלה. למפקדי סיירת מטכ"ל יש משימה, ואם הם חושבים שיש לנשים יתרון במבצעים, אנא הביאו את הנשים לשם".

"אם הייתי יודע שכל מי שיש לו עיניים ירוקות נפצע פי 10", המשיך כהנא, "הייתי אומר שלא יביאו אותם, כי לצבא יש אחריות על חייליו והוא צריך לנצח תוך שמירה על בריאות חייליו. גם מפקדי סיירת מטכ"ל אמרו שצריכים להתאים את המסלול לנשים. איפה שההבדל בין נשים לגברים הוא לא רלוונטי, חייבים שיהיו נשים כי זה לטובת צה"ל, הן מגדילות את הרמה הכללית. איפה שהיכולת הפיזיולוגית היא-היא הכשירות המבצעית או פקטור לפגוע בכשירות של צה"ל, נגד זה אני יוצא. צה"ל הוא לא מקום להגשמת חלומות, הוא מקום לנצח במלחמה. הוא צריך לעשות זאת כמייצג החברה הישראלית בצורה הכי שוויונית שאפשר, אבל ערך הביטחון חזק יותר מערך השוויון".

עומר סרייה, שההגישה את העתירה "בג"ץ הסיירות", התייחסה לדבריו של הרב פרץ ואמרה: "אני מאמינה שכמו ההורים שלי רוצים שאממש את עצמי בצורה הטובה ביותר, כך גם הורים לבנות הציונות הדתית. הבן של הרב רפי פרץ הוא מג"ד ביחידה מעורבת. בנוגע להיבטים הפיזיולוגיים, היו מספר ועדות שקבעו כי נשים יכולות (לשרת). יש נשים היום בצבא ארה"ב, המומחים קובעים כי זה אפשרי.

"אנו נאבקות לשוויון הזדמנויות. לא צריך להקים ועדה ועוד אחת שתבחן את הנושא מחדש ותקבל את אותה התשובה בכל פעם: שנשים יכולות. ככל הנראה, גם הוועדה הנוכחית שתציג את ממציאה באפריל, תגיע לאותה המסקנה. לנשים וגברים יש הבדלים פיזיולוגיים גופניים, לכן ההתאמה היחידה הנדרשת היא מבחינה גופנית. תפקידי הלחימה כיום לא נפתחו לפי עיקרון שוויון הזדמנויות, כלומר- קביעת קריטריונים לכל התפקידים ופתיחתם לכולם. היום בוחנים אותי על עצם היותי אישה, ולא על פי יכולותיי. ברגע שחוסמים ל-51% מהאוכלוסייה את האופציה להילחם בסיירות לא רק שמבזבזים כוח אדם גדול, אלא שמבזבזים לוחמות מעולות בעוד שמגייסים גברים שלא רוצים לשרת ביחידות אלו".