"יחידות מעורבות? הציונות הדתית לא תהיה שם"

לדברי השר רפי פרץ, "הסוגיה הקריטית של הציונות הדתית בצה"ל היא השילוב עם הבנות. אם נצטרך להיות ביחידות מעורבות הציונות הדתית לא תהיה שם. זה לשים את ערך השוויון על פני ערך הניצחון". ח"כ שטרן: "אל תנסו להחזיר את הצבא בתשובה"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 25/11/20 12:31 ט בכסלו התשפא

"יחידות מעורבות? הציונות הדתית לא תהיה שם"
הרב רפי פרץ, צילום: ללא

השר לענייני ירושלים רפי פרץ השתתף היום (ד') בפאנל על הציונות הדתית בצבא בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה. בנוסף השתתפו ח"כ אלעזר שטרן, הרב עמיחי אליהו, הרבנית מיכל נגן והעיתונאי רועי שרון, וכן היוהל"ן לשעבר שרון ניר.

הרב רפי פרץ על סערת הזקנים בצה"ל: "רב היחידה צריך לקבוע בנושא"

בהתייחס לשירות המשולב בצה"ל אמר הרב פרץ כי "יש לנו מגבלה. אם נצטרך להיות ביחידות מעורבות, מתחת לאלונקה ושמירות בלילה, הציונות הדתית לא תהיה שם. זה לשים את ערך השוויון על פני ערך הניצחון".

לדברי הרב פרץ, אם ישתלבו הנשים ביחידות הלוחמה בצה"ל, "ברור שאנחנו נצטרך להוריד את הרף, מה שקורה בכל יחידה מעורבת. לא הגיוני שבת תסחוב 50 קילו על הגב שלה. אז תהיה אחת, אבל בדרך נפסיד עשר בנות שמסיבה פיזיולוגית גמרו את השירות שלהן ונתקעו עם בעיה חמורה מאוד לכל ימיהן, צריך לקחת על זה אחריות ועם זה נלחמים פחות טוב".

הוא הדגיש כי "אני לא מדבר על סך הבנות בצה"ל, הבנות בצה"ל עושות בהרבה מקומות עבודה נפלאה. יש לי כלה שהייתה תצפיתנית, כשהגעתי לבקר אותה היא לא הסתכלה עלי מרוב הדריכות שלה על המכ"ם שהיא הייתה בו יום ולילה. הן עושות את זה יותר טוב מהבנים".

הרבצ"ר לשעבר הוסיף כי הצבא היום "מאוד גמיש בהבנה שלו וביחס שלו לציונות הדתית. אנחנו עבדנו על השילוב הראוי במתכונתו הראשונה ואחרי זה על השירות המשותף. זה היה בהתייעצות עם הרבנים המובילים של הציונות הדתית. הפקודה של השירות המשותף היא פקודה שמאזנת ומאפשרת לחיות ביחד". לדבריו, "הסוגיה הקריטית של הציונות הדתית זה השילוב עם הבנות. צריך לדעת קודם כל כעובדה. השילוב עם הבנות הוא שילוב מאוד מורכב ובשילוב הראוי נתנו מענה. הוא לא היה מושלם.

"הייתה לי שם הערה שבגללה לא הסכמתי לחתום על פקודת השירות המשותף שאני הכנתי אותה", הוסיף פרץ. "אני חשבתי שלא יכול להיות שיחייבו קצין. המסקנה המשותפת הייתה שלוחם אי אפשר לחייב אותו ללכת ליחידה מעורבת. לוחם מתחת לאלונקה זה סיפור אחר. הגענו למסקנה שקצין יוכלו לחייב אותו ואני התנגדתי לזה. גם קצין צריכה להיות לו האפשרות והצבא צריך לכבד את האפשרות הזאת. הסוגיה הזאת, במעטפת הכוללת, בסך הכל הצבא מתייחס היום בצורה יותר קשובה לצרכים הדתיים".

"אל תנסו להחזיר את הצבא בתשובה"

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) הגיב בפאנל לדברי השר פרץ ואמר כי "להטיל את החילון על הצבא זו תעודת עניות. כל הניסיונות להטיל דופי בצבא ולומר שהוא גורם מחלן - עצובים מאוד. זה עצוב כמו מסיבת חומש בכיתה ב' שבה אסור לאבות לבוא, כי הילדות שרות. מי שחושב שהוא מגדל סוטים, שיאסור על מסיבת סידור בכיתה ב' בגלל ש"קול באישה ערווה". אני בז לתפיסת העולם הזו. אל תנסו לכפות חיילים דתיים לנורמות שהם לא רוצים אותן, ואל תנסו להחזיר את הצבא בתשובה.

"נכון שהצבא יחליט בבג"ץ הסיירות, דווקא מהסיבות של צבא העם. צריך לתת לבנות את הזכות להיות לוחמות בצה"ל, ולכן אני בעד לפתוח כמה שהצבא יגיד שאפשר". בהתייחס לדבריו של הרב פרץ, הוסיף: "הטנקים הם לא בדיון ואף אחד לא חשב שיהיו בנים ובנות באותו טנק, צוותים של בנים וצוותים של בנות. בניגוד לדברי הרב רפי, יש בנות שיכולות לסחוב משקלים".

קצין חינוך לשעבר, ח"כ אלעזר שטרן

ח"כ אלעזר שטרןצילום: פלאש 90, הדס פרוש

"מצד שני, אני נגד דת השילוב בכל מחיר. בנות צריכות להיות ביחידות מיוחדות, אבל לא בכל היחידות, אלא בהתאם לצרכי צה"ל". עוד אמר כי יש לבחון אם "בשביל זה צריך ליצור תנאים מיוחדים מאוד שיעלו כסף שאין לנו. לא בגלל שבנות לא ינצחו מלחמה כמו בנים".

ח"כ שטרן הוסיף כי הוא תמך בהחלטה שהתקבלה בעניין קבורת לא יהודים ופעל לכך. "הלכתי לרב אליהו זצ"ל שאמר נעשה לי מחיצות. הלכתי לרב אריאל, שאמר לי עומק. יצאנו לשם עם הסכמה מלאה, אך הרבצ"ר דאז שינה את דעתו. אני שמח שלא התקבלה דעתו רפי, והרב קרים יישם את מה שהיה צריך להיות מיושם".

"להקים עוד מכינות קדם צבאיות לבנות הציונות הדתית"

הרבנית מיכל נגן, ראש המכינה הקדם צבאית לבנות 'צהלי', אמרה בדיון כי "הציונות הדתית צריכה להקים עוד ארבע מכינות קדם צבאיות טובות, מגוונות לבנות הציונות הדתית. צריך מקומות נוספים שיתווכו. כך הן יגיעו מוכנות יותר, יבחרו את התפקיד בצורה מושכלת – וזה דבר קריטי. חייבים לתת לנוער כלים.
שנית, הצבא לא מטפל נכון בציבור הדתי שמגיע ללוחמה, ובעיקר בנערות הדתיות הנמצאות בלוחמה. הם מרגישים שהם פרצו את כל הגבולות אבל זה לא נכון. עליהם לייצר עוד ועוד גדודים ומחלקות מעורבות. לא יכול להיות שיש אזור מגדרי אחד בצבא ללוחמה, שלא מתאים לכל אחד".

העיתונאי רועי שרון, כתב לענייני ביטחון ב'כאן', אמר: "לפני כמה שנים היו גורמים בעלי אינטרס להצגת ה"משבר" בין הכיפות הרוגות לצבא. מהרגע הראשון היה ברור שאין משבר כזה, לא היה ולא יהיה.
הסוסים האלה כבר שנים לא באורווה, המהפכה העצומה והמפוארת שעשו הרבנים סדן ולוינשטיין, הייתה סיפור הצלחה לדורות, אבל כבר מזמן התלמידים לא מסתכלים כדי לראות מה יגיד הרב. אם יש חיילות שרוצות לשרת בשירות קרבי, צריך לאפשר את זה ולהשאיר את זה בידי הצבא".

בארגון 'אלומה' המלווה בנות דתיות לקראת ובמהלך שירותן הצבאי הגיבו לדיון ולכותרות שעלו בימים האחרונים בעניין שילובן של נשים בצה"ל.
בארגון אמרו כי לתפיסתן יש לנהוג בהמשך שיח והידברות עם הצבא כמו גם בכיבוד הבת כאינדיבידואל: "במשך שנים אנחנו מנהלות שיח פורה ובריא עם צה"ל על הדרכים לשלב ולהשתלב בצבא. בנות הציונות הדתית מרכיבות פסיפס של עולם ערכים, יכולות ורצון לתרום והן נמצאות ברוב היחידות בצה"ל. נמשיך להיות גם האוזן הקשבת וגם הנציגות של הבנות בהידברות עם הצבא".