ביידן מתכוון למנות שר חוץ יהודי

על פי דיווחים בארה"ב, הנשיא הנבחר מתכוון למנות את טוני בלינקן לתפקיד מזכיר המדינה. בלינקן שימש כסגן מזכיר המדינה וכסגן היועץ לביטחון לאומי בתקופת ממשל אובמה, ובקמפיין האחרון עבד עם ביידן

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 23/11/20 07:43 ז בכסלו התשפא

ביידן מתכוון למנות שר חוץ יהודי
טוני בלינקן, צילום: מחלקת המדינה של ארה"ב

מינוי יהודי נוסף מסתמן בממשל החדש בארה"ב. הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, צפוי להכריז על מועמדותו של טוני בלינקן לתפקיד מזכיר המדינה בממשלו, שיושבע ב-20 בינואר, כך על פי דיווחים ברשתות התקשורת האמריקאית. על פי הדיווח ברשת בלומברג, ההכרזה על מועמדותו של בלינקן צפויה מחר, ומקורב לביידן אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי בלינקן הוא המועמד המועדף על ביידן לתפקיד. 

ראש הסגל החדש בבית הלבן: היהודי-אמריקאי רון קליין

בלינקן (58) הוא יליד ניו יורק ובן למשפחה יהודית. הוא שימש כסגן מזכיר המדינה של ארצות הברית מ-2015 עד 2017, וכסגן היועץ לביטחון לאומי מ-2013 עד 2015, בתקופת ממשל אובמה. משנת 2009 עד 2013 שימש בלינקן כסגן עוזר לנשיא ויועץ לביטחון לאומי לביידן, שכיהן אז כסגן הנשיא בממשל אובמה. בשנים 2001–2002 היה בלינקן עמית בכיר במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים. בתקופת ממשל קלינטון שירת בלינקן במחלקת המדינה ובתפקידים בכירים במועצה לביטחון לאומי.


(טוני בלינקן בראיון במהלך קמפיין הבחירות)

בקמפיין הבחירות של ביידן לנשיאות שימש בלינקן כיועצו לענייני חוץ. במהלך הקמפיין הוא אמר כי ביידן לא מתכוון לקשור בין הסיוע הצבאי שמעניקה ארה"ב לישראל לנושאי החלת הריבונות, או להחלטות אחרות של ממשלת ישראל, ואמר כי ביידן לא מתכוון להחזיר את השגרירות לתל אביב, לאחר שטראמפ העביר אותה לירושלים.

דיווח נוסף ברשתות התקשורת בארה"ב מצביע על מינויו המסתמן של ג'ייק סאליבן ליועץ לביטחון לאומי. סאליבן, בן 48, שימש כיועץ מדיני לממשלו של ברק אובמה בנושא המשא ומתן על הסכם הגרעין עם איראן, וכן שימש כיועצה המדיני הבכיר של הילרי קלינטון, בעת שכיהנה כמזכירת המדינה.