מסכה ורודה לגבר אסורה משום "לא ילבש"? שאלה שנשאלה באמת

מאז פרוץ הקורונה, חלה על כולנו חובת עטיית מסכה. בתחילה הסתובבנו עם מסכות רפואיות בצבע תכלת, אך אט אט החלו להיכנס לשימוש מסכות בצבעים שונים. בימים אלה יש מי שמוטרד האם גבר במסכה ורודה עובר על "לא ילבש" | תשובת רב הישוב אלון מורה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 22/11/20 11:54 ו בכסלו התשפא

מסכה ורודה לגבר אסורה משום "לא ילבש"? שאלה שנשאלה באמת
צילום: shutterstock

בחודשים האחרונים, לאחר פרוץ נגיף הקורונה בישראל, חלה עלינו חובת עטיית מסכה על הפה והאף. בתחילה הסתובבנו עם מסכות רפואיות בצבע תכלת, אך אט אט החלו להיכנס לחיינו גם מסכות בצבעים שונים שהובילו לשאלה הלכתית הרת גורל, שכמוה לא ידעו פוסקי ההלכה. רב היישוב אלון מורה, הרב מרדכי וולנוב, נשאל בסוף השבוע האחרון, האם גברים המסתובבים כשהם עוטים על פניהם מסכות ורודות, עוברים על איסור "לא ילבש". 

"בספר החינוך מובאים שני טעמים לאיסור לא ילבש", פתח הרב וולנוב את תשובתו. "להרחיק אדם מן הערווה, כי אם מלבושי הגברים והנשים שווים יתערבו אלו עם אלו ומלאה הארץ זימה. וכן להרחיק ענייני עבודה זרה, שדרכן של עובדי עבודה זרה בכך". הרב וולנוב הביא בתשובתו גם את דברי הרמב"ם שאמנם בגדים צבעוניים אסורים לגבר, אך הכול כמנהג המדינה ומכיוון שאנו רואים הרבה גברים מסתובבים עם מסכה בצבע נשי, הרי שאין כאן לא ילבש. 

"אולם", המשיך רב היישוב אלון מורה, "נראה שגם אם הגברים היו מקפידים ללכת עם מסכה כחולה דווקא, היה מותר, שהרי הב"ח בסימן קפב ס"ק ה פסק שהאיסור הוא דווקא כשעושה כן להידמות לאשה. אבל אם לבוש כדי להגן מפני החמה והגשמים - לא נאסר. ועוד כתב, שכלל לא נאסר בגדים שאינם עשויים לנוי ולקישוט". 

לסיכום כתב הרב וולנוב ברצינות ובציניות גם יחד, במסכה ורודה אין כל איסור לגבר. "נמצאנו למדים שאין כל איסור לגבר "לעטות" מסכה בצבע אדום, ורוד או סגול. נתפלל כולנו שמגפת הקורונה תסתלק מאתנו ונוכל לעסוק בשאלות אלו רק בפורים".