סגור

מסכה ורודה לגבר אסורה משום "לא ילבש"? שאלה שנשאלה באמת

מאז פרוץ הקורונה, חלה על כולנו חובת עטיית מסכה. בתחילה הסתובבנו עם מסכות רפואיות בצבע תכלת, אך אט אט החלו להיכנס לשימוש מסכות בצבעים שונים. בימים אלה יש מי שמוטרד האם גבר במסכה ורודה עובר על "לא ילבש" | תשובת רב הישוב אלון מורה

אלעד הומינר, חדשות כיפה
ו בכסלו התשפא
,
22 בנובמבר, 2020 11:54

צילום: shutterstock

בחודשים האחרונים, לאחר פרוץ נגיף הקורונה בישראל, חלה עלינו חובת עטיית מסכה על הפה והאף. בתחילה הסתובבנו עם מסכות רפואיות בצבע תכלת, אך אט אט החלו להיכנס לחיינו גם מסכות בצבעים שונים שהובילו לשאלה הלכתית הרת גורל, שכמוה לא ידעו פוסקי ההלכה. רב היישוב אלון מורה, הרב מרדכי וולנוב, נשאל בסוף השבוע האחרון, האם גברים המסתובבים כשהם עוטים על פניהם מסכות ורודות, עוברים על איסור "לא ילבש". 

"בספר החינוך מובאים שני טעמים לאיסור לא ילבש", פתח הרב וולנוב את תשובתו. "להרחיק אדם מן הערווה, כי אם מלבושי הגברים והנשים שווים יתערבו אלו עם אלו ומלאה הארץ זימה. וכן להרחיק ענייני עבודה זרה, שדרכן של עובדי עבודה זרה בכך". הרב וולנוב הביא בתשובתו גם את דברי הרמב"ם שאמנם בגדים צבעוניים אסורים לגבר, אך הכול כמנהג המדינה ומכיוון שאנו רואים הרבה גברים מסתובבים עם מסכה בצבע נשי, הרי שאין כאן לא ילבש. 

"אולם", המשיך רב היישוב אלון מורה, "נראה שגם אם הגברים היו מקפידים ללכת עם מסכה כחולה דווקא, היה מותר, שהרי הב"ח בסימן קפב ס"ק ה פסק שהאיסור הוא דווקא כשעושה כן להידמות לאשה. אבל אם לבוש כדי להגן מפני החמה והגשמים - לא נאסר. ועוד כתב, שכלל לא נאסר בגדים שאינם עשויים לנוי ולקישוט". 

לסיכום כתב הרב וולנוב ברצינות ובציניות גם יחד, במסכה ורודה אין כל איסור לגבר. "נמצאנו למדים שאין כל איסור לגבר "לעטות" מסכה בצבע אדום, ורוד או סגול. נתפלל כולנו שמגפת הקורונה תסתלק מאתנו ונוכל לעסוק בשאלות אלו רק בפורים".  

22.11.2020

1. דברי הב"ח (ש)

דברי הב"ח תקפים כמובן גם מכנסיים לנשים. ובאמת כבר מזמן הפסיקו להשתמש באיסור הזה לגבי המכנסיים והמציאו תירוצים חדשים, כגון שמכנסיים זה דבר לא צנוע.

דווח על תגובה לא ראויה
22.11.2020

2. מכנסיים לנשים (ל1)

אכן מכנסיים צמודות הן לא צנועות כפי שחולצה צמודה איננה צנועה. אכן מכנסיים רחבות ובעלות גיזרה נשי אכן אין באמת איסור עצמי. מלבד מדרון חלקלק וכדומה

דווח על תגובה לא ראויה
22.11.2020

3. ל-2 (ש)

יש הרבה יותר שמלות לא צנועות מאשר מכנסיים לא צנועים. ובכל זאת איש מעולם לא אמר שיש איסור לאישה ללכת בשמלה. כל מי שדיבר על ה'איסור' לפני ארבעים וחמישים שנה דיבר רק על 'לא ילבש'. רק משהתברר שהאיסור הזה מופרך בעניין זה, התחילו להמציא תירוצים אחרים. האיסור עצמו לא היה ולא נברא. לבישת מכנסיים כלבוש יומיומי רגיל התחילה במערב רק אחרי מלחמת העולם השנייה. והעולם הדתי השמרני התקשה לקבל את זה כפי שהוא מתקשה לקבל כל שינוי. בארץ ישראל זה הפך ממש לדגל של החינוך הדתי לבנות ולכן יש צורך להגן על זה כל הזמן בדרכים שונות ומשונות שפושטות צורה ולובשות צורה.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

הקפות שניות בהר המור צילום: צילום מסך

החרדלי"ם אינם כת

קרא עוד