השר ניסנקורן: "בתוך 9 חודשים נסדיר לגליזציה של קנאביס אחראית"

הצוות הבין-משרדי לבחינת הרפורמה בקנאביס קבע כי תותר לגורמים מורשים לגדל ולשווק קנאביס, ולמכור לבגירים מעל גיל 21. במקביל, תותאם תכנית חינוך והסברה על מנת לעודד צריכה אחראית ותוגבר האכיפה כנגד סחר בלתי חוקי

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 12/11/20 15:20 כה בחשון התשפא

השר ניסנקורן: "בתוך 9 חודשים נסדיר לגליזציה של קנאביס אחראית"
צילום: shutterstock

שר המשפטים אבי ניסנקורן בשיתוף השרה לחיזוק וקידום קהילתי, אורלי לוי אבקסיס והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה עמית מררי הציגו היום (ה׳) את מסקנות הצוות הבין-משרדי לבחינת הרפורמה בקנאביס. ניסנקורן: "בחודש הקרוב, אציג תזכיר חוק ממשלתי מקיף על בסיס המלצות הצוות, ויחד נוציא לפועל את רפורמת הלגליזציה של קנאביס בישראל".

בתום עבודת מטה בת ארבעה חודשים, הציג היום הצוות הבין-משרדי לבחינת מדיניות ההפללה והצריכה של הקנאביס את מסקנותיו לשר ניסנקורן. בדומה למודלים דומים ומבוססי מחקר בעולם, ובקנדה בפרט, המתווה המוצע יתיר לגורמים מורשים לגדל ולשווק קנאביס, ולמכור לבגירים מעל גיל 21. בשלב ראשון יותר לצרוך קנאביס במרחב הפרטי, ולאחר מכן תיבחן האפשרות להעביר סמכויות לרשויות מקומיות ולאפשר צריכה ציבורית באזורים מותרים, על פי אופי האוכלוסייה המקומית.

במקביל, תותאם תכנית חינוך והסברה על מנת לעודד צריכה אחראית ותוגבר האכיפה כנגד סחר בלתי חוקי ופעילות בשוק השחור. לצורך יישום הרפורמה יוקם גוף רגולטורי ממשלתי שיפקח על כל היבטיה במטרה למזער את הסיכונים הפוטנציאליים, ויאפשר להתקדם צעד אחר צעד באופן מדוד ואחראי.

שר המשפטים אבי ניסנקורן

"מדובר ברפורמה משמעותית, הוליסטית ואחראית" שר המשפטים אבי ניסנקורן צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

שר המשפטים אבי ניסנקורן: "הגיעה העת להתקדם לדרך חדשה ולגליזציה של קנאביס בישראל. מדובר ברפורמה משמעותית, הוליסטית ואחראית, שמראה כי מדינת ישראל לא מתעלמת מהמציאות ומתקדמת לכיוון מדינות מפותחות בעולם. הרפורמה קודמה בשיתוף פעולה של משרדי הממשלה הרלוונטיים, תוך מחשבה מעמיקה והסתכלות על המחקר הרב שנצבר בעולם, והיא מהווה המשך ישיר להסכמה בין גוש כחול לבן לגוש הליכוד עליה הכריזו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, עם כינונה של הממשלה. 

עוד הוסיף: "מסקנות  הוועדה מדודות ומאזנות בין הערכים הליברליים לשיקולי הבריאות של הפרט והשמירה עליו, בין היתר על ידי צעדים למניעת התמכרויות וטיפול בהן, אכיפה כנגד סוחרים בלתי-חוקיים ורגולציה ממשלתית. בחודש הקרוב אציג תזכיר חוק מקיף, ואביא לאישור הממשלה מתווה שיסדיר לגליזציה שקולה ואחראית, בתוך 9 חודשים".

אורלי לוי אבקסיס

" ההסדרה צריכה להיות באחריות וזהירות". השרה אורלי לוי אבקסיסצילום: פלאש 90

השרה לחיזוק וקידום קהילתי, אורלי לוי אבקסיס :"השימוש בקנאביס נפוץ מאוד בישראל, גם בקרב בני הנוער, ולכן חשוב שיהיה כאן מבוגר אחראי, שידאג להסדרה ברורה בתחום מבלי לפגוע בנוער, ילדים ואוכלוסיות קצה החשופים להתמכרויות ולסכנות נוספות. ההסדרה צריכה לדאוג לצמצום זליגת הקאנביס לגורמים לא מוכרים. הרשות למאבק באלימות סמים ואלכוהול עשתה עבודה מעמיקה ורחבה בכל הנוגע להסדרת הקנאביס, ועל כן, עלינו להיות הגורם המנחה בנושא. ההסדרה צריכה להיות באחריות וזהירות, עם רגולציה מתאימה, הסברה, מענה טיפולי שיקומי ותגבור מערך בריאות הנפש. אני רואה במשרד לחיזוק וקידום קהילתי גורם מפתח בכל הנושאים הללו. בידנו נמצא הידע המקצועי והכלים לכך".

שר הביטחון ויו״ר כחול לבן בני גנץ בירך את שר המשפטים והצוות הבין משרדי לאחר פרסום מסקנותיו לבחינת הרפורמה ללגליזציה: "כפי שהבטחתי לאורך כל הדרך - אנחנו מביאים היום מתווה לגליזציה אחראי שמותאם לצרכים של מדינת ישראל. אנחנו נוביל את השלמת תהליך החקיקה בכנסת, ואני מצפה לשיתוף פעולה ודיון ענייני של כלל הגורמים במערכת הפוליטית. יותר מדי אזרחים סבלו יותר מדי זמן - הגיע העת לתקן״.