בר סימן טוב: "את החורף הזה בכל מקרה נעביר בלי חיסון לקורונה"

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר מדבר על קורונה בחורף והחשש לגל שלישי עקב פתיחת מוסדות הלימוד: "הצהרונים הם נקודת התורפה, כי שם מתערבבים". על תכנית הרמזור של גמזו אמר: "אסטרטגיה אזורית יעילה במידה חלקית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/11/20 07:31 כד בחשון התשפא

בר סימן טוב: "את החורף הזה בכל מקרה נעביר בלי חיסון לקורונה"
משה בר סימן טוב, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

החורף החל ועמו קם החשש על השילוב המסוכן של קורונה ושפעת, בראיון ל"ידיעות אחרונות" משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות הקודם, מודבר במשימה החשובה ביותר כעת. "החורף הוא האתגר הכי גדול כרגע של מערכת הבריאות" מציין בר סימן טוב, "זו צריכה להיות המטרה העליונה של מקבלי ההחלטות ואני יודע שהם נערכים אליה". בנוסף הזכיר את הנתון הכואב כי "את החורף הזה בכל מקרה נעביר בלי חיסון לקורונה".  

בר סימן טוב מתייחס למציאות של קורונה ושפעת ומוכנות מערכת הבריאות לבעיה: "עד עכשיו ניתן לחולי הקורונה שירות רפואי טוב מאוד עד מצוין. אבל אנחנו לא יודעים איך תיראה השפעת. בשנתיים האחרונות חווינו אותה בצורה קשה, וזה משהו שיכול לקרות שוב. האם אי ספיקה של בתי החולים זה תרחיש ריאלי? אם תהיה שפעת חריפה לצד קורונה, זה יכול לקרות". אמנם הוא מקווה שהחדשות אודות חיסון מחברת פייזר יעבוד אך מבקש להישאר ריאלי: "אני מקווה שהדיווחים ימשיכו להיות אופטימיים, אבל לצד זה חשוב להבין שאת החורף הקרוב נעביר ללא החיסון".

תלמידי בית ספר בקורונה. אחוזים נמוכים בהרבה מהממוצע הכללי

"כל פעם שעלינו בתחלואה זה היה לאחר פתיחה של הלימודים"
צילום: Miriam Alster/FLASH90

בנושא פתיחת הלימודים אחרי הסגר השני, בר סימן טוב רואה זאת כבעיה: "יש סימנים שמבשרים על גל שלישי. צריך לחשוב איך משאירים את התחלואה ברמה נשלטת כמה שיותר. הווקטור היה ונשאר החינוך. התלמידים בכל המסגרות צריכים ללמוד בקפסולות, והן צריכות להיות נפרדות אחת מהשנייה. לשמור על קפסולה גדולה בבוקר ולערבב אותה אחר הצהריים זה כאילו שלא עשינו כלום. האם סגר ריאלי? בהחלט. יש גורמים משמעותיים לתחלואה: לימודים והתקהלויות. צריך לטפל בעניין הזה עכשיו. נדבקו המון ילדים וצעירים, זה ברור כשמש. כל פעם שעלינו בתחלואה זה היה לאחר פתיחה של הלימודים, במאי ובספטמבר. הצהרונים הם נקודת התורפה, כי שם מתערבבים. זה הדבר המשמעותי בעיניי עכשיו".

גם על תכנית הרמזור של פרופסוררוני גמזו, בר סימן טוב סקפטי: "בסוף ההגבלות האזוריות בישראל הן לא מלאות, אז הכלי של אסטרטגיה אזורית יעיל במידה חלקית. בירושלים, הרבה מהעובדים באזורים הירוקים מגיעים מאזורים אדומים. לא ניתן למנוע את זה. בהרבה מובנים ישראל היא תא אפידמיולוגי אחד. הרמזור ככלי אחד לא יכול לעמוד. יש דברים שאסור שיהיו בכל הארץ באופן גורף עד שיהיה פתרון מלא למגפה. למשל התקהלויות, גם באזורים ירוקים. אם מחר הממשלה תאשר חתונה בהשתתפות של עד 50 איש, הם הרי יגיעו מכל האזורים. יש כללים שצריכים להיות תקפים בכל סיטואציה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן