בג"ץ: תוקף חוק הגיוס יפוג בעוד שלושה חודשים - לא תינתן עוד ארכה

בג"ץ הודיע לשר הביטחון כי לא יינתנו עוד דחיות לצורך חקיקת חוק גיוס חדש, ובעוד שלושה חודשים יפוג תוקפו של החוק הנוכחי, שנפסל בבג"ץ לפני שלוש שנים. המשמעות: המדינה תיאלץ לגייס את כל בני הישיבות הזכאים לפטור

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/11/20 20:19 טז בחשון התשפא

בג"ץ: תוקף חוק הגיוס יפוג בעוד שלושה חודשים - לא תינתן עוד ארכה
חרדים מוחים נגד חוק הגיוס, צילום: פלאש 90

תוקפו של חוק הגיוס יפוג בעוד שלושה חודשים. כך פסקו הערב שופטי בג"ץ, בתגובה לעתירת שר הביטחון, בני גנץ, שביקש להעניק לממשלה ארכה של חצי שנה נוספת לחקיקת חוק גיוס חדש.

גנץ לבג"צ: מבקש לדחות את מועד ההחלטה על חוק הגיוס

כזכור, חוק הגיוס האחרון, שחוקק בשנת 2015, נפסל בבג"ץ בשנת 2017 בטענה לאי-שוויון, ומאז קיבלה המדינה שמונה פעמים ארכות שונות כדי לחוקק חוק חדש. הערב הודיעו השופטים כי לא יינתנו ארכות נוספות, ותוקפו של החוק יפוג ב-1 בפברואר 2021.

בבקשת המדינה להארכת תוקף הצו המבטל את החוק, עד חודש אפריל 2021, נאמר כי "במהלך תקופה זו ימשיך משרד הביטחון בפעולות הנדרשות לצורך קידום הליך החקיקה מושא ענייננו והשלמתו". בהסברים לבקשה הועלו ההתמודדות עם מגפת הקורונה והסכמי השלום עם מדינות ערב, המחייבים היערכות.


(אישור חוק הגיוס שלא עבר לבסוף, בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, לפני קרוב לשלוש שנים)

"גם בימים אלה, עוסקת הממשלה בהתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה ונגזרותיו, ולאור כך הממשלה והכנסת אינן מקדמות חקיקה שאינה קשורה בהתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה, למעט נושאים חריגים שאינם סובלים דיחוי ושהליך הסדרתם בחקיקה פשוט יחסית. עוד יצוין כי שר הביטחון עוסק בשבועות האחרונים באופן אינטנסיבי בסוגיית שמירת העליונות הביטחונית של מדינת ישראל, לנוכח השינויים האסטרטגיים מרחיקי הלכת שמתרחשים במזרח התיכון בעת האחרונה". נאמר בבקשת שר הביטחון, שכאמור נדחתה.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, בירך על החלטת בג"ץ וכתב: "מברך על החלטת בג״צ. ממשלת נתניהו מתחמקת מחוק הגיוס כבר 5 שנים. הגיע הזמן להחזיר את השוויון בנטל. כל צעיר וצעירה מחויבים לשרת את המדינה. לאף אחד אין הנחות. בג"צ קובע היום, די להיכנע לעסקנות הפוליטית בחוק הגיוס".

ההערכה במערכת הפוליטית היא כי הבקשה לארכה של חצי שנה מצידו של גנץ נועדה להחזיק את המפלגות החרדיות, שצפויות שלא לתמוך בפיזור הכנסת עד שיחוקק חוק חדש. כעת מעריכים כי במפלגות החרדיות לא יתמכו בפיזור הכנסת בשלושת החודשים הקרובים, עד לחקיקתו של חוק גיוס חדש.

כזכור, העילה לסירובו של אביגדור ליברמן להיכנס לממשלה אחרי מערכת הבחירות הראשונה, באפריל 2019, הייתה חוק הגיוס החדש, אותו ביקש להעביר בכנסת. הסיעות החרדיות התנגדו, ומכשכל צד התבצר בעמדתו, לא הוקמה ממשלה וניתן האות לתחילת המשבר הפוליטי ולשתי מערכות בחירות נוספות.