גמזו בהערכה פסימית: "יש בישראל פי עשרה מאומתים מהמספר הרשמי"

ממונה הקורונה ביקר במפקדת "אלון" לקטיעת שרשרות ההדבקה, יחד עם מחליפו בתפקיד ועם הרמטכ"ל ושר הביטחון גנץ, שקרא לציבור לשתף פעולה בחקירות האפידמיולוגיות: "המערך לא יעזור אם הציבור לא ישתף פעולה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/11/20 15:25 טז בחשון התשפא

גמזו בהערכה פסימית: "יש בישראל פי עשרה מאומתים מהמספר הרשמי"
צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

שר הביטחון, בני גנץ, ביקר אחר הצהריים (ג') במפקדת "אלון" שבבסיס פיקוד העורף, ביחד עם הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, מפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין, ראש "מגן ישראל" פרופ' רוני גמזו וראש "מגן ישראל" הנכנס, פרופ' נחמן אש, מפקד המפקדה המשימתית, תא"ל ניסן דוידי, ועוזר השר להתגוננות, משה אדרי. 

קורונה בישראל: ירידה באחוז החיוביים, 26 נפטרו ביממה האחרונה

גמזו אמר בהצהרה לתקשורת במהלך הביקור כי הוא מעריך שמספר חולי הקורונה בישראל גבוה בהרבה מזה שידוע לרשויות: "אם בישראל יש הבוקר 600 מאומתים, להערכתי יש פי עשרה יותר", אמר ממונה הקורונה והוסיף כי "יש אלפים שיש חשד שהם חולים בקורונה, אך הם לא מגיעים לבדיקה".

פרופ' גמזו, שיסיים את תפקידו בעוד עשרה ימים, מתח ביקורת על מי שלא מגיע להיבדק. לדבריו, "הם מסכנים לא רק את עצמם ומשפחתם בהדבקה - אלא את כלל המבצע, את כלל האתגר של מדינת ישראל להפחית את התחלואה. הם מונעים מאיתנו להוריד את מקדם ההדבקה, הם מונעים מאיתנו לפתוח את המסחר, את כיתות ה'-י"ב". גמזו קרא לציבור לשתף פעולה עם החקירות האפידמיולוגיות: "מי שלא משתף פעולה בחקירה, לא מספר על כל המגעים - זו בעיה משמעותית".

עם זאת, ממונה הקורונה היוצא סיפק תחזית אופטימית לקראת החורף: "עדיין לא רואים עלייה בסימפטומים של תחלואת השפעת. כרגע אני אופטימי שהמסיכות והריחוק הפיזי ימנעו גם את תחלואת החורף".

על מערך קטיעת ההדבקות של צה"ל אמר כי "הוקמו כאן המנוע, המערך והמכלול הטובים ביותר בעולם לקטיעת שרשראות הדבקה". לדבריו, "הרבה אנשים לא אהבו את זה שמדובר באחריות של צה"ל, אמרו שהצבא לא יכול לעשות את זה בגלל שזה עסק רפואי. באותו יום כל הגורמים נתנו את ברכתם ובסופו של דבר הורם מערך קטיעה שבעיניי הוא הטוב ביותר בעולם".

גנץ: "המערך לא יעזור אם הציבור לא ישתף פעולה"

השר גנץ עמד על התפתחות היכולות בקטיעת שרשראות ההדבקה ועל היערכות המפקדה לתקופת החורף. גנץ בירך על החלת תוכנית "אימוץ גאוגרפי" של פיקוד העורף, שבמסגרתה יחידות צבאיות ישובצו לתמיכה ביישובים הסמוכים, זאת בנוסף לתכנית "אנשי חיל 2" של מערכת הביטחון, שיצאה לדרך שלשום ב-128 יישובים ירוקים וצהובים ברחבי הארץ ונועדה לסיוע לרשויות המקומיות בקורונה. כמו כן, אישר שר הביטחון את תוכנית הרמטכ"ל להקמת חממה טכנולוגית שתסייע במאבק בקורונה.

בסיום הביקור אמר השר גנץ: "אנחנו מסיימים פה ישיבה שבה סיכמנו את המאמצים לבניית מפקדת אלון שממשיכה את פעילותה באופן מלא ואיכותי. אני שמח וגאה לבשר לכם- למדינת ישראל יש את מערך קטיעת שרשראות הדבקה מהמובילים בעולם. לא רק במספר החוקרים- אלא גם באיכות הטכנולוגיה, התהליכים, במהירות וביעילות העבודה. בפריסה המגוונת של כוח האדם- כאן במפקדה, אבל גם במשרד הבריאות, ביישובים ובכל מקום אחר בארץ". 

גנץ בסיור במפקדה

גנץ בסיור במפקדהצילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

גנץ פרט על יכולות המערך: "אנחנו יודעים לתחקר כ-4,000 אנשים ביום ולהכניס כ-40,000 לבידוד. יש לנו טכנולוגיות רשת, טפסים מקוונים, ויכולת להתמקד באזורים קונקרטיים. מ-10,000 בדיקות ביום בגל הראשון, עלינו ליכולת לבצע מעל 70 אלף בדיקות ביום ובקרוב נוכל לבצע 100 אלף בדיקות ביום. אנחנו מגיעים היום לבתים של עשרות אלפי מבודדים במאות רבות של רשויות ומסייעים בפרויקט אנשי חיל- ביישובים אדומים, כתומים וירוקים.

גנץ אמנם סייג ואמר שכל המערך לא יעזור אם הציבור לא ישתף פעולה. "אני קורא לשיתוף פעולה כי רק בהקפדה על ההנחיות ובהיענות לתשאולים, אפשר יהיה לסיים את העניין. לכן, סיכמתי היום עם אלוף פיקוד העורף לבחון את טכניקות התחקור ולהמשיך ולהרחיב את תוכנית ההסברה בנושא חשיבות החקירות. נעשה הכל כדי להרחיב את ההיענות הציבורית שהיא קריטית". עוד הוסיף גנץ: "אני מתכוון לדרוש להרחיב את הסגרים לכל הערים האדומות, כך נוכל לפעול במוקדי תחלואה מצד אחד, ולפתוח יותר ובזהירות את המקומות שאפשר מן הצד האחר".   

לסיום נפרד גנץ מממונה הקורונה: "פרופ' גמזו, אני מבקש להודות לך על העשייה, בשמי, בשם הממשלה, כל אזרחי ישראל, צה"ל ופיקוד העורף- תודה על ההתגייסות. יש לך חלק גדול בפרויקט העצום הזה שנמצא כאן מאחורינו באופן שמציל חיים. פרופ' נחמן אש, כל מה שבמפקדה לשירותך ונעשה הכל כדי שתצליח."