גמזו בראיון פרישה: "מאמין שלא יהיה סגר שלישי"

ממונה הקורונה מסכם קדנציה בתפקיד, שבועיים לפני שהוא מפנה את מקומו לפרופ' נחמן אש, ומתייחס לחזרה ללימודים ("הרבה יותר טוב מאשר בספטמבר") ולאפשרות שניכנס לסגר נוסף: "מאמין שאזרחי מדינת ישראל אחראים יותר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/11/20 09:24 יד בחשון התשפא

גמזו בראיון פרישה: "מאמין שלא יהיה סגר שלישי"
פרופסור רוני גמזו, צילום: David Cohen/FLASH90

מסכם קדנציה. ממונה המאבק בקורונה מטעם הממשלה, ומנהל תכנית 'מגן ישראל' פרופ' רוני גמזו, צפוי לעזוב בעוד כשבועיים את התפקיד, ולחזור לנהל את בית החולים איכילוב. את מקומו של גמזו, שנכנס לתפקידו בסוף חודש יולי, ימלא פרופ' נחמן אש, לשעבר קצין הרפואה הראשי.

קורונה בישראל: פחות מ-400 חולים במצב קשה, 18 נפטרו מאז אמש

בראיון לרגל סיום תפקידו המתקרב שוחח הבוקר (א') גמזו עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM. הוא התייחס לחזרה ללימודים של כיתות א' עד ד', ואמר כי החזרה היום ללימודים נעשית בצורה טובה הרבה יותר מזו שהייתה ב-1 בספטמבר. בהמשך התייחס גמזו לסגר וליציאה ממנו, לחזרת העסקים לעבודה, למאבקים אליהם נקלע במסגרת תפקידו ולאפשרות שישראל תיכנס לסגר נוסף.

"מדובר בדבר משמעותי" אמר גמזו על החזרה ללימודים. "אנחנו מחזירים את הכיתות בצורה הרבה יותר בטוחה מאשר בחודש ספטמבר". לדבריו, "בחנו את כל האפשרויות, הרשויות המקומיות לא יכולות להרים קפסולות ופיצול של הצהרונים. היינו רוצים שזה יהיה אחרת, אבל זה יותר טוב מה-1 בספטמבר, הפתיחה המחודשת חייבת להיות בטוחה יותר". 

מבחינתך לא היית מאפשר קפסולות בצהרונים?
"אם זה היה משהו שאפשר להסתדר איתו אז כן, זה עוד התקהלות, אבל צריך להבין שבסופו של דבר יש צהרונים שפשוט נפתחים ביוזמות פרטיות כי הצורך לעבוד ולהתפרנס גובר". 

אתם אומרים שאין ברירה אלא לפתוח. זו לא תשובה של הנהגה.
"אני לא אומר את זה. הצהרונים פתוחים ושלושה מתערבבים בצהרון אחד. בחנו את זה ואנחנו עדיין לא רואים שינויים בתחלואה. אנחנו ממשיכים לבחון. בחלק מההחלטות שלנו אנחנו מבקשים את הדברים הבטוחים ביותר". 

גמזו אומר כי "הדגש העיקרי הוא הקטנת ההתקהלות בחדר סגור ואת זה השגנו בכיתות א'-ד'". לדבריו, הערבוב הוא הדבר שאתה רוצה להימנע ממנו, אבל זה לא הדבר הכי חשוב. "הכי חשוב זה הקטנת ההתקהלות ואת זה השגנו - יש לי ילדה קטנה והיא הולכת לגן", הוסיף הפרויקטור, "בקורונה אין מצב מושלם, אין שלמות מלאה, יש הפחתת סיכונים. מה שאנחנו עושים כרגע בפתיחה המחודשת הזו זה הפחתת סיכונים".

"לבדוק את כל המורים פעם בשבועיים - יש לנו מספיק בדיקות בשביל זה"

פרופ' גמזו ציין כי "היום כולם מבינים ומקפידים יותר, והפחתת הסיכונים כוללת גם את סקר ההוראה. בסקר הזה הגענו לחצי אחוז חיוביים, אולי קצת יותר מזה, גם בגננות והמורים". הוא קרא לצוותי המורים והגננות להיבדק לקורונה - "אתם הולכים לעמוד מול תלמידים, אני רוצה לוודא שאין לכם קורונה. אנחנו עובדים על סקר הוראה מחזורי, זה 200 אלף מורים וזה לא בשמיים. אפילו פעם בשבועיים". 

אתה קורא להנהלות לשלוח את המורים פעם בשבועיים לבדיקה?
"מי שפעיל - בהחלט כן, ואל תדאגו יש לנו מספיק בדיקות". 

בדיקות קורונה בישראל. ארכיון

בדיקות קורונה בישראל. ארכיוןצילום: יוסי אלוני, פלאש 90

הייתה תחושה שבגלל היציאה המהירה בישראל חטפנו את הגל השני, ואנחנו רואים שגם באירופה, ששם הייתה יציאה מתונה, יש סגר שני. אז איך מתמודדים?
"האזרחים באירופה הפסיקו להישמע לכללים ולא עטו מסכות. הם ירדו ברמת ההקפדה על עטיית מסכות וציות להגבלות. הם פתחו מאוד מעט והפריצה של הגל השני קרתה יותר מעט. לא לטעות, זו מגפה שמועברת על ידי צעירים. באירופה סוגרים את הברים קודם כל והם טועים בהקשר הזה". 

גם המנהלים לא מקפידים.
"אני קורא לכולם לא לזלזל. מי שחושב שהכל בסדר שהילד יוריד את המסכה - אז לא. זה מדביק גם בגילאים האלה". 

החברה הערבית.
"מאוד מוטרד, יש להם 7% בדיקות חיוביות". 

מה הסיבה?
"התקהלויות שהן חתונות ולוויות, מספר חוזרים מחו"ל - בעיקר מטורקיה ושם לא הקפידו על הבידודים. בנוסף, ביקורים ברשות הפלסטינית. הווירוס לא רק מיובא בחברה הערבית, אלא מופץ בחתונות. מאות חתונות היו לנו. חתונה שווה הדבקה. כשאתה מזמין תכתוב על ההזמנה שאתה מזמין גם לקורונה. בסוף מתקרבים, מורידים את המסכות ויש אחד שהוא חולה קורונה. אם התעוררנו אתמול על 600 חולים ביום - יש פי 10 בערך, כמה אלפים. אנחנו עדיין רואים בסקרים חצי אחוז". 

איך עדיין לא ירדנו מה-600?
"בממוצע נע שבועי שהוא רואה גם את המספרים של 890 ו-900, אז הבוקר אנחנו מתעוררים עם 200 אחרי 7,000 בדיקות, וה-200 האלה מצביעים על ירידה, אבל אכן יש האטה בירידה. מקדם ההדבקה פתאום מתחיל לעלות". 

בעלי עסקים קטנים שומעים אותנו ולא מבינים איך הכל נפתח ורק אותם שוכחים.
"לא שוכחים אותם. צריך למצוא פתרון לאיך לפתוח אותם. הקבינט צריך לקבל את הפתרון. יש שר בריאות מאוד זהיר שחזה את הגל השני. חובתו ואחריותו היא להיות זהיר ואני מכבד אותו על כך. הוא לא רוצה לומר אחר כך שהוא נכנע ללחצים. אנחנו עושים הכל כדי לנסות לפתוח את חנויות הרחוב. צודקים באוצר גם שאומרים שיקרסו. צריך לעשות הכל כדי לפתוח אותם". 

אבל מה יקרה בעוד יומיים-שלושה?
"החלטת הקבינט תגיע להצגה. זאת אומרת, החלטת הקבינט היא כשיהיה ממוצע של 500 נפתח, והיום אנחנו על 650. אני מצדי אעשה הכל כדי שיהיה אפשר לפתוח את החנויות כמה שיותר מהר תחת הכללים. המשימה שלנו והעבודה שלי היא להקפיד את ההבנה מה זה קורונה ואיך צריך לצאת מסגר. את שמה לב שאף על פי שיש לחצים אנחנו עומדים בהם. תשעת השלבים זה לא דבר קדוש, אני הייתי נגד זה, אבל גם תשעה שלבים זה בסדר כל עוד מקיימים אותם". 

"לא סתם נתנו לראשי הרשויות שליטה על הבדיקות. זה ניהול מגפה קהילתית"

מתי אתה מסיים?
"ב-13 בנובמבר מסיים את החפיפה ואז אעביר את השרביט בצורה מסודרת. אנחנו עובדים מאוד קשה". 

מה הדבר הכי מדהים שלמדת בהתעסקות שלך בקורונה? מה לא ידעת?
"אני בעיקר ראיתי את הפער לפעמים בין צורת השיח, הדיון, לבין מה שקורה בשטח - לתחושת העם. ראיתי את הפער הזה והוא הטריד אותי, אני ניסיתי לגשר עליו בסיורים. הרבה פעמים הרגשתי פער גדול למה שקורה בשטח. כל הזמן צריך לדבר עם הציבור ולהגיע לערים, להכניס את ראשי הערים פנימה". 

הייתה טעות שלא הכניסו את ראשי הערים פנימה?
"חד משמעית. מהרגע שנכנסתי, הבנתי את זה. זה ניהול מגפה שכונתית, קהילתית. מי שמסתכל על ממוצע לא מבין, זה התפרצויות נקודתיות. לא סתם נתנו להם שליטה על הבדיקות". 

כמה אתה מצטער על זה שנכנסת למיטה החולה הזאת?
"לשנייה לא, אני גאה וקורא לכל האנשים לא לפחד". 


(גמזו עם מחליפו בתפקיד בביקור בפוריידיס)

עשו לך תרגילים וזה לא נעים.
"אז מה? אני לא עושה חשבון לדברים האלה. בסוף צריך לשרת את העם ולהילחם במגפה הזו. בסוף האישיות שלך יכולה לקבוע איך הדברים יתנהלו". 

מה אתה חושב על הפוליטיקאים שישבת לידם?
"חלקם מוכשרים מאוד, עושים את העבודה נאמנה, אבל לפעמים חושבים יותר מדי על האלקטורט, מה יגידו עליהם ומה יהיה בבחירות הבאות, ולדעתי הם טועים. הם לא קולטים שהעם הרבה יותר חכם מזה. הפתיע אותי? לא". 

יהיה סגר שלישי?
"אני מאמין שלא. אני מאמין שאזרחי מדינת ישראל אחראים יותר, ואם נמשיך לנהל את זה לפי הניסיון שצברנו נדע להימנע מסגר שלישי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן