אחת מכל חמש נשים בהליכי גירושין - מסורבת או עגונה

השדולה למען מסורבות גט ועגונות הוקמה בכנסת, כשהכותרת היא הנתון לפיו חמישית מהנשים שנמצאות בהליכי גירושין הן מסורבות או עגונות. ראש השדולה, חברת הכנסת אסנת מארק אמרה בהשקה: "יש נכונות חוצת מפלגות למצוא פתרון ומזור למצוקה הזו"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 29/10/20 20:10 יא בחשון התשפא

אחת מכל חמש נשים בהליכי גירושין - מסורבת או עגונה
אורית להב, אוסנת מארק, פנינה עומר ומוריה דיין מ"יד לאישה", צילום: "יחצ מבוי סתום"

השדולה למען מסורבות גט ועגונות בראשות חברת הכנסת אסנת מארק, הושקה באופן רשמי, יחד עם ארגון "מבוי סתום" וארגונים נוספים המסייעים לנשים עגונות. לפי הנתונים שהוצגו בהשקת השדולה, אחת מכל חמש נשים שבתהליך גירושים, הינה מסורבת גט או עגונה. כך מתוך מחקר של מרכז רקמן. 

בשדולה נשמעו עדויות מנשים שחוות וחוו את ההליך המפרך והארוך עד לגירושים המיוחלים. נשים שבמשך שנים בני זוגן כלאו אותן במצב בלתי אפשרי, בו הן לא יכלו להמשיך בחייהן. עוד עלו מספר פתרונות על מנת לטפל בתופעה ביניהם: מינוי דיינים ראויים ויעילים; ייצוג נשים בבתי הדין וחתימה על הסכמי קדם נישואים למניעת סרבנות גט ועגינות.

השדולה הבטיחה לחוקק חוקים לשינוי מדיניות בנושא מתוך הקואליציה והאופוזיציה יחד ולהמשיך להעלות את המודעות הציבורית לנושא. באירוע ההשקה השתתפו חבר הכנסת יוסף טייב מש"ס, וחברת הכנסת מכחול לבן תהלה פרידמן החברים בשדולה, ומנכ"ליות ארגוני נשים למסורבות גט ועגונות.

ראש השדולה חברת הכנסת אסנת מארק, שיתפה בהשקת השדולה על ניסיונה כעורכת דין לענייני משפחה. "ייצגתי נשים רבות שנאבקו על החופש שלהן, על הזכות לבחור להמשיך את חייהן, להקים משפחה חדשה, להינשא מחדש, ומנגד ראיתי בני זוג שהחזיקו את הזכויות של אותן נשים בשתי ידיים והיו אדוני החירות והחופש שלהן. השדולה שהושקה היום על חבריה, מוכיחה שיש נכונות חוצת מפלגות למצוא פתרון ומזור למצוקה הזו. הגשנו במסגרת השדולה הצעת חוק שתגדיר לבית הדין הרבני פרקי זמן בהם יהיה עליו לדון ולפסוק בתיקי גירושין ובכך למנוע את הסחבת והימשכות ההליך הארוך והקשה הזה". 

"המשמעות של השדולה הזו היא עצומה", אמרה עו"ד אורית להב, מנכ"לית מבוי סתום, "התגייסות חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית עבור הנשים השקופות הללו, שהחירות הכי בסיסית נלקחה מהן – החופש לאהוב, להינשא ולהביא ילדים". 

מנכ"לית יד לאישה מבית אור תורה, פנינה עומר אמרה כי  "סרבנות גט ועגינות זו המצאה יהודית, אין לה אח ורע בעולם כולו. מדובר בבעיה הלכתית  והפתרונות הנדרשים לה נמצאים בשדה ההלכתי, אבל האחריות לקטסטרופה היא גם אזרחית ומונחת על כתפי כולנו. אנחנו מודות לחברות וחברי הכנסת שהחליטו להצטרף לשדולה, אנחנו זקוקות לסיוע רחב ככל שניתן, לכל  שותפה ולכל שותף שיעמדו איתנו בחזית המאבק על חירותן של נשים".