הנשיא ריבלין: "25 שנים אחר כך והשנאה מבעבעת לנו מתחת לרגליים"

ריבלין נשא דברים בטקס האזכרה הממלכתי "נר יצחק" הפותח את אירועי הזיכרון לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל. "לא יכול להיות שיונפו שלטים שקוראים למותם של אזרחים. לא יכול להיות שתופנה אלימות מילולית קשה כלפי שוטרים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/10/20 10:41 יא בחשון התשפא

הנשיא ריבלין: "25 שנים אחר כך והשנאה מבעבעת לנו מתחת לרגליים"
צילום: צילום מסך

25 שנים לרצח רבין: נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים בטקס האזכרה הממלכתי "נר יצחק" הפותח את אירועי הזיכרון לראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל, לציון 25 שנים להירצחו. הטקס התקיים הבוקר, יום חמישי, י"א בחשוון, 29 באוקטובר, בבית הנשיא, בהשתתפות בני משפחת רבין, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון השופט חנן מלצר ונציג הממשלה שר התרבות והספורט חילי טרופר.

היום: 25 שנים לרצח יצחק רבין | צפו במשדר המיוחד

"נר יצחק, האירוע שפותח את אירועי הזיכרון הממלכתיים להירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין, הוא אירוע זיכרון שבמהותו מכוון לעתיד. לדור שלא ידע את יצחק," אמר הנשיא בפתח דבריו. "בכל שנה לקראת האירוע הזה, אני מקווה, מייחל, שאפשר יהיה להתמקד פעם אחת לפחות במורשת האזרחית של יצחק. השנה החלטתי שעל כך אדבר ויהי מה," אמר הנשיא והוסיף: "אבל לפני שאגע בזה, וכמו בכל שנה, אני מוצא את עצמי ביום הזה מבקש על נפשה של הארץ הזו, שיצחק אהב כל כך. על נפשם של אנשיה על נפשה של הדמוקרטיה הישראלית, החזקה אך שאסור לקחת אותה כמובן מאליו".

"בכל שנה אני מדליק את נר יצחק ומרגיש כמה האדמה שבחוץ בוערת. והשנה עוד יותר מתמיד אנחנו מתכנסים כאן ואני חושש, חושש שהלהבות הגבוהות שבתוכנו מסכנות את הבית שלנו, של כולנו. מסכנות את המרקם הישראלי שבנינו בעמל רב כל כך. הרצח של ראש הממשלה יצחק רבין היה רצח פוליטי. הרוצח הנתעב של ראש הממשלה חשב שיש לו לגיטימציה לחסל כך, הלכה למעשה, את קיומה של אי הסכמה פוליטית חריפה ועמוקה. אני הייתי בצד המנוגד ליצחק רבין בוויכוח הפוליטי הזה. כמוני היו עוד רבים אחרים. ורובנו, משוכנעים עד העצם בצדקת דרכנו, לא האמנו לרגע, לא דמיינו לרגע, את תרחיש האימה שאליו נגיע במאבק האידיאולוגי הזה."
 
הנשיא המשיך ואמר: "25 שנים אחר כך המדינה נקרעת כמו ים סוף בין שני מחנות והשנאה מבעבעת לנו מתחת לרגליים. לא יכול להיות שיונפו שלטים שקוראים למותם של אזרחים. לא יכול להיות שעיתונאים יחיו תחת איומים. לא יכול להיות שאזרחים יכו אזרחים. לא יכול להיות שתופנה אלימות מילולית קשה כלפי שוטרים. ולא יכול להיות שיהיה מי שיעז להעלות בדעתו שרצח פוליטי, של ראש ממשלה, שר, נשיא, חבר כנסת, אפשרי בכלל. לא יכול להיות שנכשיר כך את צל צלה של האפשרות לרצח הפוליטי הבא, מי במילים ומי בשתיקה מי במבט ומי בהסבת מבט מי במעשים ומי באוזלת יד".
 
"יש לנו אחריות כלפי דור הצעירים הזה שלא ידע את יצחק וכלפי דורות הילדים והנכדים שלנו למצוא את הדרך לתקן את הפגיעה הרב מערכתית בדמוקרטיה הישראלית שאירעה כאן לפני רבע מאה",הדגיש הנשיא. "יש לנו אחריות לתקן את הקריעה בישראליות שנמשכת גם היום. ללמד את עצמנו את השיעור הזה שוב ושוב. עד שנפנים כולנו, חרדים, חילונים ודתיים, יהודים וערבים, שאין לנו ארץ אחרת שכולנו אוהביה ואין לנו מדינה אחרת שכולנו בניה ובנותיה. ואין לנו דרך אחרת מלבד הדרך היהודית והדמוקרטית, דמוקרטית ויהודית בנשימה אחת, שלאורה בנינו ונמשיך ונבנה את הבית הזה", אמר הנשיא.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן