אושר סופית: הרכבת הקלה תעבור בעמק רפאים

הוועדה המחוזית ירושלים אישרה סופית את התוכנית וקראה למגישי התוכנית "לפעול לקידומה בהקדם האפשרי, וזאת נוכח חשיבותה של התוכנית לעיר ולהמשך פיתוחה". משה ליאון: "מערך הרכבות העירוני יהיה המתקדם במדינה"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 19/10/20 13:28 א בחשון התשפא

אושר סופית: הרכבת הקלה תעבור בעמק רפאים
הדמיית הקו הכחול בעמק רפאים, צילום: תכנית אב לתחבורה

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה ירושלים, בראשות עו"ד עמיר שקד, אישרה היום (ב') סופית את התוכנית למעבר הקו הכחול של הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים, זאת לאחר שקיבלה את המלצת הוועדה המקומית. בהחלטתה קראה הוועדה למגישי התוכנית "לפעול לקידומה ביעילות ובהקדם האפשרי, וזאת נוכח חשיבותה של התוכנית לעיר ולהמשך פיתוחה". 

יש לציין שההחלטה על מעבר קו הרכבת הקלה בעמק רפאים הגיעה לאחר מאבק ארוך של התושבים ובעלי החנויות ברחוב המרכזי, שטענו כי עבודות הרכבת ואובדן יכולת הגישה לרחוב ברכב פרטי ומסחרי תשבש קשות את החיים ברחוב ובשכונה.

כזכור, באוגוסט 2020 קבע בית המשפט המחוזי ירושלים, כי התוכנית תוחזר לדיון נוסף בוועדה המחוזית לאחר שזו תקבל את המלצת הוועדה המקומית. בהמשך לפסק הדין של בית המשפט המחוזי, ביום 16.09.2020, התקיים דיון בוועדה המקומית בעניינה של התוכנית. לאחר בחינת החלופות להתוויית קו הרק"ל, הוועדה המקומית קבעה בהחלטתה כי החלופה שהופקדה בוועדה המחוזית, היינו חלופת רכבת על הקרקע ברחוב עמק רפאים, היא החלופה הנכונה והראויה, והיא ממליצה עליה לוועדה המחוזית.

ראש העיר ירושלים משה ליאון בירך על אישור התכנית: "אני מברך על אישור הקו הכחול של הרכבת הקלה. הקו הכחול שיעבור ברחוב עמק רפאים ישלים את שלוחת מלחה ויחבר את שכונות דרום העיר גם הן למערך הרכבות העירוני שיהיה המתקדם במדינה. אנו נמשך ונקדם את הפרויקט ביתר שאת ונעשה הכול על מנת לצמצם את לוחות זמני העבודה".


(הדמיית הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים)

תוואי הרכבת בעמק רפאים שאורכו כקילומטר, מחבר בין צומת הרחובות עמק רפאים ודרך בית לחם (בצפון) לבין צומת אורנים (בדרום) והוא כולל הקמה של תחנת נוסעים במרכז הרחוב. בנוסף, מציעה התוכנית שינוי בהסדרי התנועה ברחוב אשר יצמצמו באופן משמעותי את התנועה החולפת הרבה העוברת כיום ברחוב וגורמת למטרדים סביבתיים קשים באזור. בחלקו הצפוני של הרחוב תפעל הרכבת באמצעות מסילה בודדת וזאת בכדי שלא לפגוע בגישת רכב פרטי לתושבי הסביבה.
מקטע עמק רפאים משלים את תוואי "הקן הכחול" של הרכבת הקלה המקשר את אזור דרום ירושלים - ובפרט את שכונת "גוננים" - אל מערכת הסעת ההמונים ברכבת קלה בירושלים.

היתרונות של מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים

בהחלטתה קבעה הוועדה המחוזית כי לחלופה על קרקעית בעמק רפאית יש יתרונות רבים בהיבטים תחבורתיים, סביבתיים ואורבניים:

  • בהיבט התחבורתי, החלופה מציעה פתרון תחבורתי למערכת הרכבת הקלה, בכך שהיא משלימה את שלוחת מלחה של הקו הכחול, ומאפשרת את חיבור שכונות דרום העיר לרשת הרכבת הקלה. כמו כן, הוועדה כי ביצוע מקטע של מסילה בודדת, לא יעכב את תפעול הרכבות ולא יפגע בשירותיות של הקו, זאת בהתבסס על חוות דעת שקיבלה מחברת "סיסטרא" (החברה הצרפתית המייעצת לתוכנית אב לתחבורה). 
  • בהיבט הסביבתי, מצאה הוועדה כי בטווח הארוך, חלופת עמק רפאים היא העדיפה ביותר מאחר ותביא להפחתה ניכרת בזיהום האוויר וברעש ברחוב עמק רפאים בשל הצמצום המשמעותי בשימוש של כלי הרכב. 
  • בהיבט האורבני, הרכבת תביא להפחתה דרסטית של רכבים, משאיות ואוטובוסים ברחוב ותהפוך את הרחוב לנעים יותר לשהייה ובכך תתרום לכל השימושים הקיימים ברחוב (מגורים, מסחר, תעסוקה ושימושים ציבוריים). מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים, יביא לחשיפת רבה של הרחוב לנוסעי הרכבת בעוד שהחלופות האחרות מונעות את החשיפה הזו ממי שעמק רפאים אינו היעד שלו. כמו כן, חלופה זו אף מחזקת את האופי של הרחוב כרחוב היסטורי. הפחתת תנועת כלי הרכב והחלפתה בתנועת רק"ל החולפת אחת לכמה דקות תשווה לרחוב אווירה רגועה ופסטורלית יותר, כפי שנעשה ברחובות היסטוריים בעולם כגון ברמן, רומא, וברן.

מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, הדגישה את תרומתו הרבה של הקו הכחול לירושלים: "מדובר בתוכנית המצעידה את העיר קדימה ותתרום לחיזוקה הכלכלי והחברתי של ירושלים. התוכנית מאפשרת לוועדה המחוזית לקדם את פיתוח העיר, תוך השענות על מערכת תחבורה ציבורית יעילה לצד פיתוח מוקדי תעשיה, תעסוקה ומסחר. הקו צפוי לשפר באופן משמעותי את מערך התחבורה הציבורית בעיר ואת הקשר בין חלקיה".