למרות ההפרות: קנס אחד בלבד ניתן בירושלים על "תפילה בניגוד להנחיות"

המשטרה הציגה בפני ועדת הפנים והוועדה לביקורת המדינה את נתוני הקנסות שניתנו לציבור מאז תחילת ההגבלות במרץ. המשטרה חילקה לאזרחים בישראל 83 אלף דוחות, כאשר "אי עטית מסכה" היא ההפרה השכיחה ביותר בגינה ניתנו למעלה מ-24 אלף קנסות

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/10/20 12:15 כד בתשרי התשפא

למרות ההפרות: קנס אחד בלבד ניתן בירושלים על "תפילה בניגוד להנחיות"
עימותים בין שוטרים למפגינים בירושלים, השבוע. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

ועדת הפנים של הכנסת והוועדה לביקורת המדינה מקיימות הבוקר (ב') דיון משותף על התנהלות המשטרה בהפגנות ואכיפת תקנות הקורונה. על פי הנתונים שהציגה המשטרה בדיון, 91 קנסות ניתנו במחוז תל אביב - הכולל את העיר בני ברק - בגין "תפילה בניגוד להנחיות", וכן 165 בשל "הימצאות בסוכה של אחר", בעוד על אותן עבירות במחוז ירושלים ניתנו קנס אחד בלבד על תפילות שלא על פי ההנחיות ו-40 דוחות על נוכחות בסוכה של אחר.

צילום: ללא

עוד עולה מן הנתונים, כי 5,516 קנסות בגין "יציאה למרחב הציבורי" הוטלו על אזרחים במחוז תל אביב, כשבגין אותה עבירה חולקו 7,888 דוחות במחוז ירושלים, 7,849 במחוז מרכז ו-6,156 במחוז דרום. עוד מסרה המשטרה, כי באותם מחוזות הוטלו על אזרחים 401 (בתל אביב) ו-293 (בירושלים) קנסות עבור "סירוב לפיזור התקהלות".

בסך הכל, מכניסתו לתוקף של הסגר ב-18.9 ניתנו בישראל 171 קנסות על "תפילה שלא ע"פ התקנות". בגין סירוב לפיזור התקהלות ניתנו בסך הכל 899 קנסות ברחבי הארץ. ייתכן שחלק מהדוחות שהיו אמורים להינתן על תפילה שלא כחוק נכללו תחת "יציאה למרחב הציבורי", על הפרת תקנה זו ניתנו בישראל 53 אלף קנסות.

מאז תחילת הסגר ניתנו לאזרחים בישראל 83 אלף דוחות מהמשטרה, כאשר אחרי הפרת התקנה של "יציאה למרחב הציבורי", מובילה הפרת התקנה של "אי עטית מסכה" בגינה ניתנו למעלה מ-24 אלף קנסות. על הפרת בידוד, פתיחת עסק ושהיה במקום אסור ניתנו אלפים בודדים של דוחות. כאמור, בגין סירוב לפיזור התקהלות, תפילה והימצאות בסוכה של אחר ניתנו מאות בודדות של קנסות.

ו"ר ועדת הפנים ח"כ מיקי חיימוביץ', אמרה בפתח הדיון כי "זה הדיון החמישי במספר של הוועדה בראשותי מאז החלה בעבודתה בנוגע לממשק שבין המשטרה לאזרחים במדינה, ובפתח הדיון הזה, אני רוצה להגיד שאני מוטרדת מאוד". לדבריה, "אנחנו בעיצומו של משבר אמון קריטי בין האזרחים לבין רשויות המדינה, והמשבר הזה מייצר סיטואציות בלתי אפשריות לכל הצדדים". 

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ עפר שלח אמר כי הדיון לא יהיה בית דין שדה למשטרה: ״לא עומד להיות פה בית דין שדה של המשטרה מפני שזו לא הפוזיציה של הכנסת אל מול המשטרה שעושה בימים אלה את העבודה הכי קשה בתנאים בלתי אפשריים, וחלק מזה בא לידי ביטוי בסירוב של הפיקוד הבכיר של המשטרה להופיע בפני הועדה. ברור לי לחלוטין שזה נובע מעוצמת הלחץ הפוליטי שמרגישה היום צמרת המשטרה - אי אפשר לנתק את זה מהסיטואציה שאין מפכ״ל קבוע למשטרה כבר שנתיים, ואני מניח שהדרג הבכיר חושש שזה יעלה לו בסיכויים להתקדם. זו השיטה של נתניהו - להחזיק אנשים במצב של ממלאי מקום כשמשרתם תלויה על בלימה. הדבר הזה גורם נזק למשטרה עצמה. 
הבירור שאנחנו עורכים היום בוועדה נועד כדי לשים את הדברים על השולחן ולקבל תשובות - זה הכלי לאמון הציבור שאנחנו יודעים שהוא בשפל״.