לאחר לילה לבן: הכנסת אישרה את חוק הגבלת ההפגנות

ברוב של 46 תומכים מול 38 מתנגדים, מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק שתגביל התקהלות לצורך הפגנה עד 1000 מטר מביתו של אדם

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/09/20 07:31 יב בתשרי התשפא

לאחר לילה לבן: הכנסת אישרה את חוק הגבלת ההפגנות
השבעת הכנסת תצומצם למינימום, צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

ברוב של 46 תומכים מול 38 מתנגדים, מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש, המכונה גם חוק הגבלת ההפגנות

על פי ההצעה, הממשלה תוכל להכריז על "מצב חירום מיוחד בשל נגיף הקורונה" למשך שבוע, אם שוכנעה בהתפשטות רחבה של הנגיף הגורמת לפגיעה חמורה בבריאות הציבור ובתנאי שתקנות הסגר עומדות בתוקף; את ההכרזה תוכל הממשלה להאריך לתקופות נוספות של שבוע עד סה"כ 21 ימים, והיא תובא לוועדת החוקה בסמוך להחלטה על ההארכה, והוועדה תוכל לבטל את ההכרזה בדיעבד. הממשלה באישור ועדת החוקה יכולה להאריך את ההכרזה לתקופות נוספות של שבועיים כל עוד תקנות הסגר בתוקף.

גם ב"מצב חירום מיוחד" שיוכרז בעת סגר, לא ניתן יהיה למנוע לחלוטין תפילות, הפגנות או טקס דתי, אך ניתן יהיה לקבוע הגבלות על ההתקהלות בהם, לרבות הגבלה על מספר המשתתפים. כמו כן ב"מצב חירום מיוחד", ניתן יהיה להגביל את היציאה של אדם להפגנה עד למרחק המותר ליציאה ממקום המגורים, העומד בתקנות הנוכחיות על 1000 מטר. לצד זאת, ניתן יהיה לצאת לטיפול רפואי גם אם אינו "טיפול רפואי חיוני" וכן כי אדם עם מוגבלות השוהה במסגרת חוץ ביתית יוכל לבקר את הוריו או את האפוטרופוס שלו.

המתנגדת הגדולה ביותר לחוק היתה ח"כ מיקי חיימוביץ (כחול לבן), שהודיעה שתצביע נגד אמרה, למרות הפצרות בני גנץ שהתחייב בפני הליכוד שמפלגתו תצביע בעד: " היום זוהי שעת המבחן שלי. זוהי שעת מבחן בכל מה שנוגע לדמוקרטיה, לחופש הביטוי, חופש הפרט וחופש התנועה. בנוסף, זוהי גם שעת מבחן לאמון הקלוש שעוד נשאר בין המערכת הפוליטית לבין האזרחים בישראל. כדי שנצליח בניהול המגפה, אנחנו לא צריכים לכפות על אזרחי ישראל צעדים מרחיקי לכת, אלא לקבל על עצמנו יושרה, דאגה וחמלה אמתית לשלום כל אזרחי המדינה, ובכך לרתום אותם לדרך משותפת, שתתגבר על המשבר הבריאותי, כמו גם על המשבר הכלכלי והחברתי שאליו נקלענו".

יו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט, יעקב אשר (יהדות התורה) סיכם: "יכול להיות שהיו טעויות, אבל לא שמעתי אף אחד מהאופוזיציה שאומר לא לפתוח. כולם נחמדים. אף אחד לא רוצה להיות האיש הרע. צריך גם לומר מה לא לעשות, לא רק מה לעשות. ניהלנו דיון ארוך וממצה בוועדה. הפרוטוקולים יעידו. גם אם מישהו מחר ירצה ללכת לבגץ, אני מוכן להגיד – עשינו עבודה מקצועית. האזנו ובדקנו כל דבר.