בג"ץ: להעמיד לדין משמעתי את הרב שמואל אליהו

הנשיאה חיות והשופטים עמית ושטיין קבעו פה אחד כי על שר המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה להעמיד לדין משמעתי את רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו בגין התבטאויות פוליטיות ופוגעניות

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/09/20 15:13 ג בתשרי התשפא

בג"ץ: להעמיד לדין משמעתי את הרב שמואל אליהו
הרב אליהו, צילום: אלישמע סנדמן

בהרכב של שלושה שופטים, הורה היום (ב') בג"ץ לשר המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה, להעמיד לדין משמעתי את הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת ואחד מבכירי הרבנים של הציונות הדתית, בגין שורת התבטאויות שנתפסו כפוגעניות וחלקן בעלות נקיטת עמדה פוליטית.

בפסק הדין צוין כי "בין התבטאויותיו השונות של הרב אליהו אשר הוצגו לפנינו, קיים מספר רב של התבטאויות פוליטיות שמביעות תמיכה במפלגות ובמתמודדים שונים בקשר עם מערכת בחירות סמוכה או עתידית. כפי שצוין לעיל, אמירות כאלה ככלל אסורות על עובדי ציבור, כולל רבני ערים – זאת, מכוח סעיף 1(4) לחוק הסיוג".

פסק הדין הגיע ארבע שנים אחרי העתירה של המרכז הרפורמי לדת ומדינה, פורום תג מאיר, המטה למאבק בגזענות והאגודה לזכויות האזרח. בהמשך נכתב בפסק הדין כי "בין התבטאויותיו של הרב אליהו ישנן אמירות שמותחות ביקורת בוטה על נושאי תפקידים בכירים ברשויות הציבוריות, בהם שופטים בבתי המשפט ובערכאות הצבאיות, וכן הרמטכ"ל. איסור על התבטאויות בעניינים אלו קבוע בסעיף 1(5) לחוק הסיוג".

למרות שכתב את חוות הדעת העיקרית, השופט אלכס שטיין ביקש לדחות את הטענות נגד פסיקות הלכה של הרב אליהו: "לדידי, אמירות אשר נאמרות על ידי רב עיר בישראל מהפרספקטיבה הדתית-לאומית שלו, כמו גם כל אותן האמירות אשר באות להעביר מסר הלכתי לקהל מאמיניו של הרב – תהיינה קשות ובוטות ככל שתהיינה – אינן מגיעות כדי עבירות המשמעת, מותר לו, לרב בישראל, במסגרת חופש הביטוי הרבני שלו וכחלק מתפקידו, לדבר מהפרספקטיבה הדתית-לאומית שלו עצמו, לומר דברי תורה לפי מיטב הבנתו, ולהעביר לקהל מאמיניו – שאיננו בגדר קהל שבוי – כל מסר הלכתי שימצא לנכון, כל אימת שאכן מדובר במסר הלכתי, המועבר ככזה באמת ובתמים".

השופט שטיין ביקש להדגיש כי "קביעה הפוכה מזאת תפגע, ללא בסיס משפטי, בחופש הביטוי של הרב כרב בישראל, תיצוק אל תוך עבירות המשמעת שבחוק שירותי הדת תוכן בלתי נכון, שהמחוקק לא כיוון אליו, ותפר את האיזון העדין שבין דת ומדינה אשר בתוכו אנו חיים".