"החמרה בסגר היא בהחלט אפשרות"

על פי ההערכות, מערך החקירות האפידמיולוגיות וקטיעת שרשרות ההדבקה יהיה מוכן אחרי החגים, ובמשרד הבריאות נערכים ליציאה מהסגר, אך מבהירים: "המערך לא יספיק, הכל תלוי בהתנהגות הציבור"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/09/20 07:58 ג בתשרי התשפא

"החמרה בסגר היא בהחלט אפשרות"
אכיפה בתל אביב במהלך החג, צילום: מנחם לדרמן, פלאש 90

בשעה שבצמרת הממשלה מתלבטים אם להחמיר את הסגר החלקי, צה"ל ומשרד הבריאות נערכים ליציאה נכונה ממנו, ככל הנראה בתום תקופת החגים. על פי דיווח הבוקר (ב') ב'ישראל היום', בערב ראש השנה הציגו בכירי צה"ל לצמרת משרד הבריאות את מצב המערך לקטיעת שרשרות ההדבקה, תוך התמקדות במערך החקירות האפידמיולוגיות ומערך הבדיקות. מוכנות מערך זה, שקרס תחת העומסים בתחילת הגל השני, היא מרכיב קריטי ביציאה נכונה מהסגר השנה.

זינוק במספר החולים במצב קשה, מספר המונשמים עולה בקצב מדאיג

כלקח מקריסה זו, הממשלה הטילה על צה"ל לפני כחודשיים להיות הגוף שיתפעל את מערך קטיעת שרשרות ההדבקה, כלומר תפעול בדיקות הקורונה והחקירות. הצבא התחייב לבצע את המשימה במהירות, אולם נתקל בקשיים רבים שגרמו לעיכובים ממושכים מאוד, הן בבניית מערך הבדיקות והן בבניית מערך החקירות. 

כעת אומרים גם במשרד הבריאות וגם בצה"ל כי המערך כבר פועל בקצב כפול ומשולש מאשר בעבר, וכי בתאריך היעד שנקבע לסוף חודש אוקטובר, יהיה מוכן בהיקפים גדולים עוד יותר. על-פי ההיערכות של פיקוד העורף, יגיע מספר הבדיקות היומי ל-80 אלף ובהמשך אף ל-100 אלף.


(נתניהו בעדכון לציבור, בערב ראש השנה)

בנוסף, בעקבות עיבוי מערך החקירות האפידמיולוגיות בחודשיים האחרונים, משרד הבריאות מפעיל כעת כ-900 חוקרים. על-פי בכיר במשרד הבריאות, מערך זה מתחקר כיום כ-60 אחוזים ממקרי התחלואה. לפי הסקירה שהציג צה"ל, עם סיום הסגר באמצע אוקטובר, הוא יוכל לקבל אחריות על מערך החקירות וזה ימנה על פי התכנית בין 1,700 ל-2,200 .

עם זאת, בכיר במשרד הבריאות אמר ל'ישראל היום' כי גם אם מערך החקירות של צה"ל יפעל כמתוכנן ואפילו יגיע ל-2,000 חוקרים: "אין בכך די כדי להתמודד עם היקפים של 3,000 חולים ביום, כפי שאנו חווים לאחרונה. החקירות הן כלי משלים, ולא כלי בלעדי. ההנחה היא שיש מספר כפול של נשאים מאומתים, מעבר לאלה שמתגלים. כיוון שהם אינם מוכרים, אי אפשר לחקור אותם ולהגיע לסביבה שלהם. לכן, החקירות הן רק כלי עזר. כדי שאסטרטגיית היציאה תהיה מוצלחת, חייבים עוד מרכיבים".

ממונה המאבק בקורונה מטעם הממשלה, פרופ' רוני גמזו, אומר הבוקר ב'כאן חדשות כי המטרה היא לקיים סגר שלא יביא לקריסת הכלכלה: "בעת הזו צריך להימנע מהפגנות, מאירועים ומהתקהלויות, זה קריטי לכולנו. כל המגזרים צריכים להתעורר ולהבין שההתקהלויות הורגות בכל יום. כל יום שבו יש חמשת אלפים חולים חדשים, הדבר גורם 25 מתים. כל מי שמתקהל ומחפש את החורים בסגר צריך להבין את זה".

"אנו נמצאים במצב חירום מורכב כמו במלחמה", הוסיף גמזו, "בסוף השבוע הזה יהיו 800 חולים קשים - זה מחייב שינוי בהתנהגות של כולנו". לדבריו, יש ניסיון לקיים מתווה של סגר שלא יביא לקריסה של הכלכלה או שיגרום לנזק בלתי הפיך.

" width="100%">

ראש הממשלה נתניהו, ושר הבריאות  אדלשטיין הבהירו כי ייתכן שיהיה צורך בהגבלות חמורות יותר, אך למרות ההבהרות, קבינט הקורונה לא צפוי להתכנס היום, ומעריכים כי ראש הממשלה יכנס את קבינט הקורונה רק ביום שלישי כדי לקבל החלטות על החמרת הסגר. על הפרק עומדות מספר הגבלות: צמצום מקומות עבודה לא חיוניים, קביעה שרק בעלי היתר בכתב יוכלו לנוע בכבישים, וכן אפשרות לסגירת חלק מהחנויות בקניונים ובשווקים, וגם שאלת האכיפה בבתי הכנסת ובהפגנות. נראה מערכת החינוך תישאר סגורה לפחות לשלושת השבועות הקרובים. במקביל, מופעל לחץ לפתוח את הגנים לגילאי 3-0.

יולי אדלשטיין

יולי אדלשטיין צילום: ללא

ובתוך כך, שר הביטחון בני גנץ, קיים אמש יחד עם שר החוץ גבי אשכנזי ושר המדע יזהר שי דיון טלפוני והערכת מצב, עם פורום מומחים בנושא תחזית העלייה בתחלואה.

גנץ אמר בסיום הדיון, כי ההתפשטות בתחלואה מדאיגה, ובשל כך נדרש מכל אזרחי המדינה לגלות קודם כל אחריות אישית על עצמם ועל הקרובים להם, ולציית להנחיות תוך דגש על הימנעות מהתקהלויות ועטיית מסיכות. גנץ אמר, כי אם לא תהיה היענות להוראות, לא יהיה מנוס מלהדק את הסגר בכדי למנוע את התפשטות התחלואה, למנוע פגיעה ביכולת הספיקה של בתי החולים וסגירה לאורך זמן של המשק כולו."

גנץ עדכן גם על המשך התקדמות המאמצים של מערכת הביטחון בהעלאת מספר הבדיקות, תגבור מערך קטיעת שרשראות ההדבקה הצפוי וכן על קידום שיתוף הפעולה עם הרשויות המקומיות וסיוע למבודדים בקצה. לצד זאת, נערכים במערכת הביטחון לקלוט אלפי אזרחים נוספים שיזדקקו להיכנס לבידוד במלוניות ולסיוע בבתיהם.