אחרי 4 חודשים: הליך בחירת היועץ המשפטי לכנסת יוצא לדרך

אחרי עיכוב של ארבעה חודשים במינוי מחליף ליועמ"ש איל ינון, ועדת האיתור תתכנס השבוע כדי לקבוע את מועדי הבחירה. הוועדה שאין בה נוכחות נשית, תמליץ על בין שניים לארבעה אנשים, ויו"ר הכנסת לוין יבחר מביניהם את היועץ המשפטי החדש

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/09/20 15:57 כד באלול התשפ

אחרי 4 חודשים: הליך בחירת היועץ המשפטי לכנסת יוצא לדרך
יו"ר הכנסת יריב לוין. יבחר את היועמ"ש הבא לכנסת, צילום: הדס פרוש/פלאש 90

ארבעה חודשים אחרי שהיועץ המשפטי הקודם של הכנסת סיים את תפקידו, השבוע צפויה להתכנס לראשונה ועדת האיתור שתמנה את היועמ"ש החדש. הוועדה תתכנס תחילה כדי לקבוע את מועדי הבחירה לתפקיד - כך פורסם ב"וואלה".

למרות החוק שקובע כי צריך למנות יועץ משפטי חדש תוך 45 יום מסיום תפקידו של היועמ"ש הקודם,  הקמת וועדת האיתור הושלמה רק לאחרונה, וארבעה חודשים אחרי שהיועץ המשפטי הקודם, איל ינון סיים את תפקידו. בוועדה חברים על פי חוק שבעה אנשים. תפקידם הוא להמליץ ליו"ר הכנסת יריב לוין על בין שניים לארבעה מועמדים, כשמתוכם לוין ימנה את היועמ"ש הבא לכנסת. מועמד לא יוכל לקבל את המלצת הוועדה אם לא תמכו בו לפחות ארבעה חברים מתוכה.

החוק קובע כי יו"ר הכנסת הוא זה שממנה את היועץ המשפטי לכנסת, זאת אחרי אישור ועדת הכנסת, מבין המועמדים עליהם המליצה ועדה האיתור הציבורית. בוועדה אין נוכחות של אישה, כשבראש ועדת האיתור יעמוד נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט אשר גרוניס. שישה חברי הוועדה הנוספים הם: יו"ר ועדת הכנסת ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן); יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה); יו"ר הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת ח"כ עפר שלח (יש עתיד); נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ; נציגו של ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד מימון טולדנו; וכן נציג דיקני הפקולטות למשפטים, פרופ' מוחמד ותד.

בין המועמדים הבולטים לתפקיד היועץ המשפטי החדש של הכנסת, אפשר למצוא את שגית אפיק, היועמ"שית של ועדת הכספים וממלאת המקום הנוכחית של היועמ"ש לכנסת, עו"ד גור בליי, היועמ"ש של ועדת החוקה בכנסת והמשנה ליועץ המשפטי עו"ד רז נזרי.

מה שגרם לעיכוב בהקמת ועדת האיתור הוא רצונו של יו"ר הכנסת יריב לוין, לשנות את הרכב ועדת האיתור לתפקיד. המהלך נבלם עם הקמת ממשלת האחדות עם כחול לבן, והקפאת כל הרפורמות במערכת המשפט ושמירה על הסטטוס קוו. הרכבה הנוכחי של הוועדה, יקשה מאד על לוין למנות יועץ משפטי שמרן, ולמרות זאת, הליך הבחירה ייצא לדרך כבר בסוף השבוע הקרוב.