סגן השר יואב קיש נגד ליברמן: "מייצר פה אירוע מסוכן"

סגן שר הבריאות, ח"כ יואב קיש, יוצא נגד ליברמן, מסביר לחדשות כיפה מדוע הוחלט להפוך את ההחלטה על הסגר בתשע הערים האדומות: "ההחלטה הקודמת היתה נכונה יותר, אבל הבנו שאנחנו צריכים את שיתוף הפעולה של הציבור" ומספר מה יהיה מתווה התפילות בחגים

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 07/09/20 20:48 יח באלול התשפ

סגן השר יואב קיש נגד ליברמן: "מייצר פה אירוע מסוכן"
סגן שר הבריאות יואב קיש, צילום: כיפה

בצל ההחלטה להטיל עוצר לילי על 40 הערים האדומות, סגן שר הבריאות, ח"כ יואב קיש, טוען כי אמון הציבור נפגע בעקבות החלטות ועדת הקורונה שהפכה את החלטות הממשלה: "ניסתה להראות שהיא יותר מקצועית מכל אנשי המקצוע של המשרד הבריאות", ומסביר מדוע משרד הבריאות קבע כי אין נדבקים בהפגנות:"גם ההודעה הזו יצאה מועדת הקורונה". 

מדוע החלטתם להטיל עוצר על 40 ערים במקום 9 כמו שתכננתם בהתחלה?

"התכנון היה להטיל סגר על אותם שמונה תשעה ערים אדומות בוהקות, שנמצאות בשיא הרשימה, אבל היה לנו 30 ערים אדומות ברשימה המקורית, ששם תוכנן מלכתחילה עוצר לילה והגבלות על מערכת החינוך. בסופו של דבר החלטת קבינט הקורונה היתה להתייחס לכל הערים האדומות כמקשה אחת, להתעדכן עם הרשימה, שעלתה לצערי מ-30 ל-40 ערים, ואתם ערים צריכות להיכנס לעוצר לילה. 

"ההחלטה שהיתה לפנינו היא לחשוב האם לפעול כמו שאנחנו רוצים, שאולי מבחינה אפידימיולוגית אירוע יותר מדויק, או שאנחנו פועלים להשיג את שיתוף הפעולה של הציבור. להסביר לראשי הרשויות שאנחנו איתם, ובמקומות שהם אומרים שהסגר לא יועיל, אנחנו לא לחמים בהם. אומנם, הלכנו למהלך רחב יותר, עם מגבלות שלא כוללות סגר, אלא כוללות עוצר לילי. 

"יכול להיות שההחלטה הקודמת היתה נכונה יותר, אבל לאורך כל הדרך הבנו שאנחנו צריכים את שיתוף הפעולה של הציבור. לדוגמה נושא החתונות - ראינו שזה אירוע מסוכן אז סגרנו את אולמות האירועים. פתרנו את הבעיה? לא! זה הפך להיות ברחובות, בבתים בגינות ובפארקים. אנחנו חייבים שהציבור יבין את הסכנה וזה מה שאנחנו מנסים לעשות במתווה הזה."

עד עכשיו לא כונסה ועדת השרים שאמורה לדון בעוצר הלילה. למה כל החלטה נעשית ברגע האחרון? 

"יש תמיד את הבלאנס בין לעשות את הדברים שהם הכי מעודכנים עד לנקודה זו לבין היכולת לתת החלטה מראש. למשל, אם היינו נכנסים להחלטה שהתקבלה לפני יומיים אז היו מספר ערים שאינן אדומות, כמו ביתר עילית, שהיום אינה אדומה. אז היינו מכניסים אותה כי קיבלנו את ההחלטה לפני יומיים. בחרנו לא לקחת את הידע הישן ולספק החלטה יומיים שלושה לפני, אלא לחכות לנקודה האחרונה שאנחנו מקבלים את הרשימה המעודכנת של המקומות האדומים שאותם רוצים לעצור. המחיר הוא שההחלטות מועברות בשקה האחרונה". 

יושב ראש ישראל ביתנו ליברמן אמר שכל אחד צריך להפעיל שיקול דעת ולא להקשיב להחלטות הממשלה. מה דעתך על זה? 

"חבל ועצוב לי שהוא מכניס פוליטיקה זולה לתוך נושא בריאותי סופר חשוב. אנחנו צריכים את הציבור איתנו בסיפור הזה, ואנחנו עושים הכל שיהיה כך. מי שבוחר לקחת את זה לפוליטיקה עושה טעות קשה ומייצר פה אירוע מסוכן. אני חושב שהוא בוודאי לא חושב שהדברים שלו יתפרשו כקריאה למרד ולכן אני מציע לו לחזור בו מדבריו. בנושא הזה לא משחקים. 

איפה אתה חושב שאיבדתם את אמון הציבור? 

"אני חושבת שהיה משבר אמון מאוד קשה עם ועדת הקורונה. היתה פגיעה קשה מאוד של יו"ר הועדה שאשא ביטון בכל ההתנהלות, היא כביכול, על דעת עצמה, ניסתה להראות שהיא יותר מקצועית מכל אנשי המקצוע של המשרד הבריאות ושל משרדי הממשלה. לדעתי זה היה שגוי ופופוליסטי. זה נכון שהכנסת היא הגורם המפקח, אבל שנכנסים שיקולים פוליטיים זולים, אנחנו מקבלים את המצב שקיבלנו." 

מדוע ראש הממשלה נתניהו לא מפטר אותה?

"פיטורים היו עוד יותר מעצימים אותה וזו לא הכוונה. אני לא אתלונן על הכנסת איך היא בוחרת להתנהל, אני יכול להגיד שזה מה שאני חושב, אבל זה לא ראוי להגיד לפטר אותה. בסוף הכנסת העבירה חוק שבו למעשה ועדת הקורונה מנושלת מכל סמכות." 

משרד הבריאות פרסם שלא היו נדבקים בהפגנות, האם זה משהו שאתה עומד מאחוריו?

"זה בולשייט, וזה מתקשר שוב לועדת הקורונה. ההודעה הזו יצאה מועדת הקורונה, שביקשה אינפורמציה ואף אחד לא ידע בדיוק איך לענות לה. היא קיבלה מייל מאחד הפקידים במשרד שאין מקרים של הדבקות מהפגנות. את יודעת למה? כי בקטגוריות של הבדיקות האיפידמולוגיות, שמסמנים איפה האדם נדבק, אפילו לא קיים קטגוריה של הפגנה. אנחנו לא בוחנים את זה כגורם סיכום, אבל צפיפות של אנשים בקרבה ובלי מסכות, מדבק נקודה. יש לנו עשרות, אם לא יותר של שוטרים שנדבקים האירועים האלו. יש לנו עשרות רבות של מקרים של חולים שהיו בהפגנות. האם הם נדבקו בהפגנה? אני לא יודע להגיד לך".