רוצים לחזק את היהדות? תפסיקו להשניא אותה

"מדינת ישראל לא תהיה יהודית בלי העם היהודי. מלחמות דת אינן מגבירות יראת שמיים או שמירת תורה ומצוות אלא ההפך מכך" | אלעד קפלן צפה בסרטון החדש של 'חותם' והתעצבן

חדשות כיפה אלעד קפלן 01/09/20 07:58 יב באלול התשפ

רוצים לחזק את היהדות? תפסיקו להשניא אותה
הסרטון של 'חותם', צילום: צילום מסך

"מה מקפיץ אותך???" שואל סרטון התעמולה החרד"לי החדש של ארגון 'חותם'. במעין שעשועון טלוויזיוני, נשאלת דמות דתית מצוירת בשם "יוחאי כהן" אם רחוב הומה תנועה ביום שבת "מקפיצה" אותו או לא. "אף אחד לא רוצה לצאת בטעות קיצוני חשוך שעוסק בכפייה דתית", אומר לו המנחה בזלזול מופגן, כאשר ניכר שזה לא "מקפיץ אותו" דיו.

אז זהו, שמה שמקפיץ דתיים רבים זו דווקא כפייה דתית.

אדם דתי, שומר תורה ומצוות, חרד מהמחשבה שיתערבו באורחות חייו וימנעו ממנו לחיות על פי אמונתו. כל ניסיון כפייה מכיוון אחד עלול להיות מלווה בכפייה מכיוון אחר. תנועות למניעת כפייה דתית בישראל, וברחבי העולם מלאים באנשי דת שמבקשים לשמר את החירות הדתית של כלל האזרחים. אף על פי שהם מבקשים לחזק את שמירת השבת בחברה, אנשים דתיים אינם "קופצים" מכך שכבישים נותרים פתוחים – ואינם מבקשים לסגור את הכבישים לאלו שעושים בהם שימוש.

השבת חשובה מאוד לרוב העם היהודי, אך אין הסכמה על אופן שמירתה. הציפייה שכפייתה על חילונים תסייע במשהו מלבד ליבוי פירוד ופילוג היא נאיבית, לכל הפחות.

אילו אנשי 'חותם' היו מעוניינים באמת לצמצם את חילול השבת, הם היו חדלים מניסיונות הכפייה ופועלים לאמץ מתווה חברתי ברוח אמנת 'גביזון-מדן'. מתווה כזה יכול לחתור לצמצום התעסוקה והמסחר (שהולכים ומתרחבים בשנים האחרונות), לצד מתן אפשרות לפתיחת מוסדות בילוי ותרבות עם תחבורה ציבורית מוגבלת. בצורה זו יפעלו פחות עסקים, פחות אנשים יאלצו לעבוד, פחות ייסעו ברכבם ויותר אנשים ישמרו שבת בדרכם – ללא כפייה. מדינת ישראל תהיה יהודית יותר – וגם מלוכדת יותר.

הפנטזיות של ארגונים חרד"לים על הגברת הכפייה הדתית הן עצובות ומנותקות. מדינת ישראל לא תהיה יהודית בלי העם היהודי. מלחמות דת אינן מגבירות יראת שמיים או שמירת תורה ומצוות אלא ההפך מכך. ככל שיותר אנשים ירגישו שאלו שמדברים בשם היהדות דוחקים אותם החוצה, כך יהדותה של מדינת ישראל תיחלש.

בשנים האחרונות, היהדות הולכת ופורחת במדינת ישראל. זה קורה במקומות בהן יש בחירה ולא כפייה. הרצון לחזק את היהדות הוא מבורך, אך הוא אינו יכול להיעשות ללא הקשבה. ככל שארגונים חרד"לים ינסו ליצור זיהוי בין "יהדות" לבין פירוד ומחלוקת, הם עלולים להשניא אותה על הציבור. תהיה בכך פגיעה קשה בדרכה של תורה. ככל שנפעל למען יהדות שכל דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום, שמחוברת לעם ישראל, תהיה בכך ברכה גדולה.

עו"ד אלעד קפלן הוא מנהל ארגון 'עתים'