עשרות נשים עגונות קיבלו גט, בעקבות תיקון לחוק שעבר בישראל

היסטוריה: מדינת ישראל באמצעות בתי הדין הרבניים הצליחה תוך שנתיים להביא גט ל-57 נשים עגונות תושבות חו"ל, שאינן אזרחיות מדינת ישראל. עוד 23 נשים הותרו מעגינותן באירופה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 20/08/20 10:11 ל באב התשפ

עשרות נשים עגונות קיבלו גט, בעקבות תיקון לחוק שעבר בישראל
בית הדין הרבני. ארכיון, צילום: Miriam Alster/FLASH90

בפעם הראשונה בהיסטוריה, 57 נשים עגונות קיבלו גט במהלך השנתיים האחרונות, מאז היכנסו של התיקון לחוק המאפשר זאת, והותרו מנישואיהן במסגרת הליך על פי תיקון לחוק, המקנה לבתי הדין הרבניים סמכות שיפוט במקרי עיגון של נשים בחו"ל.

תקדים: סרבן גט הוכנע בזכות שיתוף פעולה עם ארה"ב

עד תיקון החוק לפי כשנתיים, נשים יהודיות ברחבי העולם שלא שפר עליהן גורלן וחיי נישואיהן התפרקו נותרו עגונות כאשר בעליהן סרבו לשחררן בגט. בתי הדין הרבניים בישראל היו מנועים חוקית מלסייע להן ולחלץ אותן מעגינותן – וכך נוצר מצב בו הן נשארו עגונות ללא מושיע. בדיוק לשם כך הציעה הנהלת בתי הדין הרבניים תיקון לחוק בתי הדין הרבניים ובו הסדר חוקי שיאפשר לסייע לעגונות יהודיות ברחבי העולם שאינן אזרחיות מדינת ישראל.

החוק אושר כהצעת חוק ממשלתית מטעם הנהלת בתי הדין הרבניים ונעשה בשיתוף פעולה עם משרד המשפטים ומשרד החוץ. את הרעיון לחוק יזם הייעוץ המשפטי של בתי הדין הרבניים יחד עם נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט בעקבות פנייה שלו. בקידום החוק עד לאישורו הסופי סייעה חברת הכנסת לשעבר ד"ר עליזה לביא, שהגישה הצעת חוק פרטית בנושא, והצעתה שלה קדמה להצעת החוק הממשלתית.

מסמך שהוגש השבוע לוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת חושף את הצלחת החקיקה ופירותיה: במהלך השנתיים האחרונות קיבלו 57 (!) נשים גט והותרו מנישואיהן במסגרת ההליך החדש, בעוד בעבר הן לא זכו למענה וחלקן נותרו עגונות במשך שנים רבות. מספר התביעות שהוגשו בשנתיים האחרונות לבית הדין הרבני עמד על 119 נשים, כאשר זהו מספר התביעות שלבית הדין הייתה סמכות לדון בהן. סה"כ התביעות שהוטלו בהן צווי הגבלה - 85, מספר התביעות שבני הזוג היו נשואים לפי הדין במדינות החוץ מתוך המקרים עמד על 43, מספר התביעות בהן בני הזוג היו גרושים אזרחית לפי אותו דין במועד הגשת התביעה עמד על 28. רק באירופה הותרו 23 נשים: 2 באנגליה, 9 במוסקבה, 5 בהולנד, 1 בגרמניה, 2 בטורקיה, ו-4 בצרפת.

תמונת ארכיון. אישה בפני בית דין רבני

תמונת ארכיון. אישה בפני בית דין רבניצילום: פלאש 90

מ', עגונה ששוחררה בעקבות התיקון החדש אמרה בעבר בדיון בוועדת החוקה: "בתי הדין הרבניים הצילו את חיי. זמן קצר לאחר נישואיי בעלי עזב את הבית והותיר אותי עגונה במשך 5 שנים. הייתי חסרת אונים, שכן אף רשות לא יכלה לספק מענה ופתרון לבעיה ההלכתית, עד שבאו בתי הדין הרבניים ובאמצעות החוק החדש הצילו את חיי ממש".

ועידת רבני אירופה עדכנה גם היא כי בעקבות החוק הותרו באירופה בשנתיים האחרונות 23 נשים יהודיות מעגינותן, לאחר שבתי הדין ברחבי היבשת הזהירו את הבעלים כי ייעשה שימוש בחוק, אם לא יתנו גט לנשותיהם. להלן פירוט המקרים: אנגליה – 2 גיטין, בית הדין הגדול של מוסקבה – 9, אמסטרדם – 2, גרמניה – 1, טורקיה – 2, צרפת – 4, ובסך הכול 23 מקרים באירופה.

מנהל בתי הדין הרבניים, הדיין הרב דוד מלכא, אמר כי "שיתוף הפעולה של הגורמים השונים ביוזמת החקיקה של בתי הדין הרבניים הובילה לשחרור נשים רבות תושבות חו"ל מעגינותן. אני מקווה להמשך שיתוף פעולה ביוזמות חקיקה נוספות שהנהלת בתי הדין הרבניים מקדמת לתועלת הציבור בנושאים רבים".

'עיקר': "מברכים על הדו"ח, אך קיים חשש לפגיעה בזכויות אדם"

מקואליציית 'עיקר' לזכויות עגונות ומסורבות גט נמסר בתגובה: "קואליצית עיקר מברכת על פרסום הדו"ח. הדו"ח פורסם בזכות פנייה של הקואליציה לוועדת החוקה של הכנסת, בדרישה לפרסום הנתונים כמחויב על פי החוק, ובתקוה כי הוועדה תקיים בהקדם דיון על הנתונים. 

"מדובר בתיקון חקיקה מורכב אשר מבקש להיטיב עם עגונות העולם אולם יחד עם זאת הוא אינו פשוט מבחינת המשפט הבינלאומי, וקיים בו חשש לפגיעה בזכויות אדם. נוכח מורכבות זו, ישנה חשיבות רבה  לדיווח ומעקב אחר הנתונים של מימוש החוק.
ארגוני הקואליציה מבקשים להזכיר כי בארץ ישנן נשים רבות שהן עגונות ומסורבות גט שטרם זכו לטיפול בתי הדין, וכי לבתי הדין יש חובה לדאוג להתרת הנשים הללו ולשימוש נרחב יותר בסמכויות בתי  הדין לכפיית גט בתוך הארץ, כפי שהם דואגים לעגונות חו"ל".