הסכם השלום | נתניהו: "היום נפתח עידן חדש. מדינות ערביות נוספות יצטרפו למעגל השלום"

לאחר ההכרזה כי ישראל ואיחוד האמירויות בדרך להסכם שלום, ראש הממשלה מסר הצהרה לתקשורת בה הרחיב על ההסכם. "מדינת איחוד האמירויות תשקיע בישראל השקעה מאוד משמעותית בפיתוח החיסון לנגיף הקורונה". על הריבונות אמר: "אין שום שינוי בתכנית"

עדיאל שביט אלעד הומינר אלעד הומינר ועדיאל שביט, חדשות כיפה 13/08/20 19:58 כג באב התשפ

הסכם השלום | נתניהו: "היום נפתח עידן חדש. מדינות ערביות נוספות יצטרפו למעגל השלום"
ראש הממשלה, הערב, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב הצהרה לציבור, לאחר הבשורה על הסכם שלום היסטורי בין ישראל ואיחוד האמירויות. כזכור, במהלך ישיב קבינט הקורונה שנערכה היום (ה') עזב ראש הממשלה את הדיון ואמר לשרים: "אחר כך תגלו למה עזבתי". כעבור מספר דקות חזר נתניהו לדיון ומעט מאוחר יותר צייץ נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ: "פריצת דרך אדירה היום! הסכם שלום היסטורי בין שני ידידינו הגדולים, ישראל ואיחוד האמירויות!". בהצהרתו לתקשורת, פרט ראש הממשלה מעט יותר על הסכם השלום.

"היום נפתח עידן חדש ביחסיה של מדינת ישראל עם העולם הערבי"

בתחילת הצהרתו אמש ראש הממשלה כי מדובר בהסכם שיביא עמו יחסים דיפלומטיים מלאים עם המדינה המוסלמית: "היום נפתח עידן חדש ביחסיה של מדינת ישראל עם העולם הערבי. לפני שעה קלה קיימתי שיחת ועידה היסטורית עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ועם נסיך הכתר של איחוד האמירויות הערביות, של אבו דאבי, שייח' מוחמד בן זייד. בשיחה הזו החלטנו על שלום רשמי ומלא בין ישראל לאיחוד. איחוד האמירות היא אחת המדינות החזקות והמתקדמות בעולם. ההסכם הזה כולל יחסים דיפלומטיים מלאים, הקמת שגרירויות, חילופי שגרירים, השקעות נרחבות שיועילו מאוד לכלכת ישראל. בייחוד בעת הקורונה אבל בכלל. קשרי מסחר, תיירות, תעופה כולל טיסות ישירות בין תל אביב לאבו דאבי".

"מדינת איחוד האמירויות תשקיע בישראל השקעה מאוד משמעותית בפיתוח החיסון לנגיף הקורונה. כמו כן, נשתף פעולה באנרגיה, במים בהגנת הסביבה ובתחומים רבים נוספים. זה דבר מאוד חשוב לכלכלה שלנו ולכלכת האזור ולעתיד שלנו. ישראל היא מדינת ישראל חדשנות  מובילה, כוח עולמי עולה, כוח וכך גם איחוד האמירויות שמורכב משבע אמירויות על גדות המפרץ הפרסי ביניהן אבו-דאבי ודובאי. אנחנו מטפחים קידמה והם מטפחים קידמה, אנחנו מטפחים ידע ויזמות, הם מטפחים ידע ויזמות. אנחנו הפכנו מדבר לארץ פורחת, הם הפכנו מדבר לארץ פורחת. יחד בכוחות משותפים, ישראל ואיחוד האמירויות יכולות להביא עתיד נפלא לעמינו, למדינותינו ולאזורינו". 

"יהיו מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות שיצטרפו למעגל השלום איתנו"

ראש הממשלה המשיך, ונראה היה כי הוא נרגש: "השיחה החמה והידידותית עם הנשיא טראמפ ועם השייח' הייתה מרגשת מאין כמוה. זה רגע היסטורי לפריצת דרך לשלום במזרח התיכון. ב-1979 כונן מנחם בגין ז"ל הסכם שלום עם מצרים, ב-1994 כונן יצחק רבין ז"ל הסכם שלום עם ירדן, וכעת ב-2020, נופלת בחלקי הזכות הגדולה, אחרי שנים של מאמצים שאני משקיע בזה, וחולם על זה, ופועל למען זה - לכונן את הסכם השלום השלישי בין ישראל למדינה ערבית, איחוד האמירויות". 

"כבר ב-2009 הדגשתי את הישגי היזמות יוצאי הדופן שאני רואה במפרץ הפרסי, התכוונתי לאיחוד האמירויות, המשיך נתניהו, "אמרתי אז על ההישגים האלה שהם מדהימים את כל העולם והם מרשימים גם אותי. קראתי ליזמים המוכשרים של העולם הערבי לשתף איתנו פעולה כדי ליצור אופק של הזדמנויות ושל תקווה בעבור האזור. תמיד האמנתי שזה אפשרי ועל כן השקעתי בטיפוח היחסים עם מדינות מובילות בעולם הערבי והמוסלמים".

"עשיתי זאת באופן עקבי, צעד אחר צעד, במשך שנים. בין היתר נפגשתי עם נשיא סודן, ביקרתי בעומאן, קיימתי מגעים מדיניים בכל המרחב שהשתיקה עדיין יפה להם", חשף נתניהו. "הובלנו שינוי עצום בקשרים עם מדינות האזור. והיום השינוי הזה מבשיל להסכם שלום רשמי עם איחוד האמירויות הערביות. ההסכם הזה מלמד על השינוי הדרמטי שחוללנו במעמדה של ישראל במזרח התיכון". 

"בעוד שבמשך עשרות שנים ישראל צוירה כאויב, כאי של חוסר יציבות במזרח התיכון, היום מדינות רבות רואות בישראל בעלת ברית אסטרטגית לביטחון, לקדמה וגם לשלום", הדגיש נתניהו, "אני מבקש לומר לכם שיהיו מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות שיצטרפו למעגל השלום איתנו. כולנו, אזרחי המדינות המתונות במזרח התיכון, עומדים בחזית אחת למען הקדמה, בחזית אחת נגד הכוחות הקיצוניים שמאיימים עלינו ועל שלום העולם כולו". 

ראש הממשלה, הערב

ראש הממשלה, הערבצילום: Yonatan Sindel/Flash90

"גם כאן פרצנו דרך חדשה. שלום תמורת שלום"

כינון שלום אמיתי הוא משאת נפשינו, שלום ששומר על הביטחון ועל הנכסים היקרים ביותר לעמינו. שלום שמרחיק את המלחמה ולא מקרב אותה. שלום המבוסס על שיתוף פעולה כלכלי פורה ועל כבוד הדדי אמיתי. שלום אמיתי, לא סיסמה. שלום מתוך עצמה שלום תמורת שלום".

"גם כאן פרצנו דרך חדשה" הוסיף נתניהו, "שלום תמורת שלום. זהו חזון השלום היחיד שהוא בר קיימא - ואני מחויב לו. אני אומר זאת כמי שראה את מראות המלחמה, כמי שחווה על בשרו את האובדן של אח אהוב ושל חברים לנשק שנפלו בשדה הקרב. ואני אומר זאת גם כמי ששולח את בנינו ובנותינו, לחרף נשפם כדי להגן על קיומנו. אנחנו עם שוחר שלום. אני בטוח שביום היסטורי זה, שבו אנחנו מחוללים שלום אמיתי עם מדינה ערבית חשובה, כולם שמחים על כך".

נתניהו סיים וברך את הנשיא טראמפ: "אני רוצה להודות בכל לבי לנשיא טראמפ, מגדולי ידידה של ישראל בכל הזמנים על הבאת הסכם השלום. אני אומר לתושבי איחוד האמירויות ובראשם לנסיך הכתר, שייח' מוחמד בן זייד: 'סלאם עליכום', שלום עליכם ושלום עלינו".

"אין שום שינוי בתכנית שלי להחלת ריבונות"

לאחר שסיים את דבריו, התייחס נתניהו לשאלות התקשורת. השאלה המרכזית שעלתה היתה מה יקרה עם הריבונות ואם לא ותר עליה: "הבטחתי שאביא החלת ריבונות ביהודה ושומרון. אין שום שינוי בתכנית שלי להחלת ריבונות. אני זה ששמתי את החלת הריבונות על השולחן. עבדתי על כך במשלך שלש שנים יחד עם טראמפ. מלכתחילה אמרתי וחזרתי ואמרתי, יישום הריבונות יעשה אך ורק בתאום עם ארצות הברית. הנשיא טראמפ שהכניס את הריבונות לתכנית השלום שלו, הכניס את הריבונות לבקשתי לתכנית. הוא ביקש שנמתין זמנית. אני לא מוכן לוותר, אני מחויב לריבונות ולארץ ישראל".   

תגובת אבו מאזן

דוברו של אבו מאזן תוקף בחריפות את הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות: ''קוראים לאיחוד האמירויות לחזור בה באופן מיידי מההחלטה. זו פגיעה בזכויות הפלסטינים ובגידה בירושלים ובפלסטין"