הימ"מ מצטרף למאבק בקורונה: פיתח ערכת נשימה לצוותי בתי החולים

המסכה החדשה תשמש את הצוותים בבתי החולים בישראל. הגנה של פי 300־400 מאמצעי המיגון הקיימים. "הניסיון, רוח היצירה והחדשנות בימ"מ הם אלו שהביאו לבניית מערכת הנשימה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/08/20 10:19 כב באב התשפ

הימ"מ מצטרף למאבק בקורונה: פיתח ערכת נשימה לצוותי בתי החולים
בדיקות קורונה. מערכת הנשימה החדשה תשמש את הצוותים הרפואיים, צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

הימ"מ מתגייס למאבק בקורונה: ביחידה המיוחדת ללוחמה בטרור פיתחו לאחרונה ערכת נשימה ביולוגי שתשמש את הצוותים הרפואיים בבתי החולים בישראל בטיפול בנגיף קורונה. כך פורסם הבוקר (ד') ב'ישראל היום'.

"הניסיון, רוח היצירה והחדשנות שכל כך נפוצים בימ"מ הם אלו שהביאו לבשורה הלאומית הזו ולבניית מערכת הנשימה שתעניק מיגון מיטבי, תוך התחשבות בצורכי אנשי הרפואה ובאופי עבודתם" אמר מפקד משמר הגבול ניצב יעקב שבתאי. 

רס"מ י' המשרת במחלקת פיתוח האמצעים בימ"מ אמר: "מדובר במערכת ההגנה הטובה ביותר בעולם היום, שמקנה הגנה של מאות אחוזים יותר מהאמצעים המוכרים לנו".

עם התפשטות נגיף הקורונה, הורה מפקד משמר הגבול, ניצב יעקב שבתאי למחלקת פיתוח האמצעים של הימ"מ לפתח מערכת נשימה שתגן על המשתמשים מפני נגיף הקורונה. בשיתוף פעולה עם בית החולים מאיר בכפר סבא, פותחה מערכת ראשונה מסוגה בעולם, שניתן לה השם מאי"ר (מסיכה אקטיבית ייעודית רפואית) אשר עומדת בדרישות המינהל למחקר פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת) במשרד הביטחון. לאחרונה היא אושרה לשימוש על יד משרד הבריאות, וחולקה לצוותים בבתי החולים מאיר ורמב"ם.

מפקד מג"ב הטיל את המשימה המוגדרת כ"חשובה במעלה" על הימ"מ - היחידה המשטרתית ללוחמה בטרור של משמר הגבול, בשל ניסיונה העשיר בפעילות מבצעית מורכבת תוך מתן מענה מבצעי גם לאיומים ביולוגיים אפשריים.

"הגנה פי 300־400 משאר אמצעי המיגון"

ערכת הנשימה מאי"ר מבוססת על חומרים שמיוצרים בישראל בלבד וכוללת מסיכה לאף ולפה וצינור ייעודי, מפוח עם סוללות, מסנן ומשקף מגן ייעודי. רוב המרכיבים הם פיתוחים קיימים של משרד הביטחון. ערכת הנשימה מקבלת אוויר מבחוץ, מעבירה אותו דרך המסנן ומשם עובר דרך הצינור למסיכת פה ואף אוויר נקי ומסונן. נוסף על כך הותקן מסנן שתפקידו לסנן את האוויר היוצא, כך שגם הסובבים את המשתמש מוגנים ובטוחים.

לדברי המפתחים, ישנם כמה יתרונות משמעותיים שמציעה ערכת מאי"ר על פני מסיכת ה־N95 שמשמשת כיום את הצוותים הרפואיים. המכון למחקר ביולוגי טוען כי ערכת המיגון קיבלה פקטור הגנה של בין 3,000 ל־4,000 לעומת מסיכת ה־N95, שקיבלה כ־10 בלבד, כך שמדובר בהגנה שהיא פי 300־400 משאר אמצעי המיגון הקיימים כיום. ערכת מאי"ר נועדה לשימוש רב־פעמי, שכן את כל החלקים ניתן לחטא באופן מלא והיא כאמור בייצור מקומי. יתרון נוסף לשימוש בערכת מאי"ר הוא שהאוויר מגיע באופן אקטיבי למערכת הנשימה.

כאמור, את כל אלו הציגו אנשי הימ"מ ומשמר הגבול בפני ועדה של משרד הבריאות, שקבעה מבין מוצרים נוספים שהוצגו בפניה, שמדובר במערכת הטובה ביותר שמוכנה לשימוש מיידי. בית החולים מאיר בכפר סבא נבחר להיות הראשון שבו הצוותים צוידו במערכת.

ד"ר אלי קרניאל, מומחה ברפואה פנימית ורופא בכיר במחלקת קורונה בבית החולים מאיר, מסביר: "מדובר במסיכה אקטיבית עם מפוח וכשעוטים אותה לא צריך להתאמץ כדי לנשום אלא מקבלים על ידי המפוח אויר מסונן דרך מסנן ברמה גבוהה ומקבלים כל הזמן זרימה של אוויר נעים ואין תחושה של מחנק".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן