מרגש: למרות הקורונה - עשרות עולים חדשים נחתו בישראל

טיסה מיוחדת ממקסיקו ועליה כ-230 עולים, מתנדבי 'מסע' וישראלים השבים ארצה נחתה בנתב"ג. יו"ר הסוכנות הרצוג: "מדינת ישראל חייבת לנצל את ההזדמנות ולהכין תכנית לאומית לעלייה המבורכת"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 11/08/20 18:57 כא באב התשפ

מרגש: למרות הקורונה - עשרות עולים חדשים נחתו בישראל
העולים נוחתים בנתב"ג, צילום: הסוכנות היהודית

תחת השם "הביתה" נחתה היום (ג') בפעם הראשונה טיסה מיוחדת ממקסיקו של הסוכנות היהודית ותנועת הנוער הציוני ובתמיכה של קרן היסוד ועליה 230 עולים, מתנדבי 'מסע' וישראלים שביקשו לשוב לישראל.
הטיסה אורגנה במיוחד בצל משבר הקורונה, כדי לסייע בהבאתם של כ-50 עולים חדשים וכ-150 בוגרי תנועת הנוער הציוני, שמגיעים לשנת מנהיגות והתנדבות בישראל במסגרת פרויקט 'מסע' של הממשלה והסוכנות היהודית. בנוסף על הטיסה היו עשרות ישראלים ששבו ארצה באמצעות הטיסה המיוחדת, בעקבות ביטולי טיסות סדירות וצמצום הניידות האווירית העולמית.

משרד הקליטה מעריך: רבע מיליון עולים חדשים בחמש השנים הקרובות

העולים שירדו מן המטוס בנתב"ג התקבלו על ידי יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, יו"ר קרן היסוד, סם גרונדוורג, מזכ"ל הנוער הציוני, גבריאל דגן, ומנכ"ל ארגון 'מסע' עופר גוטמן.

נחיתת עולים ממקסיקוצילום: אלי מנדלבאום, הסוכנות היהודית

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, אמר: "העלייה מעולם לא פסקה גם במשברים הקשים ביותר שחוותה מדינת ישראל. גם בשעה הקשה הזו, כשיש משבר עולמי, משפחות על ילדיהן, זוגות ורווקות ורווקים צעירים מבקשים להגיע לישראל מרחבי העולם ולממש את החזון הציוני ולהקים בית ומשפחה. סיפור העלייה הוא סיפור מדהים שנוגע כמעט לכל אחת ואחד מאיתנו כדור ראשון, שני או שלישי לעולים.
היום אנחנו רואים את תחילתו של גל עולים למדינת ישראל שתקלוט אליה ב-5 השנים הקרובות כרבע מיליון עולים חדשים. צעירים, אקדמאים, יזמים, בעלי מקצועות מבוקשים. זו תהיה עלייה מגוונת מרחבי העולם, שיכולה להביא עמה גם צמיחה כלכלית. מדינת ישראל חייבת לנצל את ההזדמנות שנוצרה בשתי ידיים. אני קורא לממשלת ישראל לשבת עם הסוכנות היהודית וגופים נוספים שעוסקים בעלייה ולהכין תכנית לאומית לעלייה המבורכת ולמנוע פספוס היסטורי."

עם הגעתם ארצה, העולים, מתנדבי 'מסע' והישראלים, ייכנסו לשבועיים בבידוד, בהתאם להנחיות משרד הבריאות ובתיאום מלא עם הגורמים המוסמכים בישראל. בתום תקופת הבידוד ישתלבו העולים ברשויות מקומיות ובמרכזי קליטה ברחבי הארץ שכבר התכוננו להגעתם. חניכי הנוער הציוני צפויים להשתלב בתכניות "ישראל צאלנג׳׳ ושנת הכשרה של פרויקט "מסע", שבמהלכן יתנדבו בין היתר במד״א ובקיבוצים ברחבי הארץ.

העולים נוחתים בנתב"ג

העולים נוחתים בנתב"גצילום: הסוכנות היהודית

הקהילה היהודית במקסיקו היא השלישית בגודלה במרכז אמריקה (אחרי ארגנטינה וברזיל) והיא מונה כ-50 אלף יהודים שרובם מתגוררים במקסיקו סיטי הבירה. הקהילה נחשבת למאורגנת מאוד, בעלת קשרים הדוקים עם מדינת ישראל ובעלת מערכת חינוך ענפה עם בתי ספר יהודיים ותנועות נוער ציוניות. מאז התפרצות נגיף הקורונה, גיבשו ארגוני הקהילה נהלים קפדניים להתמודדות עם המשבר ובין היתר מוסדות הקהילה ובתי הכנסת נסגרו והפעילות במוסדות החינוך ובתנועות הנוער עברה למרחב הווירטואלי. במקביל פעלו ארגונים בקהילה היהודית לסייע לחברה המקסיקנית בתחומים שונים ברוח הערך היהודי של תיקון עולם.

מראשית השנה הנוכחית ועד סוף חודש יולי נפתחו בסוכנות היהודית 2269 תיקי עלייה מאמריקה הלטינית, זאת לעומת פתיחת 1839 תיקי עלייה מאמריקה הלטינית בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 23%. ממקסיקו בפרט נפתחו 493 תיקי עלייה מראשית ינואר ועד סוף יולי, גידול של 32% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
 
"אחרי שביקרנו בישראל לפני כשנה וחגגנו בר מצווה לבן שלנו, התאהבנו במדינה וידענו שאנחנו רוצים לעלות", מספרת מרים מארקדו שעלתה לארץ עם בעלה קרלוס ועם ארבעת ילדיהם. "היססנו מתי לעשות את הצעד הבא, בגלל החשש להיפרד מבני משפחתנו במקסיקו ולהגיע למדינה חדשה שאנחנו בקושי דוברים את שפתה. אבל כשפרץ משבר הקורונה והיינו בסגר שלושה וחצי חודשים, רחוקים מבני משפחה וחברים, הבנו שאנחנו משפחה חזקה והחלטנו לממש את העלייה. כאן אנחנו מרגישים בבית", היא מספרת.