אחרי 10 שנים: נעצר מחבל שמעורב בפיגוע שבו נהרגו אלירז פרץ ואילן סביאטקובסקי ז"ל

שירות הביטחון הכללי עצר לחקירה את עבדאללה דע'מה, בן 38, תושב רצועת עזה על רקע חשד למעורבותו בפעילות טרור כנגד חיילי צה"ל. במהלך חקירתו עלה כי עבדאללה היה מעורב בפיגוע הרצחני שארע לפני עשור בו נהרגו שני חיילי צה"ל, סמל ראשון סביאטקובסקי ורב סרן פרץ ז"ל ונפצעו שני חיילים נוספים

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/08/20 13:14 יט באב התשפ

אחרי 10 שנים: נעצר מחבל שמעורב בפיגוע שבו נהרגו אלירז פרץ ואילן סביאטקובסקי ז"ל
צילום: באדיבות המשפחה

הותר לפרסום כי שירות הביטחון הכללי עצר ב-6/7/20 לחקירה את עבדאללה דע'מה, בן 38, תושב רפיח שבדרום רצועת עזה. זאת, על רקע חשד למעורבותו בפעילות טרור כנגד חיילי צה"ל. במהלך חקירתו בשב"כ בשיתוף משטרת ישראל, עלה כי עבדאללה היה מעורב בפיגוע רצחני שאירע ב-26 למרץ 2010, על גדר הגבול רצועת עזה, בקרבת היישובים נירים ועין השלושה. בפיגוע נהרגו שני חיילי צה"ל, סמל ראשון אילן סביאטקובסקי ז"ל ורב סרן אלירז פרץ ז"ל ונפצעו שני חיילים נוספים.

הפיגוע תוכנן על ידי ארגון שהדאא' אל אקצא החל מספטמבר 2008, ובוצע בפועל על ידם במרץ 2010, בעוד שארגון הגא"פ לקח אחריות על ביצוע הפיגוע. מהחקירה עלה כי סמוך ליולי 2008, עבדאללה, אשר היה פעיל בשהדאא' אל אקצא, הסכים יחד עם פעיל נוסף, עדנאן אבו האני, להצעת הארגון לבצע פעילות טרור נגד ישראל ולגייס, לשם כך, פעילים נוספים. עבדאללה ועדנאן גייסו את בסאם אבו דגמה לשורות הארגון, וזאת לצורך ביצוע הפיגוע. עבדאללה שימש מפקדו של בסאם בחוליה.

במסגרת ההכנות לפיגוע, איתרו חברי החוליה מיקום מתאים לביצוע הפיגוע סמוך לגדר המערכת, בקרבת אדמתו של בסאם. כמו כן, חברי החוליה גיבשו מתווה להנחת מטען כנגד כוחות צה"ל הפועלים בגזרה וגייסו פעילים נוספים לשורותיהם. עוד עלה בחקירה כי חברי החוליה אישרו את מתווה הפיגוע עם הארגון, אשר היה אמור לספק להם את מטען החבלה למימושו. חברי החוליה עברו אימוני ירי לשם שימוש בנשק בזמן הפיגוע, בהם עבדאללה לא לקח חלק, לאור פציעה קודמת שמנעה את השתתפותו.

החוליה פעלה להוצאת הפיגוע לפועל, תוך ניסיונות של עבדאללה להשיג מטען מתאים מהארגון. לאחר מספר ניסיונות כושלים לקבלת המטען וסמוך לפני מועד הפיגוע, השיג בסאם מטען ונשק לביצוע הפיגוע מארגון הגא"פ וביצע אותו יחד עם פעילי טרור אחרים, במתווה שסוכם עם עבדאללה ועדנאן. מהחקירה עולה שעבדאללה שידל את בסאם לבצע פיגוע טרור שנועד להביא למותם של חיילי צה"ל.
יצוין כי בסאם נהרג ב-16.8.10 במהלך ניסיון הטמנת מטען כנגד כוחות צה"ל על גדר המערכת ברצועת עזה. מלבד מעורבותו בפיגוע, עלה בחקירה כי עבדאללה שימש בתפקיד פיקודי בארגון שהדאא' אל אקצא, היה מעורב בפעילות טרור כנגד כוחות צה"ל ולמעשה שימש כפעיל בארגון עד למועד מעצרו.

היום (א') הגישה פרקליטות מחוז דרום כתב אישום חמור לביהמ"ש המחוזי בבאר שבע המייחס לעבדאללה דע'מה עבירות שעניינן שידול לרצח של חיילי צה"ל, ניהול בארגון טרור וחברות בארגון טרור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "התבשרתי הבוקר על לכידת המחבל שהיה מעורב בתכנון הפיגוע הרצחני על גדר גבול רצועת עזה במארס 2010, בו נפלו סמ"ר אילן סביאטקובסקי ז״ל ורס"ן אלירז פרץ ז״ל. ידעו כל מבקשי רעתנו שגם אם יחלפו שנים - מדינת ישראל לא תרפה עד שנבוא חשבון עם המחבלים".