המשבר התקציבי: משרד החינוך הקפיא 4000 תקני שירות הלאומי

משרד החינוך החליט להקפיא 4000 תקנים של בנות שירות, שאמורות להתחיל את השירות שלהן בעוד פחות מחודש. ח״כ אופיר סופר: ״ממשלת חלם. דוגמה נוספת לכך שהנטל נופל על הארגונים בלבד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/08/20 14:10 טז באב התשפ

המשבר התקציבי: משרד החינוך הקפיא 4000 תקני שירות הלאומי
שר החינוך החדש. יואב גלנט, צילום: פלאש 90

בעקבות המשבר התקציבי, משרד החינוך החליט להקפיא 4000 תקנים של בנות שירות, שאמורות להתחיל את השירות שלהן בעוד פחות מחודש. במקביל, שר החינוך יואב גלנט מסרב להגיע לדיון בועדת החינוך של הכנסת על תכנית פתיחת שנת הלימודים ואינו מוכן להתייחס למשבר תקציב החינוך. 

הבור התקציבי של השירות הלאומי במשרד החינוך עומד כעת על 25 מיליון שקלים. החשב של המשרד הודיע כי בשל חוסר העברת תקציב המדינה, לא ניתן להמשיך לתקצב את תקני בנות השירות. בנוסף החשב אינו מסכים לדון בסיכום תקציבי כדי לבחון אפשרות לפתוח בכל זאת את השנה. 

במשרד החינוך טוענים כי תקני בנות השירות אינם נכללים בשירותים החיוניים של המשרד, ולכן כאשר עליו לקצץ הוא לא נדרש לעשות וויתורים. כזכור, אתמול פורסם כי התכניות החינוכיות לנוער נושר בסכנה סגירה וכי מורים מפרויקט הילה ומקרן קרב בסכנת פיטורים. 

ח״כ אופיר סופר (ימינה) בתגובה על ביטול ההכשרות של משרד החינוך לבנות השירות הלאומי:
״ממשלת חלם. דוגמה נוספת לכך שהנטל נופל על הארגונים בלבד. אסור לממשלה לעמוד מנגד. חברי הקואליציה עושים פוליטיקה על תקציב המדינה ובדרך אזרחים, מפעלי חינוך, וארגוני המגזר שלישי קורסים.״

ח"כ מתן כהנא יצא נגד ההחלטה: "למחדלי הממשלה המנותקת הזו מתווספת כעת פגיעה באחד מהמפעלים החשובים של הציונות הדתית. לוותר בעת הזו על מפעל השירות הלאומי זו איוולת. מצפה מהממשלה למצוא פתרון מיידי."

 ח"כ תהלה פרידמן הסבירה:  "קיימנו בחודש האחרון בועדת החינוך בכנסת דיונים כואבים רבים על תוכניות מדהימות שעתידות להסגר בגלל שאין תקציב," אומרת ח"כ פרידמן. "הכל נובע מכך שאין תקציב. זה לא שאין כסף, אלא שעוד לא עבר תקציב. אם התקציב ל2021 לא יעבור, מורי קרן קרב יפוטרו, כך גם מורי תוכנית שלבים לתלמידים חולים שלא יכולים ללמוד כרגיל, תקציבי החמ"ד שלא הועברו עדיין, בתי ספר משלבים שלא מרשים להם להתרחב על אף הביקוש, וכן, גם הכשרות השירות הלאומי שבוטלה ותקני השירות הלאומי שלא יוכלו להתקיים.  נמצאת ב2021. לא יתכן להעביר כרגע תקציב רק על שנת 2020 שכמעט הסתיימה ובעוד חודשיים להיות שוב באותו מקום של סכנת פיטורים וסגירה של ארגונים. לפני כמה ימים ביקשתי מיו"ר ועדת החינוך, רם שפע, דיון מיוחד בועדת החינוך בנושא תקני השירות הלאומי לחינוך. השבוע במסגרת מרתון הדיונים שנקיים לפתיחת שנת הלימודים נדון גם בתקני השירות הלאומי.  כולנו יודעים עד כמה עבודתם חיונית למערכת".