פורר לא שולל הקמת ממשלת ימין צרה: "אם יאפשרו לנו לממש את העקרונות שלנו - נהיה שם"

חבר הכנסת עודד פורר מסביר לחדשות כיפה מי, לדעתו, מנהל את הממשלה: "מי שמנהל את הליכוד זה גפני ודרעי", ושולל איחוד בין ישראל ביתנו ליש עתיד: "לישראל ביתנו יש ייחודיות במפה הפוליטית"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 04/08/20 11:33 יד באב התשפ

פורר לא שולל הקמת ממשלת ימין צרה: "אם יאפשרו לנו לממש את העקרונות שלנו - נהיה שם"
חבר הכנסת עודד פורר, צילום: כיפה

בצל העימותים בקואליציה והקולות על פיזור הכנסת ה-24, חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) מסביר מדוע ישראל ביתנו מתנגדים להצעות החוק של ימינה שמאתגרות את הממשלה מימין, ומה הוא, כיו"ר הועדה לקידום מעמד האישה, חושב על המפגינות חשופות החזה בהפגנות בבלפור

האם ישראל ביתנו נערכת לבחירות והאם תחבור ליש עתיד בבחירות הבאות? 

"אין מפלגה פוליטית שלא תמיד ערוכה לבחירות. זה לא מה שמדינת ישראל זקוקה לו. אבל כמו שאני רואה את סימני הנפט, בעיקר מכיוונו של ראש הממשלה, ברור לחלוטין שזה בדרך לבחירות.

"לא נתאחד עם יש עתיד, לישראל ביתנו יש ייחודיות במפה הפוליטית. אנחנו מייצגים את הימין הליברלי האמתי, אנחנו שומרים על העקרונות של מפלגה ימנית ושמרנית, אך מצד שני אומרת 'חיה ותן לחיות'. אני לא מוכן לאפשר דווקא לגפני, דרעי וליצמן לקבוע איך צריך לנהוג כל יהודי ויהודי, ולתת להם את המונופול על הכשרות ובכלל על היהדות. אנחנו צריכים לראות פה יהדות יותר מחבקת ומכילה, לצערי לאורך עשרות שנים הציונות הדתית וויתרה על השליטה בנושאים האלו והשאירה את זה בידיים של הזרמים הכי קיצוניים בעדה החרדית. אנחנו המפלגה היחידה שגם מייצגת את העמדה הזו וגם מייצגת את העמדה של ימין ברור". 

בכל פעם שיש אפשרות לאתגר את הקואליציה מימין אתם מוותרים. אתה לא בוגדים בבוחרים שלכם?

"אני מדבר עכשיו רק לציבור הימין - האם הימני שיושב עכשיו בבית וצופה בנו, מה שמעניין אותו עכשיו זה וועדת חקירה על שופטי ישראל או מה שמעניין אותו זה פתרונות כלכליים למשבר הקורונה. מה שמעניין אותו זה פסקת ההתגברות או מה שמעניין אותו זה שבתכנית המענקים ייתנו תוספת לחיילים משוחררים? לצערי, מצאנו את עצמנו לבד בקרב הזה. ימינה לא היו נוכחים ולא לקחו חלק, בטח לא במאבק למען החיילים ולא לקחו יחלק במאבקים שלנו על איך התכנית הכלכלית הזאת נראית. האם התפקיד שלנו באופוזיציה זה להטריל את הממשלה או שהיעד שלנו זה לייצר פתרונות אמיתיים? אני חושב שהיעד שלנו זה לייצר פתרונות אמיתיים. אמרנו שנהיה אופוזיציה אחראית ועשינו את זה גם בין 2015 ל-2016 עד שבסוף הממשלה קיבלה לא מעט מהתנאים שלנו לכניסה לקואליציה".

בליכוד טוענים שצריך להגיש תקציב חד שנתי, ישראל ביתנו תומכת בעמדה של כחול לבן שקובעת שצריך תקציב דו שנתי. האם זה מה שהולך לפרק את הקואליציה? 

"לא, מה שיפרק את הקואליציה זה שראש הממשלה מעדיף בחירות על פני הממשלה הזו. מבחינת מצבו האישי, אם זה לא יהיה תקציב, זה יהיה מצב החסה בשטחים. הממשלה הזו היא ממשלה רעה גם מבחינת התפקוד שלה, היא לא באמת מתפקדת. אפילו ראינו ממשלת מעבר שמתפקדת טוב יותר טוב ומקבלת החלטות טוב יותר מהממשלה הזו - לא שאני חושב שממשלת מעבר זה הפתרון. אני חושב שהפתרון הטוב היה ממשלת אחדות, אם גנץ לא היה קורס במשא ומתן הקואליציוני אולי היינו מצליחים בתכנית שלי להקים ממשלת -ליכוד, ישראל ביתנו, כחול לבן על כל חבריה, זו היתה ממשלה רחבה שהיתה יכולה לתפקד בכל האירועים האלה. 

"אנחנו בסוף שנה, 2020 מבחינה תקציבית היא שנה מתה. שום תקציב שיביאו ל-2020 לא יעשה רפורמות בחודש נובמבר. הסיפור הוא שראש הממשלה ושראש הממשלה הרזרבי גוררים אותנו למערכת בחירות בפעם הרביעית, שאינה נחוצה". 

האם תסכימו לחבור לממשלת ימין צרה? 

"משא ומתן בין הליכוד לכחול לבן עסק כל כולו בכיבודים ותפקידים. לנו היו דרישות עקרוניות לאורך כל הדרך. אם יבוא הליכוד ויגיד שהוא מוכן לממש את העקרונות בנושא חוק גיוס ובנושאים האזרחיים שהעלנו, נוכל לדבר על זה. השאלה לא זהות הממשלה ולא העומד בראשה, אף על פי שאני באמת חושב שלנתניהו יש הרבה מאוד זכויות אבל לא יקרה כלום אם יתלה את הנעלים. השאלות שלנו תמיד היו של אידאולוגיה ועקרונות, אם יאפשרו לנו לממש אותם - נהיה שם". 

הליכוד יכול לפנות אליכם? 

"הבעיה היא שמי שמנהל את הליכוד זה לא נתניהו או מיקי זוהר או השרים הבכירים. מי שמנהל את הליכוד זה אריה דרעי ומש גפני. ראינו שמביאים חוק מענקים, הם אלו שקובעים איך החוק הזה נראה. כשרוצים להכניס מישהו למדינת ישראל - הם קובעים מי ייכנס ומי לא ייכנס. אני גם לא פוסל אותנו, בסוף הכל שאלה של מדיניות ושל איזונים".