לראשונה: יוקם אתר הנצחה לבנות שירות שנפלו במילוי תפקידן

מנהלת השירות הלאומי, משרד הביטחון ויד לבנים מקדמים הקמת אתר הנצחה לבנות השרות שנהרגו בעת השירות הלאומי שלהן, כמו לחללי צה"ל. המדינה תיקח אחריות על הלוויה והשבעה. השאלה שנותרה פתוחה - האם בנות השירות הלאומי יוכרו כחללות צה"ל?

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 23/08/20 12:15 ג באלול התשפ

לראשונה: יוקם אתר הנצחה לבנות שירות שנפלו במילוי תפקידן
צילום: מנהלת השירות הלאומי אזרחי

בעקבות מותה של תמר פניגשטיין, בת השירות שנדרסה למוות ברכבת הקלה בירושלים, במנהלת השירות הלאומי, יחד עם משרד הביטחון, מקדמים אתר הנצחה לבנות השרות שנפלו או נפטרו בזמן השירות הלאומי שלהם, כמו לחללי צה"ל. 

כזכור, תמר פניגשטיין ז"ל, שעשתה את שירותה בבית החולים שערי צדק בירושלים, נהרגה בתאונה ברכבת הקלה בדצמבר האחרון, כאשר קיבלה התקף אפילפטי, נפלה בין הקרונות של הרכבת ונמעכה למוות. במקרה שאירוע טראומתי כזה היה קורה לחייל מן המניין, הוא היה מוכר כחלל, אולם בנות שירות אינן מקבלות הכרה כזו מהמדינה. 

מנכ"ל רשות השירות הלאומי אזרחי, ראובן פינסקי, יכנס ועדת היגוי בתחילת ספטמבר עם נציגי משרד הביטחון, האחראית מטעם הביטוח לאומי לנפגעי פעולות איבה וראש יד לבנים לבחינת המהלך. על פי המתווה המוצע - המדינה, באמצעות השירות הלאומי, תיקח אחריות על הלוויה, השבעה והקשר עם המשפחות למשך שנת האבל הראשונה. בנוסף, כאמור, יקום אתר הנצחה לנפטרות השירות הלאומי, הוועדה תחליט אם האתר יהיה וירטואלי או אנדרטה של ממש. 

תמר פניגשטיין ז"ל

תמר פניגשטיין ז"לצילום: המרכז הרפואי שערי צדק

משרד הביטחון הסכים להקים אתר הנצחה לבנות השירות, אולם לאתר כזה יש משמעויות מעבר לאנדרטה. הדיון במשרד הביטחון נסוב כעת סביב השאלה האם בנות השרות יוכרו כחללות, ובני משפחותיהן כמשפחות שכול. במידה וכן, יהיו לכך השלכות כלכליות מרחיקות לכת להן משרד הביטחון, לפי שעה, מסרב להסכים. שאלות נוספות שעל הפרק הן - כמה בנות כאלה ישנן, והאם להכניס את שאר נופלי השירות הלאומי האזרחי לתוך אתר ההנצחה. 

ההחלטה של משרד הביטחון, ביוזמת מנהלת השירות הלאומי ובהובלת הבית היהודי, מחזקת את השירות הלאומי כגורם משמעותי לבנות ונותן הכרה בשירותן ובתרומתן למדינה. אחרי שנים בהן בנות השירות משרתות את המדינה, אך לא מקבלות את כל הזכויות כמו חיילים, נראה שיש שינוי תודעתי גם במשרד הביטחון.