לקראת מהפכה: הרבנות הראשית תפטור יבואנים מלהציג תעודת כשרות

התקבלה הצעתו של הרב הראשי, הרב יצחק יוסף ולפיה הרבנות תעקוב אחר כשרות חלק מהמוצרים ובכך, על ידי עקיפת היצרנים, תוביל הרבנות לפתיחת השוק ולהורדת מחירים. "כשרות צהר" מברכת על החלטת הרבנות הראשית

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/07/20 13:16 כז בתמוז התשפ

לקראת מהפכה: הרבנות הראשית תפטור יבואנים מלהציג תעודת כשרות
אילוסטרציה, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

לפני יותר משלוש שנים יצאה לדרך "רפורמת הקורנפלקס", רפורמה שהגיעה לתת הקלות ביבוא מזון אך נתקלה בקשיים רבים ובניהם גם חסם הכשרות. הבוקר (א'), פורסם ב-ynet כי הרבנות הראשית עשתה צעד חשוב, ואף תקדימי, בכדי להשלים את רפורמת הקרונפלקס. בישיבת מועצת הרבנות שנערכה בימים האחרונים, אישרו חברי המועצה את הצעת נשיא המועצה, הרב הראשי יצחק יוסף. לפי הצעת הרב יוסף, הרבנות תאסוף מידע על כשרות חלק מהמוצרים, ובכך תעקוף את היצרנים המונעים את פתיחת השוק לתחרות.

הלכה למעשה הרבנות הראשית תפטור יבואנים מהחובה להציג תעודת השגחה מגוף כשרות מוכר, כתנאי לקבלת חותמת הכשרות של הרבנות על מוצרי המזון שהם משווקים, וזאת כאמור, בניסיון להשלים את רפורמת הקורנפלקס ולהקל על היבוא המקביל לישראל.

מי שלווה את תהליך גיבוש הרפורמה ברבנות הוא עו"ד הראל גולדברג, המשמש כיועץ המשפטי שלה. הרפורמה מתייחסת בעיקר לחברות מוכרות אשר ניתן עליהן אישור כשרות מסודר במפעל אחר. במסמך נכתב כי הרבנות תיעזר במומחים עולמיים בתחום כדי לקבוע האם מוצר הוא כשר - מבלי שקיים כל פיקוח שלהם על היצור.

מדובר בתקדים שכן זו הפעם הראשונה בה הרבנות הראשית לישראל, מוכנה להכריז על מוצר מזון ככשר, מבלי שהמוצר יעבור ליווי בשעת הייצור. למרות ההתנגדות שנרשמה במועצת הרבנות, הרב יוסף הסביר לחבריה כי יש חשיבות רבה בהקלה על היבואנים כמו גם במאבק ביוקר המחיה למען הציבור. הרב הסביר כי הוא בעד דרך פסיקתו של אביו, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, "כוח דהיתרא עדיף", ולפיה, לעתים יש לתת עדיפות לפסיקה מקלה בהלכה. לאחר ההסבר אושר המהלך במועצה. 

על רקע הפרסום, ברך יהודה זיידרמן מנכ"ל כשרות צהר על ההחלטה ואמר כי "כשרות צהר מברכת על החלטת הרבנות הראשית לאפשר הקלה ליבואני המזון מחו"ל וזאת באמצעות סיוע מגופים אחרים לוודא את מידת הכשרות של המוצר המיובא. לתפיסתנו מדובר בבשורה חשובה בעולם הכשרות וראוי שתהיה מצפן גם למקומה של הרבנות בכשרות הפנים ישראלית כרגולטר ומנחה".