ועדת ביקורת המדינה: תקודם חקיקה שתתיר לשחרר עצורים שלא נשמרו זכויותיהם

בין משתתפי הדיון היה דוד ביטון שפרץ בבכי כשצפה בסרטון הקשה של מעצרו. ראש מדור חקירות במשטרת ישראל התייחס לאירוע: "אסור לי להגיב מכיוון שהתיק עדיין בחקירה, גם אם אני יודע שהאמת היא אחרת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/07/20 12:30 טז בתמוז התשפ

ועדת ביקורת המדינה: תקודם חקיקה שתתיר לשחרר עצורים שלא נשמרו זכויותיהם
צילום: דוברות הכנסת, עדינה וולמן

הבוקר (ד') התקיים דיון בנושא דו"ח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בנושא מעצרים פליליים בישראל. הדיון יתקיים בוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת. הדו"ח בחן את הטיפול המערכתי של גורמי האכיפה והתביעה בתחום המעצרים. גופים מבוקרים מרכזיים - משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, הנהלת בתי הסוהר, הנהלת בתי המשפט, משרד הרווחה, פרקליטות וחטיבת התביעות במשטרה.

במהלך דיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה אשר עסק במעצרים פליליים, ובתום הקרנת הסרטון המתעד את מעצרו של דוד ביטון בחולון, פרץ ביטון בבכי ואמר: "למה השוטרים גרמו לי לטראומה הזאת? הרי הצגתי תעודת זהות. לא עשיתי כלום. אני אדם נורמטיבי, משכיל. אין לי עבר פלילי. רק אחרי 4 ימים שחררו אותי. הם פשוט רצו להכות אותי באכזריות. החליטו לענות אותי ואני לא יודע למה. הקאתי, התעלפתי בתחנת המשטרה. צעקו לשוטרים: "הוא עומד למות" והם לא התייחסו". ראש מדור חקירות במשטרת ישראל, סנ"צ גלעד בהט, התייחס לאירוע ואמר: "אסור לי להגיב מכיוון שהתיק עדיין בחקירה, גם אם אני יודע שהאמת היא אחרת".

יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח וח"כ שרן השכל הודיעו כי יקדמו חקיקה, לפיה משטרת ישראל תחויב לדווח לבית המשפט על מילוי שורה של זכויות עצירים, כולל תיעוד הודעה על הזכות להיוועץ בעורך דין באופן מיידי, מתי נמסרה הודעה למשפחתו על העצור על מעצרו ועוד. במידה ולא יישמרו זכויות העציר במלואן, יחויבו בתי המשפט להתייחס לכך כשיקול בהחלטתם על הארכת מעצר החשוד. 

שלח, הדגיש כי על פי דו"ח מבקר המדינה, המשטרה לא מדווחת על כ- 40% מהמעצרים שהיא מבצעת. מנהל החטיבה לביקורת מוסדות שלטון במשרד מבקר המדינה, יובל חיו, חיזק את דבריו ואמר כי בין השנים 2016 ל-2018 לא תועדו למעלה מ- 123 אלף מעצרים. תנ"צ באואנו השיב כי המשטרה אינה מגדירה מקרים אלו כ"מעצרים". בתגובה אמר היו"ר ח"כ שלח כי גם עיכוב או הבאה לתחנת משטרה מחייבים דיווח ושקיפות וכי בחוויית האזרח זהו מעצר לכל דבר ועניין.