"ייצוג הולם לנשים משפר את שירותי הדת"

הוועדה לקידום מעמד האישה דנה בייצוג הנשים במועצות הדתיות. בדיון הועלו נתונים המראים כי מתוך 120 ממונים שמונו מאז שנת 2018, ישנה רק אישה אחת וכל היתר גברים

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 06/07/20 14:28 יד בתמוז התשפ

"ייצוג הולם לנשים משפר את שירותי הדת"
המועצה הדתית בירושלים, צילום: פלאש 90

הועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי קיימה הבוקר (ב') דיון מיוחד בנושא ייצוג נשים במועצות הדתיות – לקראת הרכבה ואיוש המועצות הדתיות.
יו"ר הועדה ח"כ עודד פורר אמר כי ערב הרכבתן של המועצות הדתיות החדשות שמורכבות על ידי הרשות המקומית, משרד הדתות והרב המקומי הן מקום ציבורי לכל דבר ועניין: "זה לא סוד שכנראה ייצוג הנשים שם הוא נמוך. במקום לקיים דיון אחרי מינוי המועצות הדתיות ביקשתי לקיים את הדיון מוקדם ככל שניתן ושלא יגידו 'חבל שלא אמרתם - בפעם הבאה ניקח את הנושא בחשבון'".

ח"כ אלעזר שטרן טען בדיון כי יש לבחון מחדש את עצם קיומן של המועצות הדתיות: "כל ההסתכלות שלנו על כל המושג שנקרא מועצות דתיות מצריך רביזיה קשה. אתם מעלים על הדעת שמנהל מחלקת חינוך ברשות מקומית ימונה על ידי שר החינוך?
המועצה הדתית צריכה להיות מחלקה בעירייה –בשוהם יש מחלקת דת ואין מועצה דתית ולכו לראות אם יש לתושבים שם תלונות. אולי הן יהיו על פחות מסחרה. לצד הטיפול הדחוף צריך ייצוג נשים, אבל קודם בואו נדבר על איך נראים שירותי הדת בישראל". 

ח"כ עודד פורר בדיון על המועצות הדתיותצילום: ערוץ כנסת

ח"כ יוליה מלינובסקי סיפרה: "כשרציתי למנות אישה למועצה דתית קיבלתי התנגדות עזה מכל המפלגות ומראש העיר ובסוף מיניתי כי לא היה עלי שוט אבל האישה הייתה מודרת מכל פעילות, לא שיתפו אותה ולא הזמינו אותה. הסיפור זה לא למנות לשם מינוי, הן צריכות לקבל סמכויות. הם הולכים לבית הכנסת, יושבים ביחד והיא בעזרת נשים ואין לה איך להשתתף שם. הדת לא שייכת רק לגברים. הנשים הללו חייבות להיות חלק מהותי ולא רק לשם הנראות. צריך להפסיק להדיר ציבורים שלמים מהתחום הזה ולהרחיב גם את הגוף הבוחר". 

עו"ד שלמה נקי, יועץ השר לכינון הרכבים במשרד הדתות, אמר בדיון כי השר עצמו לא ממנה חברים במועצות הדתיות: "השר לא ממנה יושבי ראש למועצות הדתיות, השר מנחה את התהליך. הדבר היחיד שהשר יכול לעשות זה להכניס כמה שיותר נשים להרכב עצמו כדי שזה ישפיע בסוף התהליך על בחירת יושבת הראש במידה וזאת תהיה יושבת ראש. היום המצב שמתמנות כ-30 אחוז בהרכבים ויכולה להיות סיטואציה שמהגוף הבוחר יהיו 100 אחוז נשים ואצל גברים זה יכול להיות עד 70 אחוז". 

ח"כ פורר הופתע מהדברים, ושאל מתי זה קרה ב-72 השנים האחרונות? "בגלל זה אתם לא ממנים נשים – כדי שחס וחלילה לא תגיעו למצב של 100 אחוז נשים? הנתונים כרגע מראים אתם לא עומדים גם ביעד 30 האחוזים". אמר פורר.
עו"ד נקי: "במידה וזה יגיע לנושא ממונים יש תוכנית לשלב נשים ואנו מקווים שתוך 4 חודשים נגיע להרכבים ברוב הארץ".
ח"כ פורר: "אתם מסבירים איך לא תעמדו ביעד שעוד לא קבעתם, רבאק, תציבו יעדים".

באף מועצה דתית בארץ לא מכהן הרכב נבחר

בתנועת נאמני תורה ועבודה חשפו לקראת הדיון בוועדה נתונים מהמשרד לשירותי דת, לפיהם באף מועצה דתית בארץ לא מכהן כיום הרכב מועצה נבחר, כמתחייב בחוק, על אף שהרכבי המועצות הדתיות אמורים להתחדש עד שנה מהבחירות המקומיות. כחלופה להרכבים, ממנה השר לשירותי דת ממונים. 
כיום מכהנים ממונים ב-130 מועצות דתיות ברחבי הארץ,. תשעה בלבד מתוכם (7%) הן נשים וארבע בלבד (3%) מכהנות כממונות ראשיות, בעלות סמכות הכרעה.  

תני פרנק, ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה, אמר: "הנתונים חושפים את המצב העגום בכל הקשור במינוי וכהונת נשים במועצות הדתיות ברחבי הארץ. לא יעלה על הדעת שבמועצות דתיות, המספקות שירותי דת הנוגעים מאוד לחייהן של נשים, כגון מקוואות, לא יכהנו כמעט כלל נשים. אנו קוראים ליישם את ההנחיה של חובת הייצוג לנשים במועצות הדתיות, זאת באמצעות חידוש מלא של הרכבי המועצות הדתיות ברחבי הארץ, בהקדם האפשרי. עד שיחודשו ההרכבים צריך להביא לייצוג נשי גם בקרב הממונים".

אריאל מואב, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית בארגון 'עתים', אמר בדיון: "אנו רואים שוב ושוב כיצד ייצוג למגוון האוכלוסייה במועצות הדתיות, ובכלל זאת ייצוג הולם לנשים, משפר את שירותי הדת הניתנים במקום. יש להביא למינוי מועצות דתיות נבחרות בכלל הרשויות המקומיות, ולעמוד על כך שהנחיית היועץ המשפטי תחול על שלושת הגופים שמרכיבים את המועצה הדתית, הרשות המקומית, השר לשירותי דת והרבנות המקומית, בכדי לייעל את התהליך ולהבטיח כי מינוי ההרכב לא יפסל. ערב הבחירות היו 15 אחוז נשים מבין חברות המועצות הנבחרות וכרגע אנחנו על 3 אחוזים. צריך לבטל את תופעת הממונים".

מנכ"ל חדו"ש – לחופש דת ושוויון, עו"ד אורי רגב אמר כי "היוזמה החשובה של הועדה לקיים את הדיון במינוי נשים למועצות הדתיות חשפה עד כמה המשרד לשירותי דת מתעלם מחובתו להבטיח איזון מגדרי". בניגוד להנחיות הקבועות נחשפו ממצאי חדו"ש, אותם הציג יועצה המשפטי עו"ד שגיא אגמון שגילו כי מאז הבחירות לרשויות המקומיות ב-2018 מונו 60 זוגות ממונים לניהול ענייני המועצות הדתיות, אך בניגוד להנחיות המחייבות של היועמ"ש - מונתה רק אשה אחת מקרב 120 הממונים, ואף היא ללא זכות חתימה וללא שכר. "יש לנו גיבנת שאנו נושאים עשרות שנים והמשרד לא מתמודד איתה", הוסיף עו"ד אגמון, "יש ממונים שקיבלו מינוי בלתי מוגבל בזמן ופועלים כבר עשרות שנים ויש לפעול להחלפתם בהרכב שוויוני".