סמוטריץ' על פיטורי העובדות מערוץ הכנסת: "לא אמשיך להתראיין בערוץ"

שתי עובדות פוטרו מערוץ הכנסת בעקבות פרשת עופר שלח, אחת מהן עובדת שהתלוננה בעבר על הטרדה מינית. האירוע עורר תגובות קשות בתקשורת ובפוליטיקה. שלח הגיב: "צריך לתת לעובדות הזדמנות נוספת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/06/20 08:42 ג בתמוז התשפ

סמוטריץ' על פיטורי העובדות מערוץ הכנסת: "לא אמשיך להתראיין בערוץ"
סמוטריץ'., צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

פרשת ח"כ עופר שלח עוד נותנת את אותותיה, במהלך ריאיון שנערך לתכנית "שחור ולבן" נראה ח"כ עפר שלח זועם על המגישים משה גלסנר ואבי בלום. הקטע לא שודר בטלוויזיה אמנם אחד העובדים צילם את האירוע ופרסם אותו לכתב ynet. בעקבות כך הערוץ החל בחקירות על מנת למצוא את העובד ואף החל לפטר עובדים שסירבו לגלות מיהו אותו עובד.

הידיעה על פיטורי עובדים בגלל חוסר הרצון לדווח על חברם, עוררה ביקורת ציבורית בקרב עיתונאים וכן בקרב פוליטיקאים. כעת מצטרף אל המבקרים חבר הכנסת  סמוטריץ' שכתב בחשבון הטוויטר שלו: "פיטורי שתי העובדות המסורות מערוץ הכנסת רק בשל כך שסירבו להלשין על מי שהדליף את סרטון ההתפרצות של עופר שלח הם בלתי מתקבלים על הדעת. במצב הזה לא אוכל לתת ידי לכך ולהמשיך להתראיין בערוץ. אני קורא ליתר חבריי בכנסת להצטרף אלי ולהודיע כי לא יתראיינו בערוץ עד שהנהלתו תתעשת ותחזור בה".

בעקבות כך בצלאל סמוטריץ' שיגר מכתב לכל חברי הכנסת על האירוע וקרא להם להצטרף אליו לחרם על הערוץ: "חברים שלום,איננו יכולים לעבור לסדר היום על התנהלות הנהלת ערוץ הכנסת סביב פרסום סרטון ההתפרצות של עפר שלח. פרסום הסרטון הוא בעל ערך ציבורי וכלי תקשורת, שמעצם טבעו ניזון מהדלפות דבר יום ביומו, לא יכול לפעול באגרסיביות ובהשתקה כזו של שימוש בפוליגרף ופיטורין של שתי עובדות ותיקות ומסורות שכולנו מכירים רק בשל סירובן להלשין על מי שהוציא את הסרטון. שתיקתנו והמשך שיתוף הפעולה שלנו עם הערוץ כאילו כלום לא קרה משמעותה הסכמה לצעד הלא תקין, לא אתי, ולא מוסרי הזה.

"אני קורא לכם להודיע כי לא תתראיינו בערוץ עד שהנהלתו תתעשת ותחזור בה מהתנהלותה.
ערוץ הכנסת שבו לא יתראיינו חברי כנסת יאבד את זכות קיומו וממילא יתאפשר לכנסת לבטל את ההסכם עם ההנהלה הנוכחית ולהוציא את הערוץ למכרז חדש. אין מדובר בעניין של ימין ושמאל, קואליציה ואופוזיציה. מדובר בהגנה על חופש הביטוי ובבלימת הניסיון להלך אימים על עיתונאים ועובדי תקשורת באמצעים בלתי קבילים בעליל".

אל סמוטריץ' הצטרף ח"כ שלמה קרעי ששלח מכתב ליו"ר ועדת הכנסת לקיים דיון דחוף בנושא פיטורי העובדות. קרעי: "ההתנהלות בערוץ הכנסת בנוגע לשתי העובדות היא שערוריה. הערוץ הזה צריך להוות דוגמא ומופת בכל עניין. שוחחתי השבוע בעניין עם יו"ר ועדת הכנסת ושלחתי לו בקשה בעניין. ועדת הכנסת אמונה על חוק ערוץ הכנסת ועליה לכנס דיון בנושא לאלתר".

צילום: ללא

בכאן 11 נחשף כי אחת העובדות שפוטרה התלוננה לפני כשנה על הטרדה מינית מצד עובד אחר בערוץ. העובדת עצמה פוטרה בשל סירובה להיבדק בבדיקת פוליגרף על מנת לדווח על הפצת הסרטון, אך החקירה בקרב תלונתה טרם נגמרה. לפי שני עובדים אחרים בערוץ, ההנהלה "נמרחה" עם חקירת אירוע ההטרדה. הנהלת הערוץ דיווחה לעובדת בשימוע לפני פיטורים כי תלונתה טופלה, אך בעוד היא פוטרה העובד שעליו התלוננה נותר בתפקידו. 

מערוץ הכנסת נמסר בתגובה: "העובדת סיימה את עבודתה בערוץ הכנסת בשל אירועים חמורים שהובילו למשבר אמון עמה והובילו לסיום העסקתה בהתאם להוראות הדין. תלונתה של העובדת נוגעת לאמירה שנאמרה לה לפני למעלה מחצי שנה וטופלה באופן מקצועי, יסודי ועל פי דין ומסקנות הדוח שהוגש בעניין יושמו. אין קשר בין המקרים".

עופר שלח כתב תגובה על עניין הפיטורים: "לא היה לי שום קשר לחקירת העובדים בערוץ הכנסת וכמובן גם לא לפיטוריהם, עליהם קראתי בתקשורת. אבל מכיוון ששמי שורבב לעניין, אני חושב שצריך לשקול מחדש פיטורים של אנשים בעת משבר שכזה. אפשר וצריך לתת להם הזדמנות נוספת".