אושר בקריאה ראשונה: איכון טלפונים ניידים בידי השב"כ

לאחר שבוועדת השרים אישרו את איכון הניידים, הסוגיה עברה להצבעה במליאת הכנסת. כעת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק ההצדקה - לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/06/20 21:40 ב בתמוז התשפ

אושר בקריאה ראשונה: איכון טלפונים ניידים בידי השב"כ
מליאת הכנסת, צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מוקדם יותר היום (ד') בישיבת השרים סוכם כי איכוני השב"כ יחזרו לפעילות, במטרה לעקוב אחרי אנשים שנדבקו בקורונה. כעת עברה ההחלטה להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. בהצעת החוק מוצע לעגן בחקיקה ראשית, כהוראת שעה, את הסמכת השירות לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש. מוצע לקבוע בהצעת החוק את התנאים להפעלת סמכות השירות ואת הפעולות המסוימות שהשירות יוסמך לבצע בהתקיימם. בתוך כך, ייקבע כי תנאי להפעלת הסמכויות שיוקנו לשירות מכוח החוק המוצע הוא הכרזה של הממשלה על הצורך בהסתייעות בשירות, בהיקף שיהיה מותאם למצב התחלואה באותה עת ולקיום חלופות מתאימות ביחס לסיכון הנשקף לציבור מהמחלה.

כמו כן, מוצע לקבוע כי אם תמצא הממשלה שלא מתקיימות עוד הנסיבות שהביאו להכרזה על הסמכת השירות, תבטל את ההכרזה, והסמכויות האמורות בחוק זה לא יופעלו עוד. סמכות ביטול ההכרזה כאמור, תוקנה גם לכנסת. לאחר ביטול ההכרזה תהיה הממשלה רשאית לשוב ולחדשה, אם ישובו ויתקיימו הנסיבות המצדיקות זאת, וזאת במהלך תקופת תוקפו של החוק המוצע.

כמו כן מוצע לקבוע סייגים שונים לפעולות שיבצע השירות לפי החוק המוצע וכן מגבלות מחמירות על עיבוד המידע, שמירתו, העברתו והשימוש בו, והכול במטרה לצמצם, ככל הניתן, את הפגיעה בזכות לפרטיות. נוכח החשיבות הרבה לבחינה מתמדת של הצורך בהמשך הסתייעות בשירות אל מול חלופות מתאימות אחרות, מוצע לקבוע כי הממשלה תמנה צוות שרים שיהיה אמון על המשך בחינה זו. עוד מוצע כי נוכח הרגישות והחריגות הכרוכות בהסמכת השירות לצורך האמור, החוק יחוקק כהוראת שעה למשך תקופה של שלושה חודשים, אשר יהיה ניתן להאריכה לתקופה נוספת אחת בלבד שלא תעלה על שלושה חודשים. 45 תמכו מול 32 שהתנגדו וההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתריע היכן יתקיים המשך הדיון.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "ההחלטה להמשיך ולהסתייע בשירות ולעגן את הסמכות לכך בחקיקה, התקבלה לאחר שנקבע כי יש לכך הצדקה. זאת, בין השאר, על יסוד המלצת צוות שרים שהוקם מכוח החלטה 4950 ,אשר נדרש לבחון את היעילות של הסתייעות בשירות לפי החלטה זו ובמידת הצורך להציע חלופות והמלצות לשינויים בהחלטה האמורה, ומצא כי לעת הזו לא קיימת חלופה אחרת. זאת, בשים  לב לצורך בהמשך צמצום התפשטות המגפה והאטת קצב התפשטותה מחדש, ככל הניתן, באמצעות איתור במהירות של כל מי שנחשפו לחולה, ובפרט בשל הצורך במניעת התפשטות מחדש של המחלה לאחר הסרת מגבלות התנועה הגורפות, פתיחתו של המשק באופן הדרגתי וחזרת מיליוני אזרחים לחיי שגרה.

מניתוח הנתונים שבידי משרד הבריאות ושדווחו לוועדת הכנסת לענייני השירות, עולה באופן עקיב, כי הסיוע שניתן בידי השירות הועיל באיתור מוקדם ומהיר של אנשים שבאו במגע עם חולים באופן שעלול להביא להדבקה, ובאופן זה אותרו מראש כשליש ממי שחלו בפועל, ובפרט כאלה שאינם בני משפחה קרובה, ושלא עלו בחקירה האפידמיולוגית האנושית. בכך צמחה תרומה של ממש לצמצום התפשטות המגפה, יחד עם צעדי הגבלות התנועה והריחוק החברתי.

השר יובל שטייניץ הציג את ההצעה בשם הממשלה ואמר: "כל מי שמנסה להכחיש את האיום שבמגיפה ואת הסיכון שבמגיפה אינו אלא שרלטן ואחרי זה עיניים. אני יכול לומר לכם שמחצית מחצית מהחייבים בבידוד ומחצית מהחולים אותרו באמצעות הכלי הסיוע של השב"כ. רמת הפולשנות והחודרנות של החקירות האפדימאולוגית היא פי מאה מאשר איכון סולרי. זו תהיה איוולת לא להשתמש ביכולת הזו".

ח"כ יאיר לפיד: "הממשלה הזו  במקום לנהל את משבר הקורונרה, מנצלת את משבר הקורונה. מנצלת אותו בשביל לייצר משרדים ממשלתיים שאף אחד לא צריך, מנצלת אותו בשביל תקציבים לכל החברים מנצלת אותו היום בשביל להפיל חוקים שלא מוצאים חן בעיניה ועכשיו היא מנצלת אותו בשביל להפעיל כלי שאפילו השב"כ לא  מעוניין שהשתמשו בכלי הזה. יש כלים  אזרחיים מצוינים, ובמקום זה חושפים שיטות עבודה של השב"כ, מעמיסים על השב"כ ופוגעים בהליכים הדמוקרטיים הכי בסיסיים של המדינה".

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן