כנסי הקיץ בצל הקורונה: מי ביטל, מה מתקיים ואיפה עברו לזום

בתקופה זו של השנה משתלטים, בשנים רגילות, כנסי הקיץ וימי העיון המגזריים על השיח הציבורי והתורני. השנה, בצל הקורונה והמגבלות על התכנסויות, יצאנו לבדוק מה השתנה, ואיך מקיימים יום עיון שמושך אלפים בצל מגפה עולמית

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 22/06/20 16:27 ל בסיון התשפ

כנסי הקיץ בצל הקורונה: מי ביטל, מה מתקיים ואיפה עברו לזום
יום עיון. אילוסטרציה, צילום: יחצ

בכל שנה, בתקופה שבין שבועות לתשעה באב, מתקיימים במגזר הדתי לאומי עשרות כנסים, ימי עיון, לימוד תורני ושאינו תורני - לגברים, לנשים, של ישיבות מסוג זה ומסוג אחר, ועוד ועוד. השנה, בצל מגפת הקורונה והמגבלות על התכנסויות, ניסינו להבין איך ניתן לקיים אירועים מסוג זה.

מרכז שפר להורות וזוגיות- כנס דיגטלי ראשון

תחת הכותרת "המפתח לשינוי בידיים שלך" יקיים מרכז שפר ב-20-22/7, את כנס העשור שיעמוד בסימן הורות, זוגיות ומודעות – הפעם בגרסה דיגיטלית. הכנס שצפוי לארח כ-2000 משתתפים, יתקיים זו השנה העשירית. הפעם במתכונת מיוחדת, ככנס דיגיטלי מקוון, גם התכנים וגם הטכנולוגיה הותאמו לרוח התקופה. 5 הרצאות, וכ- 25 סדנאות, יפתחו לקהל ויועברו בשידור חי על ידי מיטב המרצות, היועצות, נשות מפתח בתחום הטיפולי, מנחות קבוצות והדרכת הורים וותיקות, המתמחות בגישת שפר.

כנס העשור של מרכז שפר המבוסס על גישת שפר, גישה הנותנת מענה לקשיים בני זמננו בתחומי ההורות, הזוגיות ובתחום האישי. הכנס יעסוק השנה בסוגיות מרכזיות, המאפיינות כמעט כל משפחה בישראל ויוקדש למערכות יחסים שאנו מנהלים, בכל רובד בחיינו: בזוגיות, במשפחה, מול עצמנו, מול הילדים ועוד.
עלות הכנס החל מ-65 ₪ דמי השתתפות למושב ועד 185 ₪ להשתתפות בכל המושבים (3 ימים 20-22/7), הרשמה באמצעות אתר www.merkaz-shfer.org או בטלפון- 02-9944886

ימי העיון בתנ"ך - מכללת הרצוג

ימי העיון בתנ"ך שמקיימת מכללת הרצוג הסמוכה לישיבת הר עציון באלון שבות, מושכים אליהם אלפים רבים מדי שנה. בדרך כלל נפרש הלימוד על פני חמישה ימים מלאים של שיעורי תנ"ך, המתקיימים בקמפוסים השונים של המכללה באלון שבות, ובבניין הישיבה. 

השנה, בצל הקורונה, הודיעה מכללת הרצוג כי ימי העיון יתקיימו במתכונת מיוחדת, בימים ראשון עד שלישי, ה'-ז' במנחם-אב (29-26 ביולי).

במכללה מספרים כי הם נערכים לקיים גם לימודים באלון שבות (בהתאם להנחיות משרד הבריאות שיחולו באותה עת) וגם לימודים וירטואליים. ביום רביעי, ערב תשעה באב, (ובצום עצמו) יתקיימו מספר יחידות לימוד וירטואליות.

רשימת השיעורים תפורסם בקרוב, ואז תיפתח ההרשמה.

כנסי ארגון 'צהר'

כנסי הקיץ של ארגון 'צהר' שהתקיימו בשנים האחרונות במתכונת מורחבת, בנושאים שונים ברחבי הארץ, לא יתקיימו השנה בשל המצב. במקומם, מפיקים בארגון תכנית טלוויזיה באורך מלא, בהנחייתו של פרשן חדשות 12, עמית סגל, שתעסוק בשאלות שהגיעו לרבני 'צהר' בימי הקורונה.

התכנית, שתעלה בערוץ היוטיוב של 'צהר' בעוד חודש בדיוק, ב-21.7, תיקרא 'מראית עין', ותעסוק במציאות של חיינו בעקבות הקורונה, וכיצד אנחנו רואים אחרת את חיינו כיום.
מרכזת הכנס, צופיה הירשפלד, מספרת לכיפה כי בתכנית יהיו שלושה מושבים, שאת כל אחד מהם ינחה אחד מראשי 'צהר', יישבו בהם אנשים ונשים רלוונטיים לתחום, והם יעסקו בתחומי החיים השונים בצל הקורונה.
המושב בנושא האתיקה, בראשותו של הרב יובל שרלו יעסוק בביוש (שיימינג) בצל הקורונה, בעקבות שאלות על הצורך לדווח על מי שמפר בידוד, הולך בלי מסכה וכדומה. המושב בנושא 'חברה ומשפחה', בראשות הרב רפי פוירשטיין, יעסוק בנושא הריחוק החברתי בתוך המשפחה בשל הקורונה, והעובדה שסבא וסבתא לא יכולים לראות את נכדיהם, להגיע לשמחות משפחתיות ועוד - המציאות המשפחתית החדשה שנוצרה. המושב השלישי, בראשות הרב דוד סתיו, יהיה בנושא השינויים במרחב הציבורי-הדתי, ויעסוק במדרון החלקלק שעשוי להיווצר בעקבות סוגיות כמו השימוש ב'זום' בליל הסדר, או מנייני הרחוב שחלקם התקיימו ללא הפרדה בין גברים לנשים.

בניין שלם

במרכז ללימודי המשפחה 'בניין שלם' מקיימים מדי קיץ, כבר שנים רבות, ימי עיון מרוכזים לנשים בנושאים שונים. אלפי נשים מרחבי הארץ מגיעות מדי שנה להשתתף בכנס. השנה, בצל הקורונה, מתקיים הכנס במתכונת וירטואלית.

הנשים התבקשו הנשים להירשם מראש לשיעורים המתפרסמים באתר, והנרשמות מקבלות קישור לצפייה ישירה בשיעור המבוקש. הכנס עצמו התקיים בשבוע שעבר, ובבניין שלם ממשיכים במקביל בהעלאת שיעורים בצורה שוטפת לאתר, בהרשמה מראש.

ימי התנ"ך בגבעת שמואל

בשנים האחרונות קיימו מדרשות הרובע ו'אוריה', יחד עם ישיבת שבי חברון, מספר ימי עיון בתנ"ך בגבעת שמואל יחד עם משרד החינוך, שהחלו כמעין תשובה לימי העיון הפופולריים של ישיבת הר עציון ומכללת הרצוג באזור ירושלים. המרצים והמרצות בימי העיון מגיעים ברובם המכריע מהאזור השמרני יותר של עולם התורה הציוני-דתי אך משתדלים לגוון כמה שיותר.

ממארגני ימי העיון נמסר כי נכון לעכשיו הם עובדים במרץ על מנת לקיים את ימי העיון בימי תשעת הימים והודעה מסודרת תצא בקרוב

'בכל לבבך' - ישיבת רמת גן

כנס 'בכל לבבך', שמארגנת ישיבת רמת גן בשנים האחרונות, עוסק בנושא עבודת ה', ומושך אליו אלפים רבים מדי שנה. השתתפו בו אמנים ורבנים רבים המזוהים עם הזרם החסידי בציונות הדתית.

סמנכ"ל ישיבת רמת גן, אהרן סעדון, מספר לחדשות כיפה על ההיערכות לכנס של הקיץ הנוכחי, בצל הקורונה: "במצב הנוכחי אנחנו לא רואים את עצמנו עורכים כנס פיזי, ועל כן אנחנו נערכים לכנס וירטואלי במתכונת קצת שונה ומצומצמת. אבל יש למה לחכות". הוא מבטיח.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן