הצעת חוק: "דמי אבטלה לעובדים לאחר גיל פרישה"

לא רק בזמן חירום: ח"כ אתי חוה עטיה (ליכוד) הגישה הצעת חוק דמי אבטלה לאוכלוסיית העובדים  לאחר גיל פרישה. על פי הצעת החוק: גם עובדים שפוטרו לאחר הגיעם לגיל פרישה יהיו זכאים לדמי אבטלה. ח"כ עטיה: "נתקן את העוול"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/06/20 13:48 כב בסיון התשפ

הצעת חוק: "דמי אבטלה לעובדים לאחר גיל פרישה"
צילום: shutterstock

במסיבות העיתונאים הודיע שר האוצר ישראל כ"ץ כי מבוגרים, בני 67 ומעלה, יזכו בעקבות משבר הקורונה למענק נוסף מהמדינה - הזכאות למענק הוארכה גם לחודש יוני. ח"כ אתי חוה עטיה הגישה הצעת חוק להעניק  דמי אבטלה לאוכלוסיית העובדים  לאחר גיל פרישה כפתרון קבוע.

בדברי ההסבר בהצעת החוק צוין כי אוכלוסיית העובדים לאחר גיל פרישה מאופיינת, בדרך כלל באנשים קשי יום, שאינם בעלי פנסיה, או שהם בעלי פנסיה שאינה מאפשרת מחיה בכבוד. עובדים אלה אינם יכולים להתקיים מקצבת אזרח ותיק בלבד ועל כן נאלצים להמשיך ולעבוד. 

רבים מהם יש להדגיש, הם עובדי קבלן המועסקים בתחומי השמירה, הניקיון או תחומים מוחלשים אחרים – ועל פי רוב אלה עובדים שמשתכרים שכר מינימום או שכר קרוב לו. 

סכנת הפיטורים מרחפת מעל ראשיהם באופן תמידי ולא רק בזמן משבר והם יהיו הראשונים לצאת ממעגל העבודה, בעת צמצומים, למשל בעת שהם מפוטרים, הם עומדים בפני שוקת שבורה ואין להם אמצעי קיום אחר כלשהו.

על פי החוק, כיום נשללת מעובדים שפוטרו הזכות לדמי אבטלה, רק משום שהגיעו לגיל פרישה. 
מטרת הצעת חוק זו היא להביא לתיקונו של עוול זה ולאפשר לעובדים אלה לקבל דמי אבטלה כמו כל עובד אחר שעומד בקריטריונים. שלילת הזכות על רקע גיל, אינה עולה בקנה אחד עם עליית תוחלת החיים ולא עם עקרון השוויון. 

בנוסף, שלילת הזכאות לדמי אבטלה מעובד שהפך מובטל והוא מעל לגיל פרישה היא בלתי מידתית כלפיו ואינה נכונה ציבורית ומעשית ומנוגדת לאינטרס הציבורי והלאומי למגר את תופעת העוני ולצמצם פערים חברתיים. 

ח"כ עטיה:  "חייבים לתקן את העוול ולאפשר למי שעבד והפך מובטל מינימום של קיום בכבוד ולסייע לו בתקופת הביניים בה הוא מנסה לשוב למעגל התעסוקה. עקרונות אלו תקפים לגבי עובדים מעל לגיל הפרישה בדיוק כפי שהם תקפים לעובדים שטרם הגיעו עדיין".

"בעקבות משבר הקורונה, רבים איבדו את מקום עבודתם ומקור הכנסתם העיקרי ורבים הוצאו לחופשה ללא תשלום או פוטרו. אחוז האבטלה זינק ועומד על מאות אלפי מובטלים. בעת חירום התברר למפוטרים מעל גיל פרישה, כי הם מופלים לרעה ואינם זכאים לדמי אבטלה. עובדים מעל גיל פרישה, שממשיכים לעבוד כי אין להם פנסיה או פנסיה לא מספקת למחייה, אין להם נכסים או חסכונות. הכנסתם היחידה היא קצבת אזרח ותיק, שכידוע אין די בה כדי להתקיים בכבוד", אומרת עטיה.

"מדובר באפליה בוטה על רקע גיל ונדרש תיקון בחקיקה ראשית כדי לתקן את העוול ולכן הגשתי את הצעת החוק לסייע לאוכלוסיית העובדים לאחר גיל פרישה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן