תשע שנים אחרי: 40% ממפוני גוש קטיף עדיין לא נכנסו לבתי הקבע

בצל מבצע צוק איתן הכנסת ציינה תשע שנים להתנתקות. ועדת הכנסת דנו בתפקוד המדינה בשיקום קהילות גוש קטיף. ח"כ זבולון כלפה: "רבים מהתושבים איבדו אמון במוסדות המדינה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 15/07/14 16:35 יז בתמוז התשעד

תשע שנים אחרי: 40% ממפוני גוש קטיף עדיין לא נכנסו לבתי הקבע
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

בצל מבצע צוק איתן, ציינו היום (ג') במשכן הכנסת ציינו תשע שנים לביצוע תוכנית ההתנתקות ועקירת המתיישבים מחבל קטיף בדיונים בוועדות הכנסת. מאוחר יותר תציין המליאה את יום גוש קטיף בדיון מיוחד. יום גוש קטיף בכנסת הוא יוזמה של שדולת ארץ ישראל בכנסת בהובלת ראשי השדולה, ח"כ יריב לוין וח"כ אורית סטרוק ובשיתוף ועד מתיישבי גוש קטיף.

בפתיחת היום אמרה ח"כ סטרוק: "כל מה שהימין אמר והזהיר לפני ההתנתקות קרה במדויק. כל המערכות, הכנסת, הממשלה, המערכת המשפטית והתקשורת כולם צריכים לעשות חשבון נפש על ההתעלמות מדברי האזהרה הברורים. היום זה חשוב בעיקר כדי ללמוד את העובדות והנתונים ועד כמה הנזק שההתנתקות הביאה גדול וכיצד מונעים זאת לעתיד. העובדה שהיום מתקיים בהשקה למבצע 'צוק איתן' לא תוכנן מראש אבל הקרבה ביניהם היא יותר מסמלית".

בוועדת העבודה והרווחה דנו הבוקר בהיבטים הנפשיים הנגרמים לאוכלוסייה הנמצאת תחת איום רקטות. "אנחנו כמערכת בריאות בפן שלנו הרפואי והנפשי חייבים לתת לאנשים האלו מענה", אמר לחברי הכנסת פרופ' אמנון אפק מנכ"ל משרד הבריאות.

"מיעוט המשתתפים בדיון משקף מציאות של חוסר אמון", הסביר לנוכחים ח"כ זבולון כלפה, ממפוני קטיף. "אנשים שבעים מהבטחות ומילים כשבפועל לאחר מכן אין פתרונות. אנשים מבינים שהם נמצאים במקום שהיכולת שלהם לקבל סיוע מהמדינה ומוסדותיה הולך ופוחת עם השנים".

נציגי ועד מתיישבי גוש קטיף הבהירו לחברי הכנסת כי רק 60% ממשפחות גוש קטיף נכנסו לבתי הקבע. "בלתי נתפס ש-40% מהאנשים עדיין לא הגיעו לגפנם ותאנתם", הבהיר ח"כ אילן גלאון (מרצ) שהוסיף: "אני רואה את עצמי כידיד מפוני גוש קטיף".

נציגי גוש קטיף שהגיעו ליום הדיונים סיפרו לחברי הכנסת אודות הבירוקרטיה המתישה שגרמה לכך שגם תשע שנים אחרי הגירוש מגוש קטיף מלאכת השיקום רחוקה מסיום. נציגי הקהילות גם ציינו את מצב החרום בהם הם נמצאים כבר שנים רבות ששיאו בימים אלו במבצע צוק איתן כשאתרי הקראווילות והיישובים מטווחים על ידי החמאס מהיישובים בהם הם התגוררו בקטיף. "מאז פרוץ האינתיפאדה אנחנו במצב חרום החלו אבל בשנים האחרונות אין לנו קהילה ושגרה שעזרה לנו להתמודד עם המצב ולכן מצבנו גרוע יותר", אמרה אחת מנשות גוש קטיף שהגיעה לכנסת.

חברי ועדת הפנים של הכנסת שמעו מנציגי ועד מתיישבי גוש קטיף על המצוקות התכנוניות של הקהילות. חגית ירון מוועד המתיישבים ציינה כי ההחלטה על העתקת קראווילות לא בוצעה במלואה ואבי פרחן, ממפוני אלי סיני, ציין כי גם כיום, תשע שנים אחרי הגירוש, עדיין לא עלו הטרקטורים על השטח בו הם אמורים לבנות את היישוב נווה ים.

בתום הדיון בוועדת הפנים החליטה יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב להקים ועדת משנה שתעסוק בכל סוגיית מינהלת תנופה ובסוגיות שונות בטיפול בקהילות גוש קטיף. "ועדת המשנה תעבוד כמובן גם במהלך הפגרה", הבהירה ח"כ רגב, "התנהלות מינהלת תנופה היא פשוט בושה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן