תל אביב תופסת ראש יהודי

העיר ללא הפסקה "מתחזקת" בשיעורי תורה, מניינים משותפים לימים הנוראים ופעילות יהודית-תרבותית ענפה לאורך ימות השנה. ישראל זעירא, מנהל "ראש יהודי": "אנחנו מקבלים את כולם"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 24/09/12 16:19 ח בתשרי התשעג

תל אביב תופסת ראש יהודי
ראש יהודי, צילום: ראש יהודי

בשנים האחרונות קיבל הנוף התל אביבי תופעה חדשה. לא מדובר על מצעד הגאווה, לא על מועדונים מפוקפקים וגם לא על טרנד אופנתי חדש. צאו מהראש של תל אביב "עיר החטאים" כי התופעה החדשה בעיר היא בראש אחר לגמרי, ראש יהודי.

קהילת "ראש יהודי" היא קהילה חיה ותוססת של יהודים חילוניים הפועלת במרכז תל אביב ומחזיקה בית כנסת פעיל ושיעורים לאורך כל השבוע. אם חשבתם שמדובר בקבוצה קטנה ולא מורגשת טעיתם ובגדול. רק בתפילות ליל שבת מונה בית הכנסת של "ראש יהודי" כ-150 מתפללים כאשר מה שמחבר את כולם היא תפילה ארוכה במיוחד של שירה ודברי תורה, ליבם הרחב של ארבע משפחות המאמצות את הקהילה והקב"ה, כמובן.

"לראות עזרת נשים מלאה בנשים עם גופיות זה בהחלט מראה ייחודי", אומר לכיפה ישראל זעירא מנהל "ראש יהודי" וקובע כי "העובדה שמגיעה בחורה חילונית לבית כנסת זהו חלומה של הציונות הדתית". כיצד קרה שחילוניים רבים מגיעים לתפילות בית הכנסת ולשמוע שיעורי אמונה מפי רבנים כמו הרב אורי שרקי, הרב אהרל'ה הראל והרב ד"ר מיכאלה אבולעפיה? לישראל זעירא יש, מסתבר, את הנוסחה המדויקת: "זו קהילה רוחנית אליה מגיעים אנשים ללא תחושות של כפייה ומניפולציות כי אנחנו מקבלים את כולם כפי שהם - עם כיפה ובלעדיה. הם יכולים להגיע, לשאול הכל ולקבל תשובות וכיוון אך בעיקר לקבל חיבוק ויחס חם והכל בשמחה - זה כל העניין".

(ישראל זעירא. צילום: ראש יהודי)

את הקהילה מאמצות משפחות אשר שומרות על יחס חם עם חברי הקהילה, רובם רווקים ורווקות, מזמינים אותם לסעודות שבת ומקיימים בסלון ביתם "בית פתוח". נתון מעניין הוא שכ-70% מחברי "קהילת ראש יהודי" הן למעשה נשים. נתון אשר דרש התייחסות מיוחדת מאנשי ראש יהודי, התייחסות שהתבטאה במדרשה חדשה לבנות בשם "שושנת אביב".

מדרשה בה מתקיימים שיעורי אמונה, ערבים מיוחדים ואפילו הופעות מוסיקאליות כמיטב הנשיות והמסורת. תרבות יהודית היא דבר נפוץ בראש יהודית התל-אביב כך שמלבד ההופעות המתקיימות שם, של זמרים כמו אביתר בנאי וארז לבא ארי, הרי שכבר במשך מספר שניים ש"ראש יהודי" מקיימים 'הקפות שניות' במועדון הבארבי בתל אביב. מועדון המוסיקה התל אביבי זוכה פעם בשנה להכניס לתוכו ספרי תורה, הופעה של יוני גנוט, והרבה שמחת תורה.

אל תטעו, על אף התרבות היהודית הענפה מסביר זעירא כי מדובר רק במעטפת. "יש שחשובים שאם יהפכו את היהדות לפולקלור הם יקרבו יהודים וזו טעות", הוא טוען, "הציבור רוצה דברים גדולים ולא שטחיים, כשאני אומר דברים גדולים אני מתכוון לשיעורי אמונה שאנו מקיימים שהם ברמה הגבוהה ביותר, כשאת שמכבדת את שומעיהם".

רבים מחברי הקהילה מוצאים עצמם מתקרבים ליהדות ורבים אף בתהליכי חזרה בתשובה כאשר ב"ראש יהודי" מודים כי זהו אכן המצב הרצוי מבחינתם. "המאפיין העיקרי של חברי הקהילה זה האומץ, היושר והפתיחות כיוון ששלושת התכונות הללו נצרכות מאדם חילוני על מנת לדפוק על הדלת שלנו", אומר זעירא, "פתיחות, ויש הרבה ממנה, ובחלקה בדמות של סקרנות. למרות עבודה מאומצת של התקשורת הישראלית אין שנאה בין דתיים לחילוניים והצעירים התל-אביבים פתוחים לשמוע. היושר הוא לקבל את האמת ממי שאמרה אפילו אם יש לו זקן ארוך. השלישי זה האומץ, האומץ לקבל על עצמך שינוי ולהשתייך למהלך רוחני ולציבור האיכותי כאן יש את האומץ. לכן אני מעריץ את בעלי התשובה כי זה שינוי אדיר שהם לוקחים על עצמם".

רבים מודאגים מתופעת הדתל"שים בציבור הדתי אך נראה כי אתה אופטימי. האם המאזן פועל לטובתנו?

"אני רואה את הדתל"שיות כריאקציה לסיגים שנדבקו בנו, כי יש לנו מה לתקן את עצמנו כחברה. אנחנו בעצמנו ציבור של בעלי תשובה כי לא היה ציבור כזה לפני חמישים שנה. הציונות הדתית היא סוג של זרם חדש שרוצה לשמור מצוות לצד המודרנה ונמצא בעומק הסוגיות של קודש מול חול, דת ומדינה, תורה ועבודה והוא צריך לסלול דרך חדשה ויש נפילות כמו בכל דרך. באופן טבעי הילדים שלנו לא מקבלים אוטומטית את הוריהם ובודקים הכל מחדש. זה תופעה של דור שני של בעלי תשובה וזה מצוי גם בברסלב. זה נכון שיש הרבה דתל"שים אך הרבה מהם גם חוזרים הביתה אחרי שהם טועמים מהחילוניות ולא צריך להיבהל מזה. צריך לעשות מאמצים בעיקר לתקן את עצמנו ופחות לנסות לתקן כל הזמן את הנוער".

ב"ראש יהודי" מקווים כי את המודל שהפך לתופעה מרשימה יאמצו גם במקומות נוספים ברחבי הארץ ובכל הקהילות הדתיות והגרעיניים התורניים. יחד, הם אומרים, ניתן לעשות שינוי אמיתי בחברה הישראלית.

האמת היא שלא רק ראש יהודי מעלים את תל אביב לאיגרא רמא. לאחרונה תל אביב מקיימת בתוכה, תאמינו או לא, סיורי סליחות ומאיימת לקחת את הסיורים המסורתיים מערים כמו ירושלים וצפת. מי שאחראים לכך הם אנשי הגרעין התורני ביפו ואנשי מדרשת יפו אשר זו השנה הרביעית שהם מקיימים סיורי סליחות בתל אביב. האלטרנטיבה המסקרנת כבר משכה אליה 4,000 מסיירים שזכו לביקור בבית הרב קוק, סמטאות יפו ובעקבות כל אותם סיפורי העם היהודי שבעיר. "רוב עם ישראל גר בין חדרה לגדרה, וסיורי הסליחות ביפו הינן הזדמנות לאנשים שלא רוצים לנסוע רחוק לירושלים או לצפת ומחפשים חוויה מרוממת ברוח המורשת", אומר איתי גרנק, מנהל גרעין תורני יפו: "אנו קוראים לכל עם ישראל להצטרף אלינו לסיורי סליחות ביפו ובתל-אביב".

לפניות לכתב - desk@kipa.co.il