תלמיד ישיבה יוכל להגיע ללימודיו עם אזיק אלקטרוני

תיקונים משמעותיים בחוק האיזוק האלקטרוני, יתנו מעמד שוויוני לתושבי יהודה ושומרון ולבחורי ישיבות וכן יפתרו בעיות ארוכות שנים של שמירת שבת וחג

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/11/14 18:14 א בכסלו התשעה

תלמיד ישיבה יוכל להגיע ללימודיו עם אזיק אלקטרוני
Shutterstock, צילום: Shutterstock

מידי שנה משתחררים עצורים רבים למעצר מחוץ לכתלי הכלא, תחת פיקוח של אזיק אלקטרוני. האזיק האלקטרוני הינה זכות המאפשרת, בהחלטת שופט, שחרור למעצר בית. עד עתה התנהל ההליך בהוראת שעה ולא בחקיקה מסודרת, ועתה קודמה הצעת חוק שתסדיר את הנושא.

שינוי אותו יזמה ח"כ אורית סטרוק הוא ביטול הסעיף בחוק שהציעה הממשלה, לפיו לשר לביטחון פנים תינתן אפשרות להחריג אזורים מסויימים, בהם מטעמים של "שלום הציבור" לא תהיה אפשרות להפעיל את האזיק האלקטרוני. מדובר בעיקר באזורי יהודה ושומרון. לאור זאת, גם תושבי יהודה ושומרון יוכלו ליהנות מהאפשרות של אזיק אלקטרוני במקום לשבת מאחורי סורג ובריח.

תיקון נוסף שהוכנס לחוק יאפשר לבחורי ישיבה להמשיך ללמוד ולהגיע לישיבה או לכולל בתקופת האיזוק. זאת לעומת הנוסח המקורי של החוק הממשלתי, שנתן אפשרות להמשך לימודים רק לתלמידים עד גיל 18 בלבד.

חברי הכנסת גפני וסטרוק דרשו בתוקף להכניס למסגרת החוק סעיף, אשר יפסיק תופעה של חילולי שבת המוניים שהיו נהוגים עד כה ע"י מערכת בתי המשפט ושירות בתי הסוהר, במקרים בהם ראש השנה חל בימים חמישי וששי, ולאחר מכן בשבת היו עד היום מסיעים עצורים רבים להארכת מעצר. ח"כ גפני הביא לישיבת הועדה המשותפת בראשותו את הרב של שירות בתי הסוהר, ובהתייעצות עמו גובש פתרון לפיו שופט שאינו יהודי ייסע לבתי הסוהר ושם יערוך את הליך הארכת המעצר, במקום שסוהרים ואסירים רבים ייסעו הלוך וחזור בשבת קודש.

מספר תיקונים נוספים לחוק אותם הובילו סטרוק וגפני יחד עם יו"ר ועדת חוקה דודו רותם הינם: ביצוע בדיקה, אחת לשנה, שהפיקוח האלקטרוני עומד בכללי ההלכה היהודית בכל הנוגע לשמירת שבת. מינוי ממלא מקום למנהל תכנית הפיקוח מטעם השב"ס, לצורך אישור יציאות דחופות וחריגות של המפוקחים מתוכנית הפיקוח. צמצום מספר ימי המעצר במקרים של הפרת תנאי הפיקוח. המשך מעורבות של הוועדה המשותפת באופן ישום החוק (הועדה תאשר את התקנות שיקבע השר, ותקבל דיווח חצי-שנתי עם אופן ישום החוק).