תלמידי ישיבות הסדר יקיימו טקסים ביום הזיכרון לזכר חיילים חרדים

עשרות חללים חרדים אינם זוכים לאמירת קדיש ביום הזיכרון בגלל שבני משפחתם מתביישים להגיע למקום. תלמידי ישיבות הסדר יקיימו טקסים לזכרם. בימים אלו עורכים התלמידים מיפוי וחיפוש אחר חללים נוספים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/04/14 09:24 כט בניסן התשעד

תלמידי ישיבות הסדר יקיימו טקסים ביום הזיכרון לזכר חיילים חרדים
Aron Brand / Shutterstock.com, צילום: Aron Brand / Shutterstock.com

חרדים שמתגייסים, אינה תופעה חדשה אולם לאחרונה התגלתה תופעה עגומה וכי עשרות חיילים חרדים שהתגייסו ונפלו בעת שירותם הצבאי, אינם נקברים בטקס קבורה צבאי וחלקם אף קבורים בבתי קברות אזרחיים ומשפחותיהם אינן פוקדות את קברי החללים ביום הזיכרון.

בשנה שעברה קיימו תלמידי ורבני ישיבת ההסדר במודיעין טקסים בקברי החללים החרדים ואמרו קדיש, והשנה מצטרפים לפרויקט גם ישיבות ההסדר באופקים ובקריית אונו.

מיזם נוסף אשר נעשה בימים אלו על ידי הישיבה הוא מיפוי בבתי קברות בבני ברק ובירושלים וכן חיפוש בארכיוני צה"ל על מנת להתחקות אחר חללים נוספים אשר אין מי שיאמר עליהם קדיש.

"לכל נופל יש יום זיכרון אישי, ביום בו הוא נפל. יום הזיכרון לחללי צה"ל הוא יום זיכרון כללי, שבו האומה מתייחדת עם הנופלים על הגנתה ומוקירה אותם ואת קרבנם", אמר ראש ישיבית 'מאיר הראל' במודיעין הרב אליעזר שנוולד. "במרבית המקרים האירועים מתקיימים בבתי קברות צבאיים ושם גם פוקדים את הקברים בני המשפחה, נציגי היחידה ובני נוער. נחשפנו לתופעה שלא הכרנו, בהם משפחות הנופלים מהציבור החרדי (כן יש כאלה לא מעט) העדיפו לקבור את הנופלים בבתי קברות רגילים ולא בבתי קברות צבאיים. בקרב רבים מהמשפחות יש עניין להצניע את העובדה שהנופל היה חייל צה"ל ועל כן הם לא עולים לקבר ביום הזיכרון וגם הציבור אינו מתייחס אליהם כמו לשאר הנופלים".

"מסדר הנופלים על הגנת הארץ אינו אמור להבחין בין דם לדם ובין מפלגה למפלגה ובין מגזר למגזר. מתוך הוקרה לנופלים, כולם, ומתוך תחושה ציבורית של הצורך להוקיר גם את הנופלים מהציבור החרדי יזמנו פעולה של פקידת קבריהם, כנציגי הציבור הישראלי, בבתי הקברות הרגילים. אנו רואים חובה גדולה לפקוד את קברם ביום הזיכרון ולהביע את הוקרה", הוסיף הרב.