תלונה למשרד הכלכלה: עצרו לאלתר התחבורה הציבורית בשבתות

תלונה שהוגשה למשרד הכלכלה חושפת נסיעות רבות של חברות התחבורה הציבורית טרם צאת השבת או מיד עם צאתה דבר האסור על פי החוק. התנועה למדינה יהודית קוראת למנוע מכאן ולהבא את קיום הנסיעות המדוברות

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 24/03/15 11:13 ד בניסן התשעה

תלונה למשרד הכלכלה: עצרו לאלתר התחבורה הציבורית בשבתות
יחצ, צילום: יחצ

'התנועה למדינה יהודית' הגישה באמצעות בא כוחה עו"ד אורי ישראל פז תלונה למשרד הכלכלה בנוגע לעובדה שחברות רבות של תחבורה ציבורית ביצעו בשבת האחרונה יותר מ-60 נסיעות אסורות בשבת תוך העסקת מאות עובדים בניגוד לחוק. בין החברות הוא מונה, אפיקים, קווים אגד, אגד תעבורה ודן.

השבת האחרונה יצאה ב-18:26 בירושלים וב18:30 בגוש גדן וחיפה, אך רבות מהנסיעות אותן מונה התלונה החלו כבר בשעה 18:00 תוך חילול השבת. גם הנסיעות שהחלו לאחר צאת השבת ב-18:30 הם עבירה על החוק שכן על פי החוק "המפעיל יקבע את מועד יציאת הנסיעה הראשונה כחצי שעה לאחר יציאת השבת לכל המוקדם, על פי מועדי יציאת השבת המפורסמים על ידי הרבנות הראשית לישראל".

הפעלת קווים לפני יציאת השבת או סמוך מידי ליציאתה היא עבירה על החוק וגורמת לבעיה לעובדים דתיים שנדרשים להגיע אל מקום העבודה דקות ספורות לאחר צאת השבת. עו"ד פז קורא במכתבו למשרד הכלכלה לפעול בנושא ו"למצות כל דין העומד לרשותו כגוף רגלוטורי שעוסק באכיפה כנגד מפירי החוק ויפעל בכל האמצעים העומדים ברשותו למיגור התופעה הפסולה מכאן ולהבא".

יצוין, כי הנסיעות אושרו על ידי משרד התחבורה ככל הנראה בטעות, אך למרות זאת, מציין עו"ד פז כי אין באישור בכדי למנוע את העבירה על החוק והפגיעה בשעות המנוחה.

יש להזכיר כי לא מדובר בבעייה חדשה, כבר לפני כ-4 חודשים דווח כי חברות תחבורה ציבורית מאפשרות גלישת שעות עבודת האוטובוסים לתוך השבת, זאת בניגוד להנחיות ותוך כדי חילול שבת. הרב הראשי, דוד לאו נדרש בזמנו לנושא ושיגר מכתב לשר התחבורה ישראל כץ, בו הוא מחה על התופעה ודרש לתקנה בהקדם האפשרי.

“נושא התחבורה בשבת עולה לדיון לעיתים קרובות", כתב הרב לאו. “המפקח על התעבורה הוציא הנחייה הקובעת כיצד יש להתייחס לפעילות של תחבורה ציבורית ביום שישי ובמוצאי שבת. ביום שישי יש להקפיד על כך שמפעיל הנסיעה יקבע את מועד יציאת הנסיעה האחרונה, לזמן שהנסיעה תגיע לתחנת היעד הסופית שלה כחצי שעה לפני כניסת השבת לכל המאוחר, ובמוצאי שבת זמן הנסיעה הראשונה יקבע כחצי שעה לאחר צאת השבת. הזמנים הקובעים לצורך עניין זה הם מועדי כניסת השבת ויציאת השבת שפורסמו על ידי הרבנות הראשית לישראל".

"למרות ההנחיה הברורה, לצערי, המצב בשטח אינו עולה בקנה אחד עם ההנחיות", כתב הרב לאו. “כמי שממונים על נושא אכיפת הנחיית התעבורה ואכיפת חוק שעות עבודה ומנוחה, שומה עליכם לעשות ככל שניתן לתקן את המצב. רמיסת השבת בריש חוצות על ידי התחבורה הציבורית, והעסקת עובדים ביום המנוחה הינן דברים הטעונים תיקון".

"אני פונה אליכם ביודעי ומכירי את הערכים המלווים אתכם ועל פיהם אתם פועלים, ואני מבקש כי גבם נשוא שמירת השבת תפעלו כמתבקש", סיכם הרב לאו את מכתבו וחתם באיחול: “בזכות שמירת השבת נזכה למנוחת אמת ואמונה והשקט ובטח".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן