תיקנו את המעוות: תעודה ראשונה ל'היתר מכירה' אושרה בירושלים

פרסום ראשון. הרב אריה שטרן חתם לראשונה על תעודה המתירה שימוש ב'היתר מכירה' של כשרות ירושלים. בלשכתו מספרים: "מדובר בשינוי דרמטי"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 13/11/14 10:42 כ בחשון התשעה

תיקנו את המעוות: תעודה ראשונה ל'היתר מכירה' אושרה בירושלים
לשכת הרב שטרן, צילום: לשכת הרב שטרן

בעקבות הפרסום ב'כיפה' הואצו ההליכים ואתמול נחתמה תעודה ראשונה של הרב אריה שטרן המתירה שימוש ב'היתר מכירה' בכשרות רבנות ירושלים.

כזכור, בסוף השבוע שעבר נחשף ב'כיפה' כי רבנות ירושלים מטעה את הקונים ומציגה תעודת 'קדושת שביעית' במקום היתר מכירה מכיוון שלטענתם התעודות עליהן נכתב 'היתר מכירה' יגרמו להתנגדות הקונים. בפועל, מדובר בתירוץ דחוק שמאחוריו עומדת התנגדות עיקשת של רבנות ירושלים להתיר תעודות 'היתר מכירה' בעשור האחרון, מאז פטירת שני הרבנים הראשיים. חשוב לציין כי לא מדובר בשום אופן על החלטה של הרבנים הראשיים החדשים לירושלים אלא בהחלטה שהתקבלה בין היתר על ידי הרב שמעון אליטוב, רבה של מבשרת ציון, שמונה על ידי הרב הראשי דוד לאו כאחראי על הכשרות בירושלים עד בחירת הרבנים הראשיים לירושלים.

לחשיפת כיפה: 'רבנות ירושלים מטעה את הקונים'

בלשכתו של הרב שטרן מספרים כי בשבועות מאז נכנס הרב לתפקיד הוא האיץ ההליכים לאישור תעודות הכשרות הכוללות היתר מכירה, ומתקנות את העוול שנגרם לקונים. השבוע כאמור, נחתמה התעודה הראשונה שתועבר לחנות בפסגת זאב, "דבר המהווה צעד ראשון במימוש מדיניותו של הרב שטרן עליה הודיע לראשי מחלקות עם כניסתו לתפקיד", אמרו בלשכתו.

עוד מבהירים בלשכת הרב שטרן כי יינתן אישור לעשות שימוש ב"היתר מכירה" תחת כשרות הרבנות של ירושלים, ומסבירים כי מתן שימוש ב"היתר מכירה" למסעדות בכשרות רבנות ירושלים נעשה כדי למנוע מרבים מהציבור להיכשל ולאכול מאכלות אסורים. עוד נמסר כי זהו חלק מאחריותה של הרבנות על כלל ישראל, שכן ההחמרה שנכפתה לפני עשור על הכשרות הרגילה מפילה חללים רבים מעם ישראל בתחום הרוחני. היתר המכירה מאפשר למכור אדמות חקלאיות ללא-יהודיים למשך שנת השמיטה, דבר המאפשר מסחר וייצוא לחו"ל של הפירות והירקות שלא קדושים בקדושת שמיטה עקב הסדר זה, המתקיים כבר 150 שנה בהלכה”.

(צילום: לשכת הרב אריה שטרן)

אנשי לשכתו של הרב הראשי האשכנזי לירושלים מציינים כי הרב שטרן מחזיר עטרה ליושנה בכל הנוגע לכשרות הרגילה של רבנות ירושלים הכוללת היתר מכירה, שכן כך היה נהוג מימים ימימה אצל כל רבני ירושלים הגדולים בעבר, בניהם הרב קוק, הרב צבי פסח פראנק, הרב בצלאל ז'ולטי, הרב שלום משאש והרב יצחק קוליץ. מאז פטירת הרב קוליץ ב-2003 קומבינות ותככים מצד החרדים מנעו את המשך מתן כשרות רגילה מטעם רבנות ירושלים להיתר המכירה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן