רבנות ירושלים מטעה את הקונים

רבנות ירושלים מחלקת תעודות כשרות בהם נכתב שהסחורה קדושה בקדושת שביעית בעוד שמדובר בהיתר מכירה. הלקוחות זועמים: "מכשילים ומשקרים". רבנות ירושלים: יותר נוח לסוחרים

חדשות כיפה יוסף ארנפלד, כיפה 06/11/14 20:50 יג בחשון התשעה

רבנות ירושלים מטעה את הקונים
חנן גרינווד, צילום: חנן גרינווד

רבנות ירושלים מפרסמת יבול "היתר מכירה" במסווה של "ייבול שביעית", כך עולה מבדיקת 'כיפה' בסופרמרקטים רבים ברחבי ירושלים. מדובר בסופרמרקטים להם תעודת כשרות רגילה, ולא כשרות מהדרין.

למרות הבעייתיות הרבה במכירת ייבול שביעית, בדף הסבר הצמוד לתעודת הכשרות המוצגת בסופרמרקטים בעיר נכתב באופן מפורש כי הירקות קדושים בקדושת שביעית: 'ירקות שנזרעו בשישית ונלקטו בשביעית', ולגבי איסור הסחורה בפירות שביעית מוסבר ש"האיסור חל רק על המוכר, לא על הקונה". מעבר לעניין הסחורה, גם עניין השימוש בפירות אלו מובא בצורה עמומה למדי וניתן הסבר קצר לפיו מותר לאכול ייבול שביעית "אולם יש מספר הלכות כיצד לנהוג בפירות אלו וחובה על כל יהודי ללומדם".

(צילום: באדיבות המצלם)

מבדיקת 'כיפה' עולה כי במקרים רבים למרות שנכתב בתעודת הכשרות כי מדובר בייבול עליו חלה קדושת שביעית, לא מדובר כלל ביבול קדושת שביעית אלא בסחורה של "היתר מכירה". כך שבניגוד לנאמר במפורשת בתעודת הכשרות הרבנות בוחרת להטעות את הציבור ולמכור להם ייבול היתר מכירה במסווה של ייבול עליו חלה קדושת שביעית.

"למעשה, כל התוצרת שנמצאת אצל רמי לוי וחנויות אחרות, מגיעה ממקומות בהם עשו היתר מכירה", אומר הרב פנחס קאליש, מנהל מחלקת המצוות התלויות בארץ ברבנות ירושלים לשיחה ל'כיפה'. "יש כאלה שלא סומכים על היתר המכירה, לדידם הירקות קדושים בקדושת שביעית, אבל מכיוון שהמוכר כן סומך על ההיתר, מותר לו למכור".

המצב בו הציבור החרדי, וחלק מציבור הדתי לאומי, לא מעוניינים לסמוך על היתר המכירה, הוביל את הרבנות בירושלים למצוא פתרון יצרתי: לכתוב בתעודת הכשרות כי מדובר בתוצרת שביעית, כשבפועל מדובר על היתר מכירה. כך, הלקוחות אשר אינם סומכים על היתר המכירה אוכלים בלא ידיעתם תוצרת שהם אינם מעונינים לצרוך, והלקוחות אשר כן סומכים על היתר מכירה חושבים שהם אוכלים תוצרת הקדושה בקדושת שביעית, ונוהגים בה בהתאם להלכות שביעית למרות שמדובר בטרחה שאין בה צורך.

ומה התירוץ של רבנות ירושלים להטעיה המכוונת? "הניסיון שלנו מלמד שאם נכתוב את זה בתעודה, אנשים ייבהלו ולא יקנו, אז כדי לא להזיק לסוחרים, השמטנו את זה. סך הכל לא מדובר בבעיה הלכתית בשלב הזה. בעוד כמה שבועות, הירקות שנזרעו בשישית יאזלו ואז נצטרך לכתוב היתר מכירה, בגלל הבעיה של ספיחין".

"אמנם בעיה הלכתית אין כאן, אבל יש כאן הטעיה מכוונת", אומר גורם בכיר במערכת הכשרות בזעם באשר לחוסר השקיפות של רבנות ירושלים. "יש אנשים שאידאולוגית לא מוכנים לשתף פעולה ולממן את היתר המכירה, המינימום הוא להביא את הדבר לידיעתם ולתת לכל אחד לקנות ירקות על פי השקפתו. לא יתכן להסתיר דבר כל כך חשוב מעיני הציבור".

רבנות ירושלים בחרה להסתפק בתגובתו של הרב קואליש לידיעה.

המידע הראשוני התקבל במייל האדום

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן