תחקיר: מאחורי הרבנות הצבאית עומדים רבני ישיבות "הקו"

הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ, עומד בחוד החנית של הפסיקה ההלכתית בצה"ל. אך מאחורי הקלעים עומדים רבני ישיבות "הקו", בראשם הרב מרדכי שטרנברג, המעצבים הלכה למעשה את צה"ל. חשיפה מיוחדת

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 02/05/13 15:21 כב באייר התשעג

תחקיר: מאחורי הרבנות הצבאית עומדים רבני ישיבות "הקו"
דובר צהל, צילום: דובר צהל

מחלקי האתרוגים של הרבנות הצבאית כבר מזמן אינם ומש“קי הדת כבר אינם בחזית העשייה. החל מעידן הרב אביחי רונצקי ובתקופת כהונתו של תא"ל הרב רפי פרץ, צעדה הרבנות כמה צעדים קדימה והפכה לגורם משפיע בצה"ל. לא אחת עולה הרבנות לכותרות שמעסיקות את סדר היום הציבורי במדינת ישראל, כשברקע עומדים בדרך כלל סא"ל הרב צדוק (דוקי) בן ארצי, ראש ענף תודעה יהודית ואל"מ הרב אייל קרים, ראש מחלקת הלכה.

בוגרי הרבנות הצבאית, שבעבר השתלבו (במקרה הטוב) בתפקידי חזנות, מגיעים היום לעמדות מפתח: כך למשל עוזר הרמטכ"ל הנוכחי, אל"מ הוד בצר, שהיה ראש מטה הרבנות הצבאית, או את אל"מ אורי הורביץ, ששימש גם הוא בתפקיד רמ"ט הרבנות וכיום ראש מחלקת ביטחון מידע בצה"ל.

שירת נשים, גיורים, קבורה - אלו רק חלק מהסוגיות הבוערות שהסעירו את מדינת ישראל ואיתם הייתה צריכה הרבנות להתמודד - הלכתית והסברתית. בשבועות האחרונים התחקינו אחר הגורמים המתווים את מדיניותה ההלכתית של הרבנות הצבאית בסוגיות אלה, והופתענו לגלות כי מאחורי הפסיקות המסעירות עומדים אנשים בודדים בראשם גורם רבני אחד מרכזי - שלמעשה מכתיב את המדיניות ההלכתית של צה“ל.

(צילום: דובר צהל)

כל האנשים עמם שוחחנו לצורך הכתבה עבדו בצמוד לרב הצבאי הראשי וחלקם אף שירתו בלשכתו ובלשכת אל"מ הרב קרים במרוצת השנים. במהלך שרותם הם נחשפו ללוחות זמנים, תכתובות, והיו עדים להתייעצויות ומשברים. בשעה שאנו נחשפנו בתקשורת לסערות שחוללה הרבנות, הם נכחו עמוק בלשכות הרבנות הצבאית.

מי שאחראי על פסיקות ההלכה ברבנות הצבאית, הוא ענף הלכה בראשתו של הרב אל"מ קרים. פסיקות אשר מובאות מבית המדרש להלכה של הרבנות, חתומות על ידי הרב קרים ומאושרות ע"י הרבצ"ר. כך בשאלות פשוטות יחסית, אך מה עושים כשהסוגיה מסתבכת? "לרב קרים יש שורה של רבנים איתם הוא נוהג להתייעץ באופן קבוע", מספר ר' ששירת במשרד הרב קרים ויודע גם לפרט מי הם אותם הרבנים. "מדובר ברב דב ליאור, הרב אביגדור נבנצל, הרב אשר וייס ובכל הקשור לגיור הוא פונה בעיקר לרב עמאר", הוא אומר. אלא שאותו גורם מספק נתון מעניין, "כשישנה סוגיה שכבר מעבר לשאלה הלכתית סבוכה אלא יותר נוגעת במדיניות הלכתית או בסוגיה גדולה ורגישה מאוד, היא עוברת לטיפול של הרב רפי. אבל לא הוא זה שפוסק בסופו של דבר".

מה זאת אומרת, אם לא הוא אז מי הרב שפוסק?

"הרב שטרנברג מירושלים", כך משיב ר' וכך גם מספר ג' ששירת בלשכת הרבצ"ר עצמה. "בשאלות רגישות הרב רפי נוסע אל הרב מוטי (הרב מרדכי שטרנברג, ראש ישיבת הר המור- נ"ב) וחוזר משם עם פסק הלכה. זה לא סוד, זה מופיע לו לפעמים בלוח הזמנים, כולנו חשופים לזה והוא לא מסתיר זאת, כל מי ששירת בלשכה יוכל לספר לך".

אדם נוסף עימו שוחחנו לצורך הכתבה מ', ששירת אף הוא בלשכת הרבצ"ר, מספק מידע מפורט אף יותר: "יש פסקי הלכה שאנחנו מעלים לאישור ראש אגף כוח אדם בצה"ל, וישנם כאלה שאפילו מובאים אל סגן הרמטכ"ל ונידונים בפורום מטכ"ל, אבל זה במקרים באמת רגישים. את המדיניות בנושאים רגישים קובע הרב רפי יחד עם הרב שטרנברג בביתו והיא עולה לאישור בדרגים גבוהים. אם ישנה בעיה והדרגים הגבוהים לא מקבלים את המדיניות אז הרב רפי חוזר אל הרב שטרנברג והם משדרגים את הפסק, וכך חוזר חלילה שעד שמצליחים לאשר".

חותם על פסקי ההלכה, הרב אייל קרים (צילום: הרבנות הצבאית)

בעיצומה של סערת שירת נשים בצה"ל, כינס הרבצ"ר את ראשי ישיבות ההסדר על מנת לדון בסוגיה הבוערת בניסיון להציג דעה אחידה ולמנוע מהמחנה הציוני דתי להיתפלג. אך לדברי גורם ברבנות הצבאית, הפגישה, בה היו אמורים היו הרבנים לדון כיצד יש לטפל בסוגיה, נערכה לאחר פגישה של הרבצ"ר עם הרב שטרנברג בה הוחלט על דרך הפעולה. כך שלמעשה הפגישה עם רבני ישיבות ההסדר היתה ריקה מתוכן. "מבחינת הרב רפי, פגישת הרבנים לא היתה במטרה להתוות מדיניות, שכן היא נקבעה כמה ימים קודם לכן עם הרב שטרנברג. אלא כדי לשמוע את הרבנים ובעיקר לשתף אותם במה שהוחלט" אומר גורם מלשכת הרבצ"ר.

מספסלי הישיבה לשרות הצבא

מאז כניסתו של הרב אביחי רונצקי לרבנות הצבאית החלה הרבנות הצבאית לשנות את פניה, ומרבנות פסיבית רדומה הצליחה הרבנות להפוך לדומיננטית ומשמעותית עבור הלוחמים. לצורך השינוי שחולל הרב רונצקי הוחלפה שדרת הרבנות הצבאית, בעלי תפקידים הוחלפו ובנוסף תקנים חדשים נוצרו. המינוי הבולט ביותר של הרב רונצקי היה הרב קרים, איש סיירת מטכ"ל, אותו הכיר בתקופה בה שימש כר"מ בישיבת עטרת כהנים (המזוהה עם דרכה החינוכית של ישיבת הר המור) בה למד הרב קרים בעצמו.

רבו המובהק של הרבצ"ר המכהן, הרב רפי פרץ, הוא הרב מרדכי שטרנברג, ראש ישיבת הר המור. הרב פרץ עדיין בקשר מתמיד עם רבני הישיבה ואף נוהג להגיע מדי יום ראשון בשעה שמונה בבוקר לשיעור סגור בביתו של הרב יהושע צוקרמן, רב בכיר בישיבה. זאת בנוסף לפגישות שהוזכרו לעיל אותם הוא מקיים בביתו של ראש הישיבה הרב שטרנברג.

עדות להשפעתה של הישיבה על צה"ל ניתן היה לראות במהלך מבצע "עמוד ענן". כפי שדיווחנו בכיפה, בטרם יציאת החיילים למבצע חולקו ללוחמים חוברות חיזוק פרי עתה של רבני ישיבת הר המור - זאת בניגוד לפקודות צה"ל האוסרת הפצת תכנים חינוכיים ללא אישור המוסמכים לכך בצה"ל. ברבנות הצבאית אומרים כי לא ידעו על החוברות ולא לקחו חלק בהפצתן.

הרב שטרנברג, שולט ברבנות (צילום: cc-by-Zahi-v)

דובר צה"ל: ההחלטות מתקבלות על דעת הרבצ"ר בלבד

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לכיפה כי "לרבנות הצבאית ולעומד בראשה הערכה רבה לרבני ישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות. מתוקף תפקידו נפגש הרבצ"ר מפעם לפעם עם רבנים ממגזרים שונים, אולם ההחלטות מתקבלות על דעת הרבצ"ר בלבד. הרבנות הצבאית אינה מכירה את החוברת המדוברת שלכאורה הופצה במהלך מבצע "עמוד ענן", ואינה מפיצה חומרים שלא נכתבו ואושרו על ידי המוסמכים לכך".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il