תופעת רשת: עושים share לאהבת חינם

שום מקלט לא יכול להגן מהציניות, הכעס ושנאת החינם שתקפו אותנו לאחרונה. התשובה: "3 שבועות של אהבת חינם", עם אלפי משתתפים עד כה ומשימות שפשוט עושות טוב על הלב

חדשות כיפה הילה מלמד, משלך 18/07/14 10:10 כ בתמוז התשעד

תופעת רשת: עושים share לאהבת חינם
Shutterstock, צילום: Shutterstock

הכתבה באדיבות אתר 'משלך'

כולנו חווים את זה בשבועות האחרונים ואין לאן לברוח; אנחנו חוטפים רסיסים, נפגעים מההדף ומנסים לאטום את האוזניים מפני הקולות הרמים והמבהילים. ולא, לא מדובר בהתפוצצות של רקטה או באזעקה נוספת - אלא פשוט בשיח הציבורי שתוקף אותנו מכל כיוון. קריאות נאצה מימין ומשמאל, התנצחויות בהן כל צד משוכנע שסוד בטחון המדינה בידיו, וויכוחים אינסופיים על הרף המוסרי של צה"ל, אזרחי ישראל ותושבי עזה, ובעיקר - הרבה מאוד ציניות, מרמור וכעס ששום מקלט לא יכול להגן מפניהם.

לכתבות נוספות:

להפיג את המתח: משחקים לבית ולממ"ד
טבילה בלי בלנית: פסק הלכה מהפכני
אין זמן לאינטימיות? 5 טיפים פשוטים שישנו הכל

אופטימיות ברת ביצוע

כשהמצב הפך לבלתי נסבל, החליטו ארבעה חברים - אורי, יעל, רחל ופרידה, לפתוח ביוזמה מיוחדת ולסלק את החושך עם טיפה של אור. אצל פרידה הרעיון צץ כשמצאה את עצמה תקועה בפקק ארוך ביותר וישראלי במיוחד- חממה מושלמת לשעמום, עצבים וסטרס. דווקא שם היא הרגישה שהיא חייבת לפעול, לשנות, לטהר את האווירה. "עמדתי שעה בפקק, וחשבתי על זה שכבר כמה ימים אני לא מסוגלת להיכנס לפייסבוק. תוך כדי פשוט התחילו להתבשל לי בראש ובלב רעיונות למשימות שאפשר לנסות ולהפיץ. הייתי סקפטית, אבל כששיתפתי בזה את יעל היא אמרה 'וואו, בדיוק חשבתי על זה בעצמי', ורחל ואורי גם הם הזדהו עם התחושות. הבנו שאנחנו יכולים לעשות את זה ביחד".

מעל 3,800 אנשים כבר משתתפים באירוע "3 שבועות של אהבת חינם" בפייסבוק (והמספר כנראה עלה עד שהגעתם לשורות אלו) כך שסיכוי טוב שכבר נתקלתם בהם בעצמכם. אמנם לא כל האלפים משתתפים בפועל באירוע, אבל כולם חברים בהפצת הרעיון עם לייק, שיתוף, פרגון או סטטוס. הרעיון פשוט - כל יום מנהלי האירוע מעלים משימה קטנה, שלפעמים כוללת פעילות פייסבוקית בלבד ולעיתים שולחת אתכם אל מחוצה לו, אל העולם הגדול. אתם משתפים את הסטטוס שלכם, בצירוף ההאשטג #3שבועותשלאהבתחינם, ומצרפים את טיפת האור הקטנה שלכם למאמץ הלאומי. דווקא בשלושת השבועות שבין י"ז בתמוז לתשעה באב, כשאנו אבלים על חורבן המקדש בעקבות שנאת חינם - היוזמה הזו היא הזדמנות פשוטה, ברת ביצוע ומלאת אופטימיות לתיקון.

"השפה נהייתה אלימה פתאום"

"היה לי מאוד קשה לראות את החברים שלי, אנשים שאני באמת אוהבת ומעריכה, בוויכוחים עם עמדות נורא גזעניות לכאן ולכאן. השיח נורא קיצוני, כל מי שלא חושב כמוני - טועה וזהו, אני לא אקשיב לו בכלל ואקלל אותו. השפה נהייתה נורא אלימה פתאום", מתארת פרידה את תחושותיה. "מה שעורר לי את ההשראה לרעיון אלו "עשרה ימי תודה" של מדרשת עין פרת, שהיו בין יום השואה ליום העצמאות, עם קמפיין שהיה מאוד יפה בעיני - פשוט להגיד תודה למישהו. עכשיו אנחנו בשלושת השבועות וזה זמן קשה בעולם, ואנחנו צריכים לעשות משהו כדי להיטיב פה. זה לא ש-וואלה, בעקבות היוזמה הזו כולם נהיו פתאום טובים, אני לא חושבת שההשפעה שלנו מטורפת, אבל גם אם מישהו רק חשב להעלות סטטוס שלילי ונמנע מזה - עשינו את שלנו".

"יש לי הרגשה שעוד נגיע לעשרת אלפים משתתפים", היא משערת בזהירות. "עם הקצב הזה, כשמתווספים 1,500 אנשים ליום, וגם אם מתישהו ההתקדמות תעצור. יעל חשבה שאם נגיע ל-300 אנשים ביום הראשון זה יהיה נחמד, כשהשאיפה שלנו היתה 1,000 - ובפועל היו 1,200. שלחנו בקשות אישיות לכל החברים, שישתפו ויפיצו, וזה יוצר באז. אני בשוק מזה שהרעיון תפס כל כך. אלו שלושה שבועות של הרגעת המקום המתווכח, של להיות בפוזיציה אחרת בחיים".

דוסי, היפי או רציונלי

"יעל, אורי, רחל ואני די שונים, וזה יוצר איזון בין הדוסי, ההיפי והרציונאלי. מנסים שלא יהיה יותר מדי היפי, לא קוראים לחבק עצים, לתלות שלטים ולהעיף בועות סבון. הכוח כאן הוא בפשטות. יש משימה אחת ליום, קטנה וממוקדת, אתה משתף וממשיך הלאה. הכל בנוי על הרצון לעשות כאן קצת שמח, ממקום לא ממסדי, אין לנו תקציב".

כשאני מבקשת מפרידה לספר על סטטוס אחד שעשה לה טוב בלב וריגש אותה במיוחד, היא לחלוטין מסרבת לבחור ביניהם. "מרגש אותי שכולם התגייסו, שמשתפים ומספרים. היו דברים מפתיעים כמו רשימת התפוצה של טבע עברי ששם סיפרו על היוזמה והפיצו אותה, וזה בטוח הביא עוד אנשים. מרגש לראות שכל כך הרבה אנשים שונים מזדהים עם הרעיון - יותר מ3,700 אנשים ויש מגוון מאוד גדול, בלי הבדל בין חילונים לדתיים".

יום הפרגון הרשמי

היום (17 ביולי) הוא גם "יום הפרגון" - יוזמה לא ממסדית חביבה נוספת, מעשה ידיהם של צעירים ירושלמיים. "המפרגנים" משתפים פעולה עם "3שבועות", מה שהעלה לפיד של כולנו הרבה סטטוסים מעריכים, הפעם כלפי אומן או יוצר אהוב. חפשו בפייסבוק שלכם את ההאשטאג #3שבועותשלאהבתחינם (הקלידו סולמית תחילה, ולאחר מכן את המילים ללא רווחים: 3שבועותשלאהבתחינם), ותוכלו להנות משלל הסטטוסים. בינתיים, הנה כמה שאהבנו במיוחד.

(צילום: צילום מסך)

(צילום: צילום מסך)

(צילום: צילום מסך)