תביעה נגד צרפת: העבירו את קברי המלכים לשליטה יהודית

לבית הדין הרבני האזורי בירושלים הוגשה תביעה נגד הקונסוליה הצרפתית בדרישה להעביר את קברי המלכים בעיר לשליטה יהודית ולפתוח אותם לאלתר. משרד החוץ הישראלי שומר על שתיקה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 14/06/15 09:35 כז בסיון התשעה

תביעה נגד צרפת: העבירו את קברי המלכים לשליטה יהודית
באדיבות המצלם, צילום: באדיבות המצלם

לבית הדין הרבני האזורי בירושלים הוגשה בשבוע שעבר תביעה נגד מדינת צרפת בדרישה להעביר בצורה מידית את קברי המלכים בעיר לשליטה יהודית, זאת בעקבות מאבק מאחורי הקלעים בתקופה האחרונה.

קברי המלכים הוא כינוי לאחוזת קבר מפוארת מתקופת בית שני, השוכנת ברחוב צלאח א-דין במזרח ירושלים, צפונית לעיר העתיקה ולשער שכם. המסורת היהודית, שהאזכור הכתוב הראשון שלה הוא מאמצעית המאה ה-17, קבעה כי הקבר היא קברו של כלבא שבוע, חותנו של רבי עקיבא. לעומת זאת, ישנה מסורת שנמסרה בשם האר"י שאחוזת הקבר היא קברו של נקדימון בן-גוריון, שנזכר בגמרא‏ בכפיפה אחת עם כלבא שבוע כאחד מעשירי ירושלים בשלהי ימי בית שני.

בשנת 1878 נקנתה אחוזת הקבר על ידי משפחה יהודית צרפתית בשם פרר, ולאחר מות אבי המשפחה נמסר המתחם ב-1885 לממשלת צרפת. מספר סרקופגים שנמצאו בתוך מערת הקבורה נלקחו לצרפת ומצויים היום במוזאון הלובר בפריז. הרצל, אגב, ביקר במקום מעט יותר מעשור מאוחר יותר, והתייחס למסירת המקום לממשלת צרפת. "כה רחוק ונמנע נחשב הדבר שליהודים עצמם תהיה פה פעם נחלת מה", אמר בעצב.

לפני כחודש פורסם ב'כיפה' כי דייני בית הדין להקדשים בירושלים דנים בדרישה להחזיר את המתחם לידי היהודים, כשמנגד בצרפת לא מעוניינים לעשות זאת מסיבות שונות, בין היתר מכיוון שהמתחם נמצא במזרח ירושלים, מעבר לקו הירוק, ועל כך מבחינתם מדובר בנקיטת צד בסכסוך הישראל פלסטיני.

גורמים המעורים בפרטי הפרשה, סיפרו בחודש שעבר כי שלטונות צרפת, הארגונים השונים, ובית הדין הרבני להקדשים בירושלים עסקו בדיונים בניסיון להחזיר המתחם בלב ירושלים בחזרה לבעלות יהודית וישראלית, זאת מתוך הבנה בין היתר שמדובר במתחם יהודי. “במאה ה-19 הוא נגנב על ידי ממשלת צרפת ומאז הם השליטים היחידים במקום. ממשלת צרפת לא יודעת איך להגיב. הם מכירים בכך שמדובר באתר קבור יהודי, אך לא רוצים לוותר על הבעלות, בין היתר מכיוון שמדובר במתחם במזרח ירושלים והם חוששים מפני השלכות פוליטיות".

בשבוע שעבר הוגשה כאמור תביעה נגד צרפת, מטעם הגורמים העוסקים בניסיון להחזיר לידי היהודים את המתחם, בדרישה להעביר באופן מידי את המתחם לידי היהודים ולאפשר כניסה למקום. בכתב התביעה מפרטים התובעים את ההוכחות לטענתם כי מדובר במתחם יהודי, וכותבים כי "המסורת, כפי שכתב ר' משה חאגיז זצ"ל בספרו "אלה מסעי" מייחסת את המקום, ע"פ האר"י הקדוש, למקום קבורתו של נקדימון בן גוריון. חוקרי העת החדשה מייחסים את המקום לקבורתה של הלני המלכה. בין כך ובין כך מדובר במקום קבורה יהודי חשוב מתקופת הבית השני".

"במהלך אלפי שנים, שימש המקום כמקום תפילה יהודי. הסיבה למאמצים הרבים שעשתה המקדישה לגאול את הנכס מידי הערבים שהחזיקו בו קודם לכן ולהקדישו לטובת עם ישראל הייתה הקשיים שהוערמו על היהודים שביקשו להתפלל במקום וחילולו של המקום על ידם וע"י שלוחיהם", מפורט בכתב התביעה.

עוד מצויין כי בשנים האחרונות ביצעה ממשלת צרפת שיפוצים בנכס ההקדש אולם מאז סיום העבודות, מזה למעלה משלוש שנים, הנכס סגור למבקרים ומתפללים למעט ביקורים מעטים ומפוקחים היטב. לדבריהם, למרות דרישות חוזרות ונשנות לפתיחת המקום, הפניות נענו בשלילה תוך כדי ש"הנתבעת, העלתה תירוצים שונים, ובין היתר, טענה שהשיפוצים טרם הסתיימו ולכן קיימות בעיות בטיחותיות בביקור באתר", וכן נדחתה הצעה לאפשר הצבת שומרים מטעמם של אנשי ההקדש במקום.

לאור זאת, דורשים התובעים להורות על רישום נכס ההקדש על שם התובעים ולהורות לממשלת צרפת להעביר את החזקה בנכס באופן מיידי לתובעים לצורך ניהולו של הנכס עד מינוי נאמנים קבועים.

לדברי גורמים המעורים בפרשה, מאז פורסמה של הכתבה על אודות קברי המלכים ב'כיפה' לפני חודש, היא צוטטה בהרחבה בתקשורת הצרפתית, ומשרד החוץ הישראלי נמצא במבוכה בשאלה כיצד להגיב ולמנוע משבר דיפלומטי בנושא.

פנינו ללשכת סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי לבקשת תגובה אך מלשכתה נמסר כי הנושא עדיין נמצא בבדיקה ואין הם מעוניינים להגיב.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן